دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی به مدارس ابلاغ شد
کد خبر: 3881038
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی به مدارس ابلاغ شد

دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ شد.

کرونا در مدارس

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتوا‌های آموزشی دیداری و شنیداری به دانش‌آموزان و کارکنان، اقدام کنند.

در این دستورالعمل آمده است: از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استان؛ مناطق و مدارس در آموزش والدین استفاده و مراقبت از دانش آموزان در یک اقدام هماهنگ و همسوی خانه و مدرسه صورت بگیرد. برنامه‌های جبرانی آموزش دروس، ویژه دانش‌آموزانی که به علت سرماخوردگی‌های فصلی از حضور در مدارس محروم می‌شوند، توسط معاونت‌های آموزشی و مدارس مربوطه تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته شود.

در این دستورالعمل تأکید شده؛ برگزاری تمامی کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردو‌ها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع است. نسبت به تأمین و توزیع مواد شوینده و صابون مایع کافی و سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله برای کلیه مراکز تابعه اعم از آموزشی و اداری اقدام و در مدارسی که فاقد لوله‌کشی صابون مایع هستند از بطری‌های صابون مایع استفاده شود، استفاده از صابون جامد ممنوع است.

در ادامه این اطلاعیه توصیه شده است که نسبت به تأمین مایع ضدعفونی‌کننده، مانند الکل ۶۰ درصد (۶۰ درصد الکل و ۴۰ درصد آب) برای ضدعفونی تجهیزات و فضا‌های مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی: موس و کیبورد کامپیوتر، دستگیره در‌ها و فضا‌های عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح شستشو و ضدعفونی شود.

در این اطلاعیه آمده است؛ از توزیع مواد غذایی پخته شده، ساندویچ‌های دست‌ساز در مدرسه خودداری شود و بیشتر برآوردن لقمه سالم از منزل تأکید شود. اطلاع‌رسانی به والدین صورت گیرد تا فرزندان از وسایل شخصی خود از قبیل لیوان، دستمال‌کاغذی، نوشت‌افزار شخصی استفاده کنند. دانش‌آموزانی که دارای علائم اولیه سرماخوردگی و آنفولانزا (با علائم سرفه، گلودرد وتب) هستند به‌ویژه دارای سابقه بیماری مزمن قلبی و ریوی و نقص ایمنی نیز هستند شناسایی و از آن‌ها خواسته شود که در مدرسه حضور نیابند.

در انتهای این پیام آمده که بهتر است آموزش به دانش آموزان، به‌صورت عملی و میدانی صورت گیرد و شستن صحیح دست با یادگیری مشاهده و تمرین عملی به دانش آموزان آموزش داده شود. نسبت به آموزش مستخدمین، سرایداران و رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس در راستای رعایت امور بهداشتی تاکید شود. از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم)، همچنین از ظرفیت درس انشا، نقاشی و سایر دروس مرتبط، در راستای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استفاده شود.
انتهای پیام
captcha