آمر به معروف خودش باید اهل معروف باشد / جناح‌های سیاسی منافع ملی را در نظر بگیرند
کد خبر: 3881190
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:

آمر به معروف خودش باید اهل معروف باشد / جناح‌های سیاسی منافع ملی را در نظر بگیرند

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه آمر به معروف خودش باید اهل معروف باشد، گفت: کسی یاری‌دهنده دین است که ابتدا خودش خوب باشد و عامل به دستورات الهی باشد و بعد دیگران را هم به این کار دعوت کند؛ خدا فرموده گناه بزرگی است که چیزی را که خودمان رعایت نمی‌کنیم، به دیگران توصیه کنیم.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 5 اسفندماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف که به صورت مجازی از طریق اینستاگرام برگزار شد، با اشاره به آیات 79 و 80 این سوره گفت: در آیه 79 «أَمْ أَبْرَمُوا أَمْرًا فَإِنَّا مُبْرِمُونَ» فرموده است که آیا(آنان) چیزی را محکم کرده‌اند؟ («ابرام» به معنای محکم کردن است) ما هم محکم کرده‌ایم؛ آیت‌الله طباطبایی فرموده است به قرینه آیه 80 «أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» مقصود از آن امری که محکم کرده‌اند، حیله‌ها و مکرهایی است که برای مقابله با اسلام انجام داده‌اند.

وی افزود: خداوند فرموده که شما فکر می‌کنید حیله‌ها و نیرنگ‌های شما مستحکم است، ولی ما هم کارمان را مستحکم انجام می‌دهیم که در واقع عبارت اخرای «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ...» است.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: کسانی که در برابر حق بایستند و مکر کنند، باید بدانند که مکرهای آنان در نزد فرشتگان الهی ثبت و ضبط می‌شود و نه تنها در قیامت عذاب خواهند دید، بلکه در همین دنیا هم خدا پاسخ آنان را خواهد داد و این طور نیست که فقط به قیامت موکول شود.

مکرهای دشمنان علیه انقلاب

این استاد حوزه بیان کرد: در طول انقلاب اسلامی که بروز و ظهور حق و امتداد مسیر انبیاء در دوران معاصر بوده، ما دائما شاهد مکرها و پافشاری دشمنان و مکر و حیله آنان بودیم، ولی با ایمان و  اخلاص مردم در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات، انقلاب رو به رشد بوده است.

این استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: این اخلاص و ایمان باید در سطح مسئولان نظام هم امتداد یابد و بیش از هر چیز به ارزش‌ها و معیارهای انقلابی و اسلامی و ضوابط دینی توجه کنند و با رعایت تقوا در پناه حمایات خاص الهی باشیم.

وی تأکید کرد: اگر خدای ناکرده از مسیر حق منحرف شویم، خداوند آن حمایت‌ها را از ما دریغ خواهد کرد و آن وقت معلوم نیست که چه عواقبی خواهیم داشت.

نقدی بر نظر علامه

آیت‌الله هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه 25 اشاره کرد و گفت: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» خداوند فرمود که ما پیامبران را با کتاب و میزان فرستادیم تا پایه‌های اعتقادی درست در جامعه شکل بگیرد و رفتارهای مردم رفتار عادلانه و مبتنی بر میزان و کتاب باشد؛ فرمود در کنار این نرم‌افزار سخت افزار آهن را هم فرستادیم که اگر برخی، توصیه‌های اخلاقی و کنترل‌های درونی را مورد توجه قرار نداد، با اسلحه کنترل شوند.

این استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: علامه در المیزان فرموده که این بخش آیه «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» معطوف به امر محذوفی است که این امر محذوف، غایت انزال حدید است که «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» معطوف به آن است؛ یعنی خداوند فرموده که انزال حدید برای آن است که ببیند چه کسی اهل جهاد و مبارزه در راه خدا و یاری رساندن است.

آیت الله هادوی تهرانی اظهار کرد: این فرمایش علامه خلاف ظاهر قرآن و به لحاظ معنایی هم مفهوم جالبی ندارد، زیرا اگر صدر آیه را از ذیل آن جدا کنیم _ که علامه کرده است _ با هم هماهنگ نیست و با ظاهر مخالف است، زیرا «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ» عطف به «لیقوم الناس» است.

استاد تفسیر حوزه بیان کرد: خداوند فرموده است که نصرت دین به این نیست که مردم فقط به دستورات خدا عمل کنند، بلکه باید دیگران را هم وادار به این کار کنند که غیر از ارسال رسل و اقدامات فرهنگی و تبلیغی و دینی، کنترل و برخورد بیرونی هم لازم است.

وی تأکید کرد: خدا فرموده ما پیامبران را فرستادیم تا زمینه قسط و عدل فراهم شود، ولی مطمئنا همیشه افرادی هستند که حاضر نیستند به این توصیه‌ها و دستورات توجه کنند لذا آهن و حدید هم فرستاده شد.

آمر به معروف باید خودش اهل معروف باشد

وی افزود: عمل به دستورات انبیاء مشکل است ولی عامل کردن دیگران هم دشوارتر است؛ البته  معنا ندارد که فاعل منکر خودش بخواهد آمر به معروف باشد و ناهی از منکر هم نمی‌تواند خودش اهل منکر باشد؛ ابتدا ما باید خود را ملتزم به معروف و تارک منکر کنیم و بعد دیگران را به این کار توصیه کنیم.

وی تصریح کرد: کسی یاری‌دهنده دین است که ابتدا خودش خوب باشد و عامل به دستورات الهی باشد و بعد دیگران را هم به این کار دعوت کند؛ خدا فرموده گناه بزرگی است که چیزی را که خودمان رعایت نمی‌کنیم به دیگران توصیه کنیم. اینکه یک جناح سیاسی دائما به دیگری بگوید منافع ملی را رعات کن، ولی خودش رعایت نکند و فقط به فکر منافع جناحی است؛ چنین کسی نمی‌تواند آمر به معروف و ناهی منکر باشد؛ رطب خورده منع رطب کی کند؟

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: انبیاء پیش و بیش از دیگران ملتزم به چیزی بودند که می‌گفتند؛ روحانی، آخوند و طلبه که در مقام هدایت مردم است باید بیش و پیش از دیگران به مطالبی که خودش می‌گوید، عمل کند. این هم برای من است و هم برای شما و اگر مطالب ما تأثیر کمی دارد، مشکل لابد از همین ناحیه است.

انتهای پیام
captcha