پرهیز از سوء استفاده سیاسی از شهادت سردار
کد خبر: 3880085
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد:

پرهیز از سوء استفاده سیاسی از شهادت سردار

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مردمی بودن، اخلاص و همراهی با مردم سبب تجلیل شکوهمندانه مردم از سردار سلیمانی شد گفت: مردم در این حماسه کلیت نظام را تایید کردند، ولی فسادها، ضعف مدیریت‌ها و سوءاستفاده‌ها مورد تایید آنان نیست.

شهید سلیمانی مظهر قدرت هوشمند در ایران بود / پرهیز از سوء استفاده سیاسی از شهادت سرداربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه چهارشنبه، 30 بهمن‌ماه در نشست علمی «شیهد سلیمانی و قدرت نرم ایران» در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه با تاکید بر لزوم بررسی پیامدهای شهادت سردار سلیمانی گفت: اعتمادسازی، سرمایه اجتماعی، ایجاد انسجام و ارزش‌یابی شهادت از جمله مولفه‌هایی بود که به دنبال شهادت ایشان در کشور ارتقا یافت.

وی افزود: شاید نتوان گفت که شهادت سردار سلیمانی و حضور مردم به معنای تایید همه آنچه که در نظام می‌گذرد هست، ولی قطعاً موید کلیت کلان نظام است زیرا مردم همچنان به ناهنجاری‌ها و فسادها و آشفتگی‌هایی که برخلاف سیره و زندگی سردار است، معترض هستند.

همزادپنداری مردم با سردار

سیدباقری با بیان اینکه مردم با شهید سلیمانی همزادپنداری و همراهی کردند زیرا او خودش را درگیر منازعات سطحی سیاست نکرده بود افزود: مردم گویی احساس می‌کردند که از زبان آنان حرف می‌زند و برای آنها تلاش می‌کند، لذا شهادت او هم برای مردم سنگین بود و آن را بزرگ داشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: این مسئله هشداری برای همه است که اگر می‌خواهیم قدرت نرم و سخت و جایگاه ایران تقویت شود باید رویه و روش سردار را پی بگیریم بنابر این کارهای تفرقه‌افکنانه و سوء استفاده از شهادت سردار برخلاف رویه سردار است.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها در بحث انتخابات فرارو، شهادت سردار را بهانه برای تخریب دیگران و رای آوردن خودشان می‌کنند؛ قطعاً مردم پای سیاست‌های کلی و راهبردهای کلان ایستاده و کلیت را قبول دارند و اگر بخواهیم این قدرت نرم افزایش یابد راهش تداوم این روش است ولی اگر کاری کنیم که خلاف منش سردار سلیمانی باشد علیه قدرت نرم نظام گام برمی‌داریم.

سیدباقری با بیان اینکه جوزف‌نای در دهه 1990 میلادی در زمینه قدرت نرم نظریه‌پردازی کرده است اظهار کرد:  در سال 2004 سوزان ناسل در آمریکا تعبیر قدرت هوشمند را به کار برد و این تعبیر را برای نقد دیدگاه جوزف‌نای به کاربرد برد و گفت که قدرت هوشمند استفاده از هر دو قدرت نرم و سخت با تلفیق عقلانی، فعال، پویا و دور از تعصب رفتاری و تعاملات مکانیکی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تلفیق قدرت سخت و نرم‌ کاری هنرمندانه است اظهار کرد: آمریکا هم قدرت نرم و هم قدرت سخت فراوانی دارد ولی ترامپ هرگز نتوانسته از ظرفیت تلفیقی این دو به صورت هوشمندانه استفاده کند و با شهادت سردار هم قدرت هوشمند و هم قدرت نرم خود را لگدمال کردند.

وی تاکید کرد: معتقدم که آمریکا در بهره‌گیری از این قدرت کاملا برعکس عمل کرده، لذا ترامپ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا اعلام کرد که سردار سلیمانی با فرمان من کشته شده است.

سیدباقری افزود: آمریکا نتوانست حقانیت خود را در این مسئله نشان دهد و به ضرر سیاست‌های خود کار کرد و تقریبا بسیاری از دولت‌ها اقدام او را محکوم کردند زیرا کاری برخلاف تمامی قوانین بین‌المللی صورت گرفت.

سیدباقری با بیان اینکه شهید سلیمانی مظهر قدرت هوشمند در ایران بود افزود: ایشان ضمن استفاده خوب از قدرت سخت نظام اسلامی در عین حال در حیطه ماموریتش دیپلمات کاملا فعال بود و روابط دقیقی با همه نیروهای فعال در جبهه مقاومت برقرار کرد و توانسته بود با همه کسانی که در این جبهه حضور دارند ارتباط مشفقانه صمیمانه برقرار کند لذا خیلی‌ها شیفته روش و منش ایشان شدند.

وی افزود: او توانست با ظرفیت‌های وجودی خود به عنوان مدیر موفق اسلامی همزادپنداری و  همراهی با نیروهای خود به وجود بیاورد و از ظرفیت قدرت سخت هم به خوبی بهره گرفت.

سوء استفاده سیاسی از شهادت سردار، تضعیف ایران است

سیدباقری تصریح کرد: آنچه مهم است و همواره می‌تواند توانمندی‌های نظام اسلامی را بالا ببرد این است که باید بتوانیم در کنار ظرفیت مردمی بودن شهید سلیمانی وحدت و انسجام ملی را بالا ببریم. هرکسی که از نام خون سردار استفاده حزبی و سیاسی می‌کند بر خلاف راه و رویه شهید گام بر می‌دارد و سبب تضعیف قدرت نرم کشور می‌‌شود.

پژوهشگر حوزه علمیه تصریح کرد: من در کتاب قدرت سیاسی، چهار لایه برای قدرت از منظر قرآن ذکر کردم؛ قدرت قابل مشاهده، قدرت نیمه مخفی که مانع تصمیم‌گیری می‌شود؛ قدرت کاملا مخفی و پیچیده و قدرتی که چندان پیچیده می‌شود که ارزش‌ها و دانش‌های یک جامعه را تغییر می‌دهد.

وی تاکید کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی و حضور پرشور مردم در تشییع ایشان، برخی ارزش‌های خفته و خاموش احیاء شد.

انتهای پیام
captcha