یافتن کلیدواژه‌ سوره‌ها و کمک به حفاظ قرآن + فیلم
کد خبر: 3887321
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 9

یافتن کلیدواژه‌ سوره‌ها و کمک به حفاظ قرآن + فیلم

مدرس و حافظ کل قرآن کریم فراگیری معنا و مفاهیم آیات را از موضوعات بسیار تأثیرگذار و مهم در روند حفظ قرآن کریم و تثبیت آیات الهی در اذهان حفاظ دانست.

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

الهام ماندگارمهر، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این مدرس قرآن هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن که به موضوع هنر تلاوت قرآن کریم اختصاص یافته منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و ادب، حلول سال نو را خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم، ان‌‌شاء الله سال جدید، پر از خوبی، شادی، سلامتی و موفقیت باشد.

از آنجایی که قرار است تا در خانه‌ها بمانیم تا اینکه زنجیره ویروس کرونا قطع شود، فرصتی در اختیار من قرار داده شده تا برای شما عزیزان صحبت کنم. پیش از آن این مثال را بیان می‌کنم که در داستان حضرت سلیمان(ع) آمده است که هنگامی که مورچه حس کرد، ممکن است تا خطری برای او و اطرافیانش نسبت به سپاهیان حضرت سلیمان(ع) پیش بیاید به اطرافیان خود دستور داد: «ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ» و از آنجایی که می‌دانیم قصص قرآنی مایه عبرت هستند، «لَقَدْ كَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، باید از این داستان عبرت بگیریم و این ایام را در منزل بمانیم تا اینکه بتوانیم از پس این ویروس برآییم.

در این فرصت قصد دارم تا در ارتباط با تأثیر معنا و مفاهیم بر کیفیت حفظ قرآن، صحبت کنم. می‌دانیم که زمانی که قرار است متنی خوانده شود، اگر بتوانیم با آن متن ارتباط برقرار کنیم، قطعاً لذت برده و آن متن را بهتر یاد می‌گیریم.

در ارتباط با حفظ قرآن نیز همینطور است. زمانی که قرار است با متن قرآن مواجه شویم، اگر معنا و مفهوم آیات را بدانیم، هم امر حفظ بهتر و با سرعت و کیفیت بیشتر پیش می‎رود و هم اینکه از مسیر، لذت خواهیم برد و این باعث می‌شود تا بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم. حتی خیلی از اوقات افرادی هستند که وقتی حافظ کل قرآن می‌شوند، احساس می‌کنند که اکنون چیزی نمانده است تا بخواهند از قرآن بیاموزند و این احساس را دارند که انگیزه‌های خود را از دست داده‌اند، ولی کسی که با معنا و مفاهیم قرآنی آشناست، می‌داند که با یک دریا و اقیانوسی روبه‌رو است که هر چه بیشتر از آن بیاموزد باز این احساس را دارد که باز هم نکته‌های بسیار کمی از آن را می‌داند.

در سوره مبارکه عنکبوت این آیه را داریم که «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»، که در ارتباط با جایگاه و اهمیت حفاظ است. اما می‌فرماید: «الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»، یعنی فقط حفظ الفاظ کافی نیست، بلکه باید حفظ به سمتی برود که مقدمه‌ای برای فهم و سپس، عمل به آیات باشد.

پیشنهاد بنده این است که علاقه‌مندان به عنوان کسانی که قرار است تا قرآن را حفظ کنند و یا کسانی که خود حافظ قرآن هستند و قصد دارند تا بیشتر با معانی و مفاهیم قرآنی آشنا شوند، ابتدا نگاهی ساختاری به سوره و صفحه داشته باشند تا بتوانند موضوع اصلی سوره مورد نظر و آیات آن را متوجه شوند.

سپس، به صورت آیه به آیه و عبارت به عبارت مفاهیم آن را بیاموزند. بسیاری از اوقات نیز دانستن مفردات و اینکه تک تک واژگان چه معنا و مفهومی دارند، می‌تواند کمک خوبی باشد. همچنین، می‌توانیم از قرآن‌های ترجمه‌دار بهره‌مند شده و یا در دوره‌های آموزش مفاهیم به صورت حضوری و مجازی شرکت کنیم و نیز با تهیه کتاب‌های مختلف در منزل به صورت خودخوان نسبت به آموزش‌های قرآنی اقدام کنیم.

از این طریق جذابیت بیشتری برای علاقه‌مندان ایجاد خواهد شد و حتی گاهی اوقات ممکن است تا سؤالاتی نیز برای افراد ایجاد شود که این سؤالات کمک کند تا علاقه‎‌مندان به صورت هرچه بیشتر با مفاهیم آیات آشنا شوند. برای مثال در سوره مبارکه قصص مشاهده می‌کنیم که موضوعات مختلف مطرح شده است. شخصی که توجه به معانی و مفاهیم ندارد، ممکن است احساس کند که در این سوره مطالب به صورت پراکنده آمده است، اما وقتی با نگاه ساختاری به این سوره مبارکه می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که دو کلمه «علو» و «فساد» کلیدواژه این سوره هستند که این دو کلیدواژه هم در ابتدا و هم در اواخر سوره بیان شده‌اند.

هنگامی که کلیدواژه‌‍‌های هر سوره و آیه را پیدا کنیم، قطعاً می‌توانیم ارتباط آن با آیات دیگر را متوجه شویم. امیدوارم علاقه‌مندان در برنامه‌ریزی‌های حفظ خود به این موضوع نیز توجه ویژه داشته باشند و علاوه بر اینکه برای حفظ برنامه‌ریزی می‌کنند، زمانی را نیز به تدبر در مفاهیم آیات اختصاص دهند.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی// روزهای «در خانه بمانید» و تمرین مؤانست با قرآن + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha