به گزارش ایکنا، حجتالاسلام علی کشوری، امروز، 28 بهمنماه در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه صدر با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگوی اسلامی پیشرفت، اظهار کرد: اگر بخواهیم نمایشگاه تخصصی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در یک جمله بیان کنیم، یک مدرسه فقهی است که با اتکا به فقه بنا دارد مسائل و مشکلات عصر حاضر شیعه را پاسخ دهد. بنابراین قصد داریم مدارس علمیه آینده را معرفی کنیم و یک تفصیل بیشتری از دروس آینده مدارس را پیش روی افراد قرار دهیم.
وی ادامه داد: سالهاست که بحث تحول در حوزه مطرح شده است، ولی اگر نگاه منصفانه به تلاش گذشتگان داشته باشیم این است که همه کارها به مشکل اجمال دچار است.
کشوری افزود: چرا که وقتی مسئلهای را اجمالی مطرح کنیم، دیگر آنگونه که باید مسائل برای همگان تفهیم نمیشود، لذا در آغاز کار در قم، خود را متذکر به امر دوری از دچارشدن به اجمال کردیم.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: کارهایی که ما در حوزههای علمیه انجام میدهیم باید یک محک جدی بخورد، همه باید درباره کارهای انجام شده اظهار نظر کنند.
کشوری با اشاره به طرح مدارس فقهی، بیان کرد: مدرسه فقهی دارای سه ویژگی مهم است، محور اول اینکه سؤالات و مسائل مبتلا به زمانه خود را لیست کردیم، مثلا بدعتها را مورد نظر خود قرار دادیم و بررسی کردیم، سپس ۱۰۰ مسئله را احصا کردیم که در شرایط مکان و زمان فعلی و در ایران وجود دارد که درباره آنها از منظر اسلامی سخن نگفتهایم و به تعبیری جریانیت اسلام در آنها در کشور جاری نشده است.
وی با اشاره به رخنه اسناد بینالمللی در کشور گفت: به عنوان مثال، چند روز پیش کتابی در روز زن حاوی موضوع شاخصههای عدالت جنسیتی که از شاخصههای سند ۲۰۳۰ است و در حقیقت شاخصههای غربی مبتنی بر برابری جنسیتی بوده، تحت عنوان کتاب تکریم زن، از سوی ریاست جمهور رونمایی شد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه تخصصی پیشرفت اسلامی اولین نمونه مدارس فقهی آینده است، لذا مایلم همه مطالعه و نقد و بررسی کنند، زیرا نمیشود ما طلبه حوزه علمیه معاصر باشیم، ولی بدعتهای معاصر را نشناسیم.
خلق پول بدعت است
کشوری اظهار کرد: یکی دیگر از بدعتها، خلق پول است. طبق اسلام پول باید ارزش مالی داشته باشد و اسکناس پول نیست.
کشوری ادامه داد: یکی از پدیدههای ضد تحول این است که درباره تحول به نحوی صحبت کنیم که هیچ کس درباره آن نفهمد، حال این مطرح است که برای این ۱۰۰ مسئله بدعت معاصر نظریه فقهی میخواهیم و به اصطلاح امروزی باید باب فقهی ایجاد کنیم.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تأکید کرد: اطمینان به صدور، اولین کار طلبگی است و باید کار رجالی صورت گیرد، کار دوم این است که با قواعد اصولی باید یک نظریه فقهی استخراج کرد که بدعت معاصر را علاج کرد؛ در حال حاضر برای حدود ۵۰ بدعت معاصر کتاب و نظریه فقهی ایجاد شده که در نمایشگاه تخصصی امروز ارائه شده است.
وی ابراز کرد: سومین ویژگی مدرسه فقهی آینده، این بوده که تبویب فقه را ارتقا دادیم، تبویب فقه را عوض کردیم و یک تبویب جدید ارائه دادیم. به عنوان مثال در دوران صفوی صبح به صبح علما مکاسب را در بازار بیان میکردند، ولی امروز علما صبح به صبح مکاسب را فقط در حوزههای علمیه میگویند.
کشوری یادآوری کرد: ما امروز بر سر منبرها فقط اخباری شدیم، لذا برگشت علما به مدیریت بازار یکی از اقدامات ضروری است.
انتهای پیام