دستاوردهای پیروزی ارتش سوریه بر تروریست‌ها در حلب
کد خبر: 3879754
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

دستاوردهای پیروزی ارتش سوریه بر تروریست‌ها در حلب

در ظاهر به نظر می‌رسد که پیروزی اخیر ارتش سوریه بر تروریست‌ها در روستاهای حومه حلب، یکی از پیروزی‌های سه سال و چند ماه گذشته این شهر است اما با دقت در این پیروزی، اهمیت و ویژگی‌های آن و تأثیرش بر فضای سیاسی و نظامی این کشور روشن می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ شبکه خبری «العالم» در گزارشی به قلم «ناصر قندیل» نوشت: نیروهای امنیتی حلب در ابتدا بر تروریست‌ها پیروز شدند اما پایتخت سوریه پس از آزادسازی اولیه این شهر، با بمباران‌ها و تجاوزات روزانه از سوی تروریست‌ها روبرو بود. در این زمان ترکیه در پشت مناطق تحت سیطره گروه‌های تروریست حضور داشت و اقدامات نیروهای این کشور تأثیرات بسیاری بر زندگی مردم و فعالیت‌های اقتصادی برجای گذاشت.

دستاورد دوم ارتش سوریه آن است که مسیر بین‌المللی میان دمشق و شهرهای حماة و حلب که شریان حیاتی محسوب می‌شود، بازگشایی شده است و در نتیجه نیمه شمالی سوریه با نیمه جنوبی آن مرتبط و موجب بازگشت زندگی طبیعی از جهت اقتصادی و امنیتی به ساکنان این مناطق شده است. از این رو باعث شده که شمار زیادی از آوارگان سوری به مناطق آزادشده بازگردند.

دستاورد دیگر، سقوط آخرین نشانه‌های اشغالگری ترکیه و شکست شبه‌نظامیانی است که پرچم دروغین «انقلاب سوریه» را به دست گرفته بودند. روستاهای اطراف حلب از نظر جغرافیایی محل مناسبی برای تمرکز گروه‌های تروریست است و سقوط آخرین پایگاه‌های آنها که برای پوشش اشغالگری ترکیه تحت لوای سوریه خود را پنهان کرده بودند؛ تنها به معنای پایان اشغالگری ترکیه نیست بلکه بر سیر اقدامات سیاسی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

از دیگر دستاوردهای ارتش سوریه در حلب این بود که باقیمانده پایگاه‌های تروریست‌ها زیر قدم‌های ارتش سوریه از بین رفت و این پایگاه‌ها با شکست مواجه شدند؛ این پیروزی در شکل‌گیری مبارزات آینده نیز تأثیر خواهد گذاشت.

دستاورد دیگر، تثبیت قواعد قطعی مفهوم حاکمیت در روابط سوریه و ترکیه بود که برخی رهبران ترکیه نسبت به این مسئله دچار توهم شده بودند. بشار اسد در این مرحله پیروز شد و ارتش سوریه نیز شایستگی خود را ثابت کرد و نشان داد که حاکمیت سوریه خط قرمز این کشور است.

از دیگر دستاوردهای ارتش سوریه در جنگ حلب، تأثیر این جنگ بر آینده محاسبات اسرائیل است که بر ثبات ترکیه و گروه‌های تروریست حامی این کشور و گروه‌هایی که به نام معارض نامیده می‌شدند، مبتنی بود. بر اساس این محاسبات، بازگرداندن اتحاد مردم سوریه تحت فرماندهی ارتش، بسیار طولانی است و در نتیجه مقابله با آنچه اسرائیل آشوب و ناامنی در سوریه می‌خواند، به طول خواهد انجامید. اما این پیروزی عکس آن را نشان داده و محاسبات را تغییر می‌دهد. لذا به‌زودی سوریه وحدت و حاکمیت خود را باز می‌یابد و با اسرائیل تعاملی نخواهد داشت.

اما دستاورد دیگر، پیروزی سیاسی و دیپلماتیک در روابط سوریه با سایر کشورهای جهان است. لذا کسانی که در ایجاد روابط با سوریه تردید دارند، می‌فهمند که مسابقه زمان برای ایجاد این روابط به صورت جدی و سریع در حال انجام است.

دستاورد نهایی این پیروزی انتقام از افرادی است که سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند؛ سرداری که به مردم حلب قول داد در آزادسازی این شهر که بدون شک در آینده رخ خواهد داد، همراه آنان خواهد بود. بنابراین مردم حلب نیز در مراسم گرامیداشت اربعین این سردار آسمانی با او همراه شدند.
انتهای پیام
captcha