امام سجاد(ع) و نیایش با پروردگار
کد خبر: 3888175
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

امام سجاد(ع) و نیایش با پروردگار

صحیفه سجادیه در عین حال که دربردارنده ظریف‌ترین‌ و دقیق‌ترین راز و نیازهاست و رابطه عاشقانه انسان و خدا را به زیبا‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد، موضوعات بسیاری را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، روان‌شناسی، فلسفی، علمی ‌و اقتصادی، نیز، دربرمی‌گیرد.

امام سجاد(ع) و نیایش با پروردگارصحیفه سجادیه این صحیفه و مجموعه نورانی كه از سوی حضرت حق جل ّ و اعلی بر لسان مبارک زین العابدین امام سجاد(ع) نازل شده را با این فهم و درك بشری نمی‎توان شناخت و به عمق معارف ارزشمند و نورانی آن دست یافت، لیكن با انس و بهره‎مندی هر چه بیشتر از معارف سرشار از عشق و معرفت و غنای آن می‎توان به گوشه‎هایی از عظمت آن دست یافت.

امام سجاد(ع) در آن دوران خفقان و اختناق كه از سوی حاكمان ظالم اموی ایجاد شده بود آن همام تحت نظر بوده و تمامی رفت و آمد آن حضرت به شدت تحت كنترل و مراقبت آنها بود و در واقع، تشنگان حقیقت و شیعیان در آن عصر، از محضر امام و ارشادات ایشان، به طور كامل بهره‎مند نبودند و در واقع نمی‎گذاشتند كه مردم بتوانند از فیض حضور امام استفاده کنند.


صحیفه سجادیه بهترین منبع نگاشتن عرفان دینی
حجت‌الاسلام عبداله محمدی، امام جمعه میانه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه بهترین منبع شناخت معارف دینی است و می‌توانیم در زمینه عقاید، اخلاق و شناخت‌هاى دینى به آن مراجعه کنیم، ادامه داد: صحیفه سجادیه شامل مضامین بلند عرفانی و حتی حقوق شهروندی، مسلمانی، انسانی و... است؛ و در مقابل عرفان‌های نوظهور و معنویت منهای دین که غرب داعیه دار آن است دژ مستحکمی است.

وی با اشاره به اینکه نیایش‌های عرفانی حضرت زین العابدین(ع) برخاسته از قرآن کریم است، تصریح کرد: صحیفه سجادیه می‌تواند منبع نگاشتن عرفان دینی باشد چرا که گفتار و رفتار ائمه منبع معرفت دینی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: بهترین دعاهای شیعه در زمینه مناجات با پروردگار عالم در صحیفه سجادیه است و صحیفه سجادیه در عین حال که دربردارنده ظریف ترین و دقیق ترین راز و نیازهاست، رابطه عاشقانه انسان و خدا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

امام جمعه میان، دعاهای صحیفه سجادیه زا قابل پیاده سازی در زندگی شخصی دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که امام سیدالساجدین زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه در قالب دعا بیان کردند معارفی هستند که ما باید بتوانیم آنها را در زندگی شخصی و اجتماعی خود پیاده کنیم و از آموزش ها و معارف آن بهره مند شویم.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه همه ادعیه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه درسی برای مسلمین است، ادامه داد: یکی از ضروریات دین اسلام و همه ادیان این است که نیازها و خواسته‌های خود را از طریق دعا از خداوند بخواهیم و پیامبران در هر موقعی که نیاز و مشکلی داشتند اول به خداوند توجه می کردند.

امام جمعه میانه با بیان تعداد ادعیه موجود در صحیفه سجادیه یادآور شد: این کتاب در عین اختصار موضوعی و مفهومی که مشتمل بر 54 دعاست، برگردان و تلفیقی از آیات وحی به لسان دعاست، البته این یک مکتب تربیتی است، نه راز و نیاز صرف با خداوند. یعنی ایشان سعی کرده‌اند والاترین مکاتب تربیتی را با لسان دعا تشریح کنند.

وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند و تاثیرگذار حضرت امام سجاد(ع) به اسلام و مسلمین صحیفه سجادیه است که مجموعه‌ای از ادعیه در باب تهذیب نفس، رابطه بنده با خداوند، توجه به آخرت و اعراض از دنیا، اخلاق پسندیده، دعا در هنگام مشکلات، دعا در باره پدر و مادر، فرزندان، همسایگان، مرزداران مملکت اسلامی، طلب روزی از خداوند و دعا در اعیاد، خوف خدا و تواضع و ده ها مورد دیگر است.

حجت‌الاسلام محمدی از پیوند ناگسستنی دعا و اخلاق در صحیفه سجادبه گفت و تاکید کرد: در صحیفه سجادیه دعا و اخلاق نه تنها جدا نیستند، بلکه پیوندی ناگسستنی دارند. این دو نه‌ تنها به حوزه‌های جداگانه نمی‌پردازند، بلکه مصداق یکسان داشته و هم ارتباط با خدا را بر عهده دارند و هم کارکرد اخلاق در مناسبات اجتماعی را ترسیم می‌کنند.

صحیفه سجادیه فخر شیعیان است
حجت‌الاسلام شمس‌الله مردانی‌پور، امام‌جمعه گوگان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: صحیفه سجادیه کتابی است که طول و عرض آن از ملک تا ملکوت است و این طبیعی است که از فهم ما خارج است اما در واقع این کتاب فخر ما شیعیان است و روشی که امام علی بن الحسین(ع) به بهترین شکل برای آموزش دین و تربیت دینی بهره گرفته، زبان دعا و نیایش با پروردگار بوده است.

وی با بیان کتاب فرهنگ بودن صحیفه سجادیه ابراز کرد: صحیفه سجادیه کتاب فرهنگ است، وقتی پذیرفتیم اخلاق اجتماعی فرهنگ جامعه است یعنی صحیفه سجادیه را دارای توانمندی بازسازی نظام فرهنگی جامعه دانسته‌ایم، اگر آن را فراتر از دعای فردی به متن جامعه بیاوریم و آموزه‌های آن را فارغ از شعار به درون جامعه تسری دهیم هم ارتباط با خدا تقویت می‌شود که بسیاری از ما در آن دچار مشکل هستیم و هم مناسبات فردی و اجتماعی تقویت می‌شود، اما متأسفانه ما میراث فکری خود را به حاشیه رانده‌ایم و تنها نامی از باب ایجاد افتخار از آنها می‌بریم.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ادامه داد: این صحیفه، درها و روزنه‎های امید و آرزو و توكل به رحمت بی‎انتهای الهی را می‎گشاید. انسانی كه در این آشفته بازار دنیا همواره در تند بادهای شیاطین، به بن ‎بست‎های لاعلاج می‎رسد، هر قدر هم گنهكار و دور از معرفت ذات احدیت باشد، با دل سپردن به این صحیفه آسمانی، گم شده خود را یافته و با آرامشی وصف ناشدنی دل به رحمت بی‎انتهای الهی می‎سپارد و از غنای ادعیه آن بهره‎مند می‎شود.

امام‌جمعه گوگان اسلام را واقعیتی طبیعی دانست و یادآور شد: اسلام واقعیتی طبیعی و سازمند است که دارای سه بعد بنیادین است: عمل یا شریعت(اسلام)، اعتقاد(ایمان) شامل مکتب و آموزه‌های اندیشمندانه و معنویت(احسان).

وی افزود: امام سحاد(ع) در حقیقت در قالب دعا و نیایش، به بیان یك سلسله جامع از مسایل عرفانی و فضایل اخلاقی و كمالات روحی پرداخته‎اند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور از وظیفه سنگین امام زین العابدین(ع) گفت و تأکید کرد: امام زین العابدین(ع) مانند پیشوایان معصوم دیگر(ع) وظیفه سنگین هدایتگری و تبیین دین و نشان دادن راستی ها و کژی ها را بر عهده داشته و به انجام رسانده اند.

انتهای پیام
captcha