خواهر قرآن را می‌شناسید؟
کد خبر: 3888150
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

خواهر قرآن را می‌شناسید؟

صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ۵۴ دعا و نیایش است که به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» (خواهر قرآن) معروف است لذا چقدر پسندیده است که حق خواهر قرآن بودن این کتاب ارزشمند را به خوبی ادا کنیم.

کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) است. صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ۵۴ دعا و نیایش است. این کتاب به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است.

صحیفه سجادیه اگرچه در موضوع دعا و نیایش است ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی، عرفانی، قوانین و احکام شرعی، مسائل حساس سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام سجاد(ع) به آنها اشاره کرده ‌است.

چندی پیش مقام معظم رهبری پس از تأکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت پیشگیری از کرونا دعای هفتم صحیفه سجادیه را دعایی مناسب برای دفع این بلا دانستند. ایشان در خصوص این دعا فرمودند: "دعای بسیار خوب و خوش ‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت".

دعای هفتم صحیفه سجادیه در ۱۰ فراز از امام سجاد(ع) نقل شده و به آسان شدن دشواری‌ها به دست خدا و فراهم آمدن اسباب حیات به ‌واسطه رحمت الهی اشاره دارد. از آموزه‌های این دعا این است که همه‌چیز فقط به خواست خداوند جریان دارد و اگر خداوند کسی را ذلیل کند، هیچ یاوری نمی‌یابد.

در فرازهایی از این دعا که حضرت سجاد(ع) در کارهای مهم بر آن اهتمام داشت می‌خوانیم: "(۱) ای آنکه گره کارهای فرو بسته به سرانگشت تو گشوده می‌شود و ای که تندی شدائد به عنایتت می‌شکند،‌ ای که راه بیرون‌شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود، (۲) دشواری‌ها به لطف تو آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید و قضا به قدرتت جریان گیرد و همه‌چیز به اراده تو روان شود، (۳) تنها به خواست تو بی‌آنکه فرمان دهی، همه‌چیز فرمان برد و هر چیز محض اراده‌ات بی‌آنکه نهی کنی از کار بایستد، (۴) در تمام دشواری‌ها تو را می‌خوانند و در بلیات و گرفتاری‌ها به تو پناه جویند، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف نگردد و گرهی نگشاید مگر تو بگشایی..."

چقدر پسندیده است که حق خواهر قرآن بودن این کتاب ارزشمند را به خوبی ادا کنیم و مطالعه و تفکر در فرازهای ارزشمند صحیفه سجادیه را در زندگی روزمره خود مورد توجه ویژه قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha