طراحی ابزاری هوشمند برای تسهیل روزه‌داری در بیماران دیابتی
کد خبر: 3885997
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

طراحی ابزاری هوشمند برای تسهیل روزه‌داری در بیماران دیابتی

تیمی مشترک از محققان آمریکا و سنگاپور موفق به طراحی ابزاری برای مدیریت قند خون مسلمانان روزه‌دار شده‌اند؛ این ابزار، اطلاعات لازم را برای بیماران و پزشکان آنها ایجاد و خودنظارتی افراد بر میزان قند خون، قبل، حین و بعد از روزه‌داری را تسهیل می‌کند.

روزه‌داری مسلمانان مبتلا به دیابت

به گزارش ایکنا؛ وب‌سایت Eurekalert، بیشتر مسلمانان مبتلا به دیابت در ماه رمضان به‌طور متناوب روزه می‌گیرند(intermittent fasting)، اما نگرانی‌هایی در مورد چگونگی مدیریت دیابت هنگام روزه‌داری وجود دارد. محققان بهداشت و درمان از دانشگاه کالیفرنیا، ارواین و دانشگاه ملی سنگاپور ابزاری مشترک را برای مدیریت قند خون برای مسلمانان روزه‌دار و پزشکان آنها با نام «الگوریتم روزه‌داری برای سنگاپوری‌های مبتلا به دیابت نوع 2»(Fasting Algorithm for Singaporeans with Type 2 Diabetes) موسوم به FAST طراحی کردند.

FAST برای توانمندسازی بیماران دیابتی طراحی شده که براساس دستورالعمل‌های مخصوص دیابت در ماه رمضان روزه می‌گیرند. این ابزار، اطلاعات لازم را برای بیماران و پزشکان آنها ایجاد و خودنظارتی افراد بر میزان قند خون، قبل، حین و بعد از روزه‌داری را تسهیل می‌کند.

این ابزار در یک مرکز چند منظوره، با هدف بررسی میزان اثربخشی و ایمنی آن بر 111 فرد بزرگسال که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، آزمایش شد. در بررسی‌های انجام شده قبل و بعد از دوره روزه‌داری معلوم شد، به‌طور متوسط، افراد گروهی که از FAST استفاده کردند، چهار برابر کاهش هموگلوبین A1c را نسبت به گروه‌ دیگر نشان دادند.

هیچ رخداد مهم ناشی از تغییر قند خون در هر دو گروه و هیچ افزایش جزئی قند خون در گروه FAST وجود نداشت. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از ابزارهای مبتنی بر توانمندسازی برای مدیریت دیابت مانند FAST به‌راحتی می‌تواند به مسلمانان مبتلا به دیابت کمک کند.

در مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شد؛ جاناتان گبیسون(Jonathan Gabison)، محقق دانشگاه میشیگان تأکید می‌کند که استفاده از ابزارهایی مانند FAST، این امکان را برای افراد با شرایط پزشکی خاص فراهم می‌کند تا با ایمنی بیشتری روزه بگیرند.

روزه‌داری مسلمانان مبتلا به دیابت

برای جلوگیری از هیپوگلیسمی(افت شدید قند خون)، گبیسون، نظارت پزشك را برای بیماران دیابتی توصیه می‌كند. علاوه بر نظارت پزشک، وی رژیم غذایی کم کربوهیدرات را برای این افراد پیشنهاد می‌كند.

این محقق دانشگاه میشیگان می‌گوید: تحقیقات بیشتری برای رسیدن به نتیجه قطعی در این زمینه لازم است، اما شواهد نشان می‌دهد این ابزار می‌تواند به ایمن‌تر کردن روزه‌داری متناوب در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha