ضرر در اسلام جایگاهی ندارد / به مباحث سلامت توجه کنیم
کد خبر: 3887457
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱

ضرر در اسلام جایگاهی ندارد / به مباحث سلامت توجه کنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه اسلام قاعده لاضرر ولاضرار دارد، یعنی مسلمان باید به‌گونه‌ای زندگی كند كه نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند، گفت: حتی اگر انجام واجبات دینی مستلزم ضرر به انسان شد، اسلام دستور جایگزین آن را می‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، عصر چهارشنبه، 6 فروردین‌ماه در برنامه سخنرانی روزانه كه به‌ صورت آنلاین در شبكه اینستاگرام پخش شد، گفت: اسلام قاعده لاضرر ولاضرار فی‌الاسلام دارد، یعنی مسلمان باید به‌گونه‌ای زندگی كند كه نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند.

وی با بیان اینكه مهم‌تر از نماز، حج، روزه و غیره واجبات دینی نداریم، افزود: انجام همین واجبات دینی هم اگر مستلزم ضرر به انسان شد، اسلام دستور می‌دهد كه به‌گونه‌ای به جا آورد كه متحمل ضرر نشود.

حدائق به ذكر مثالی در این باره پرداخت و افزود: به‌عنوان مثال فردی می‌خواهد نماز بخواند اما آب برای او ضرر دارد، اینجا دستور اسلام آن است كه وضو نگیرد و به جای آن تیمم كند؛ در صورتی كه آب در وضو گرفتن دارای آثار معنوی است ولی هنگامی كه ضرر داشته باشد، اسلام جایگزین آن را ارائه می‌دهد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: آن شخص بیماری که دچار بیماری سوختگی است و نمی‌تواند وضو بگیرد اسلام به او دستور دیگری می‌دهد چنانچه خداوند در قرآن كریم نیز فرموده است «لَا یكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا...؛ خداوند هیچ كس را جز به قدر توانایى‌‌اش تكلیف نمى‌كند...» (آیه 286 سوره بقره). این نمازی که باید با آداب و شرایط درست به‌جا آورده شود، اگر کسی توانایی ایستاده نماز خواندن را ندارد می‌گوید نشسته نمازت را بخوان؛ نشسته برایش ممکن نیست، می‌گوید در حال خوابیده نمازت را بخوان.

وی مسئله روزه را نیز مثال زد و گفت: روزه گرفتن در ماه رمضان یك امر واجب است البته طبق دستور اسلام این روزه بر كسی واجب است كه توانایی انجام روزه را داشته باشد و اگر شخصی بیمار بود و روزه برای او ضرر داشت نه تنها کار خوبی نکرده و روزه او باطل است، بلكه کفاره هم باید بدهد.

در انجام عبادات سلیقه‌ای عمل نكنیم

حدائق با تأكید بر اینكه این بدن متعلق به خداست و ما نباید در امورات مختلف عبادی سلیقه‌ای عمل کنیم، گفت: اگر کسی توانایی انجام حج را از نظر جسمی ندارد و برایش ضرر دارد، حج بر او واجب نیست. مستطیع نیست و اصلاً استطاعت برای او نمی‌آید.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار كرد: خداوند در اسلام حتی برای اساسی‌ترین واجبات دین هم تبصره وارد كرده است و اگر ایجاد ضرر كنند، برای آن‌ها تخفیفاتی دیده است، پس در شرایط شیوع كرونا هم باید به این نكته توجه كنیم.

وی ادامه داد: هم‌اكنون در شرایط شیوع كرونا، اطبا و صاحب‌نظران و متخصصان فن پزشكی بر این نظر دارند كه برای كنترل و مهار این بیماری باید از اجتماعات پرهیز شود. در اینجا نباید یک فکر استبدادگونه‌ای داشته باشیم. درست است حرم‌های ائمه اطهار(ع) ملجأ و محل رجوع و مایه آرامش مؤمنان هستند و در طول تاریخ هم شاهد كرامات آنان بوده‌ایم اما در بیماری كرونا، باید به مباحث سلامت توجه داشته باشیم.  

حدائق تأكید كرد: اگر در زمان معصومین بودیم و چنین مسئله‌ای رخ می‌داد و این چنین بیماری شیوع پیدا می‌كرد، قطعاً توصیه دین و ائمه معصومین برگرفته از همین بود كه باید اصول بهداشتی را رعایت كرد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز گفت: آنچه خداوند از عقل به ما عنایت كرده است و هرچه كه عقل سلیم حكم می‌كند و شرع هم آن را می‌پذیرد باید انجام دهیم و اصولاً هرچه شرع مقدس و سخنان معصومین می‌گویند، عقل سلیم هم آن را پذیراست.

بدن امانت خداست

وی به حمله برخی از گمراهان به حرم‌های معصومین در روزهای اخیر بعد از تعطیلی این اماكن اشاره كرد و گفت: متأسفانه در این چند روز اخیر، بازخوردی از عملکرد تندروی و افراطی بعضی از افراد در هجوم به حرم‌های مطهر اولیای معصومین در رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شد که وضعیت خوبی نداشت. دشمن ارزان از ما می‌خرد گران به ما می‌فروشد. یورش آوردن به در حرم مطهر و آن را با اجبار و اکراه و بی‌احترامی باز کردن بی‌ادبی است.

حدائق اظهار كرد: كسانی كه به درب حرم‌ها یورش آوردند، چطور می‌خواهند حرمت امامزاده و معصوم را رعایت كنند؟ آیا چنین ورودی بی‌ادبی و توهین نیست؟ این آمد و شدها موجب انتقال ویروس به دیگران می‌شود و حفظ سلامت بدن هم به لحاظ شرعی واجب است زیرا این بدن امانت خداست و متعلق به ما نیست و در برابر آن مسئولیت داریم.

وی اضافه كرد: وقتی خداوند بار سنگین واجبات را برمی‌دارد و تخفیف می‌دهد تا سلامتی شخص حفظ شود، ما چطور می‌توانیم به خودمان اجازه بدهیم که آزادانه در شرایط شیوع كرونا به هر اجتماعی كه می‌خواهیم برویم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری حدیثی از پیامبر مكرم اسلام(ص) كه فرمودند نیت مؤمن بهتر از عمل اوست، گفت: در هر نقطه‌ای از عالم كه هستید، اگر نیتتان این بود كه در همین ساعت در فلان مكان مقدس باشم، قطعاً ثواب این نیت به شما می‌رسد.

لزوم توجه به توصیه‌های مراجع

حدائق با تأكید بر اینكه در این شرایط باید به توصیه‌های مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری كه همراه با نظام سلامت است، توجه كنیم، گفت: قریب 100 سال پیش بیماری وبا در عراق شایع شد، به‌ طوری كه در یك روز چندین هزار نفر در نجف و كربلا از دنیا رفتند و مراجع آن زمان به اجماع فتوا دادند كه كسی به زیارت قبور ائمه نرود و مردم در خانه‌هایشان بنشینند تا بیماری كنترل شود و با همان تدبیر عالمانه و خردمندانه مراجع آن وقت، این بیماری مدیریت شد. لذا اكنون هم باید به توصیه‌های مراجع توجه كنیم.

وی با بیان اینكه یكی از نشانه‌های عبد بودن این است كه انسان مطیع مولی باشد، گفت: وقتی كه علما و بزرگان دین با استناد به آیات و روایات مردم را راهنمایی می‌كنند، ما هم باید به این توصیه‌ها عمل كنیم.

انتهای پیام
captcha