برگزیده جایزه مصطفی(ص) در حال یافتن واکسن کرونا
کد خبر: 3887876
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

برگزیده جایزه مصطفی(ص) در حال یافتن واکسن کرونا

اوگور شاهین برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 به پیشرفت‌­های چشمگیری در زمینه ساخت واکسن کووید 19 دست یافته است و آزمایش این واکسن بر روی انسان از اواخر ماه آوریل آغاز می­‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019، ایمنی­‌شناس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت بیوان­تک تلاش خود را برای مقابله با ویروس کرونا که از سه ماه پیش در چین شیوع پیدا کرده بود، آغاز کرده است؛ وی به خاطر پژوهش‌­های برجسته­‌اش در زمینه تولید و ارزیابی واکسن­‌های درمانی ضد‌سرطان بر پایه mRNA از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) در سال 2019 است.

در همین خصوص روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز گزارش داد: اوگور شاهین در ماه ژانویه در پی مطالعه مقاله‌­ای علمی در مورد بروز نخستین علایم ویروس کرونا در خانواده‌ای در ووهان چین پیش‌­بینی کرد که این ویروس در سرتاسر جهان شیوع پیدا خواهدکرد، این درحالی است که بسیاری از دانشمندان این موضوع را تهدید جدی نمی­‌دیدند. شاهین با هشدار به هیئت مدیره­ شرکت بیوان­تک برای مقابله با این ویروس ناخوانده­ و تهدیدگر سلامت جهانی، گروهی را برای تولید واکسن احتمالی به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید 19 تشکیل داد. 

شرکت بیوان­تک اکنون در حال آزمایش واکسن کووید 19 بر روی موش­‌های آزمایشگاهی است. طبق اعلام شرکت، این واکسن تا اواخر ماه آوریل سال 2020 آماده آزمایش روی انسان­‌ها خواهد بود.

شرکت بیوان­تک هفته­ گذشته اعلام کرد که با همکاری شرکت داروسازی آمریکایی فایزر به دنبال راه‌­حل علمی تازه­‌ای است تا به طور مشترک نامزد تهیه واکسن BNT162 بر پایه mRNA شرکت بیوان­تک را به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید19 تولید کنند. این شرکت همچنین اعلام کرد که با شرکت شانگهای فوسون فارما به منظور توسعه واکسن BNT162 در چین همکاری خواهد داشت. همچنین، این شرکت‌­ها برای انجام آزمایش‌­های بالینی در چین به منظور افزایش توسعه بالینی گسترده­ شرکت داروسازی فوسان و نیز توانایی نظارتی و تجاری این کشور همکاری خواهند داشت.

شاهین اظهار داشت: این بیماری یک همه­‌گیریِ جهانی است که مقابله با آن مستلزم یک تلاش جهانی است. ما با همکاری با شریک­مان شرکت فایزر، می­‌توانیم تلاش خود را جهت تولید واکسن کووید19 برای افرادی که در سرتاسر جهان نیازمند آن هستند، تسریع بخشیم.

وی همچنین در خصوص همکاری شرکت بیوان­تک با شرکت داروسازی فوسان اظهار داشت: ما این همکاری را گامی مهم در راستای تلاش جهانی برای تسریع تولید واکسن بر پایه mRNA و جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید19 می‌­دانیم. ما با همکاری شرکت دارویی فوسان تعهد خود را به پیشبرد اقدامات لازم برای مهار شیوع کرونا اعلام کرده و از تشریک تجربیات و شبکه­ گسترده­ این شرکت بهره می­‌گیریم.

وی افزود: ما وظیفه خود می­‌دانیم که فناوری کامل و تخصص ایمنی­‌شناسی خود را به منظور کمک به رفع وضعیت اضطراری ناشی از همه­گیری کووید19 بکار بندیم.

شاهین ادامه داد: ما همه با هم در حال همکاری با آژانس­‌های نظارتی و همکارانمان در زمینه بیماری­­‌های عفونی از جمله شرکت داروسازی فایزر هستیم تا آزمایشات را سریعاً آغاز کرده و واکسن در اسرع وقت در سراسر جهان در دسترس عموم قرار بگیرد. همچنین در حال کار کردن روی روش درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا هستیم که در هفته‌­های آتی اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

به گفته شان مارت، مدیر ارشد بازرگانی شرکت بیوان­تک، شاهین تمام وقت خود را صرف تهیه اطلاعات برای ناظران و سرمایه‌­گذارانی که در صورت فراهم شدن امکان تولید از مهره‌­های اصلی خواهند بود و همچنین راهنمایی دانشجویان مقطع دکتری و نظارت بر آزمایش‌­ها می­‌کند. 

علاقه­ فراوان شاهین به خواندن مجلات علمی، شرکت بیوان­تک را قادر ساخت تا با ساخت واکسنی علیه این ویروس ناخوشایند که تاکنون تلفات سنگینی را به حدود 200 کشور جهان تحمیل کرده، به سرعت به این همه­‌گیری پاسخ دهد.

انتهای پیام
captcha