ماسک را برای پیشگیری از کرونا هم بزنید و هم نصب کنید + دانلود
کد خبر: 3885973
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

ماسک را برای پیشگیری از کرونا هم بزنید و هم نصب کنید + دانلود

اپلیکیشن «ماسک» با هدف کمک به شهروندان و نظام سلامت ایران برای کاهش قربانیان آن از طریق آگاهی‌افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا در ایران تولید شده است؛ لذا هر چه تعداد بیشتری از شهروندان از این اپلیکیشن استفاده کنند، اولاً تصویر دقیق‌تری از نقشه ابتلا در کشور خواهیم داشت و ثانیاً به میزان بیشتری می‌توان از شیوع کرونا و شمار قربانیانش کاست.

به گزارش ایکنا، این روز‌ها که حال خیلی‌ها به دلیل شیوع کرونا خوب نیست و ‏‌‎شهر از وقایع اتفاق افتاده غمگین است، ‎تنها دریچه منتهی به نور، امید و اتحاد است.
 
در همین روز‌ها تیمی از استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر، بلافاصله پس از تأیید ورود کرونا به ایران تصمیم گرفتند که داوطلبانه و بدون انگیزه‌های تجاری، با تولید و طراحی اپلیکیشنی با نام «ماسک» به یاری هموطنان بیایند و در هماهنگی با مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت و جمعی از متخصصان برجسته علوم پزشکی و اپیدمیولوژی و با بهره‌گیری از تجارب سایر کشور‌ها گامی برای کنترل شیوع کرونا و کاهش قربانیانش در ایران بردارند.

هدف این افراد کمک به شهروندان ایران و نظام سلامت برای کاهش قربانیان آن در ایران از طریق آگاهی‌افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا در ایران است. مثلاً اگر یکی از افرادی که شما در دو هفته اخیر با آن‌ها تماس نزدیک(ارتباط رو در رو به فاصله کمتر از دو متر یا تماس با وسایل مشترک) داشته‌اید مبتلا به کرونا شود، لازم است شما هم در سریع‌ترین زمان مطلع شوید. بعد از اطلاع، شما می‌توانید تماس‌تان با دیگران، به‌خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را قطع کنید، حتی‌الامکان خود را قرنطینه خانگی کنید و به محض بروز علایم، نظام سلامت و درمان را مطلع کنید. با این کار می‌توان از مبتلا شدن هزاران نفر و مرگ صد‌ها نفر پیشگیری کرد.
 

براساس تجربه‌های موفق جوامع دیگر رصد تماس‌های نزدیک و آگاهی‌بخشی به افرادی که با بیماران کرونا تماس نزدیک داشته‌اند از مؤثرترین روش‌های کنترل شیوع کرونا است. این کار جزء الزامات سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سایر سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی برای کشور‌ها هم هست. اپلیکیشن‌های مشابه در کشور‌هایی مثل چین و کرهٔ جنوبی نقشی تعیین‌کننده در کاهش قربانیان کرونا داشته‌اند. هرچه تعداد بیشتری از شهروندان از این اپلیکیشن استفاده کنند، اولاً تصویر دقیق‌تری از نقشه ابتلا در کشور خواهیم داشت و ثانیاً به میزان بیشتری می‌توان از شیوع کرونا و شمار قربانیانش کاست.


چگونه از اطلاعات هویتی در ماسک حفاظت می‌شود

 
حفظ حریم شخصی کاربران جز خط قرمز‌های طراحان این اپلیکیشن است. ماسک برای محرمانه ماندن و صیانت از داده‌های افراد تعهد سخت‌گیرانه‌ای دارد و صرفاً به مکان گوشی شما و اطلاعاتی که خودتان می‌دهید دسترسی دارد و اجازه دسترسی به بقیه اطلاعات گوشی شما را ندارد. اطلاعاتی که می‌دهید کاملاً محرمانه می‌ماند و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان تعدادی از معتبرترین نهاد‌های تخصصی و علمی و مستقل کشور و نمایندگان چند خیریه معتبر بر محرمانگی داده‌های شما نظارت می‌کنند.
 
 

در این اپلیکیشن ثبت شماره تلفن همراه ضرورتی ندارد و می‌توانید از قسمت‌های مختلف «ماسک» نظیر نقشه‌ها و اطلاع‌رسانی استفاده کنید. تولیدکنندگان این اپلیکیشن در تلاش هستند تا با هماهنگی وزارت بهداشت، از بیماران مبتلا به کرونا بخواهند شماره تماس افرادی که در دو هفته قبل بیماری تماس نزدیک داشته‌اند را دریافت کنند. در این صورت اگر شماره موبایل شما در فهرست افرادی بود که با یک بیمار کرونا تماس نزدیک داشته‌اند، «ماسک» به شما اطلاع می‌دهد.


آیا «ماسک» از موقعیت جغرافیایی افراد استفاده می‌کند؟

 
ماسک هیچ کاری را بدون اجازه کاربران انجام نمی‌دهد. اگر اجازه ثبت موقعیت جغرافیایی خود را بدهید، اگر مشخص شود در همان زمان یک بیمار کرونا در همان محل حضور داشته، ماسک می‌تواند این موضوع را به شما اطلاع دهد. در قسمت «درباره ما» این اپلیکیشن نام اساتیدی، چون علی شریفی زارچی، کسری علیشاهی و میرامید حاجی‌میرصادقی دیده می‌شود. همچنین چهار شرکت ابرآروان، شمارا، مپ و نشان با اهدا کردن زیرساخت یا مشارکت در تحلیل داده در ساخت این اپلیکیشن همکاری داوطلبانه کرده‌اند.
 

در این اپلیکیشن می‌توانید فعالیت‌ها و ملاقات‌های خود را ثبت کنید، مکان‌های پرتردد و آلوده را مشاهده کنید و با ثبت وضعیت سلامت احتمال ابتلای خود و اعضای خانواده‌تان به کرونا را بسنجید. البته سازندگان اپلیکیشن تضمین کرده‌اند حفظ حریم شخصی کاربران از خط قرمزشان است. در ماسک شما هم می‌توانید نقشه ابتلا به کرونا را در کشور، شهر و محل زندگی‌تان ببینید و از مناطق آلوده دوری کنید، هم می‌توانید با پاسخ منظم به سؤالات اپلیکیشن احتمال ابتلای خودتان به کرونا را بسنجید و هم اگر بدون این‌که بدانید با مبتلایان کرونا در تماس بوده‌اید مطلع شوید، تا بتوانید احتیاط بیشتری برای مبتلا نکردن دیگران کنید.

موثر واقع شدنِ «ماسک» نیاز به مشارکت مردمی دارد؛ پس اگر به این نتیجه رسیدید که این اپلیکیشن مفید است، هم آن را روی موبایل‌تان نصب کنید و هم برای آشنایان خود بفرستید. اگر هم به این نتیجه نرسیدید، کمی مطالعه و جست‌وجو کنید تا به این نتیجه برسید. فعلاً فقط نسخه اندروید این اپلیکیشن منتشر شده که می‌توانید با کلیک بر روی «اپلیکیشن ماسک» آن را دانلود کنید.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ - ۱۶:۲۱
7
6
عالی
captcha