از هشدار چینی‌ها درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
کد خبر: 3888352
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

از هشدار چینی‌ها درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس

هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه در بیشتر کشورهای جهان، افزایش آمار مبتلایان به کرونا در فلسطین به 117 نفر، لغو بازارهای رمضانی در مالزی، قرنطینه ۱۴ روزه در شهرهای بزرگ نیجریه، عدم وجود ویروس در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی، احتمال ابتلای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کرونا و تأکید بر ضرورت آتش‌بس در سوریه از جمله اخبار کرونایی در جهان است.

به گزارش ایکنا به نقل از «یورونیوز»، گروهی از متخصصان چینی که برای ارائه مشورت به اروپا سفر کرده‌اند، تاکید کردند که قرنطینه کارآمد همه بیماران مبتلا به ویروس کرونا حتی آنهایی را نیز که دارای علائم خفیف هستند باید در بربگیرد.

این گروه متخصصان چینی که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برند با ارائه تجربه خود از قرنطینه شهر ووهان چین(خاستگاه ویروس کرونا) توضیح دادند که آنها نیز در آغاز اجرای طرح قرنطینه، دچار این خطا شدند که با هدف کاهش فشار بر سیستم بهداشت و درمان شهر ووهان تنها بیماران با شرایط حاد را بستری کردند و به سایر مبتلایان که علائم خفیفی داشتند، اجازه دادند که در خانه تحت مراقبت قرار گیرند.

لیانگ زونگ، رئیس بخش تنفسی بیمارستان دانشگاه سیچوان که یکی از اعضای این گروه است، یاد آور شد که در آن زمان به خوبی درک نشده بود که افرادی که دچار شرایط حاد بیماری نشده‌اند، چقدر می‌توانند ناقل باشند اما اکنون مطمئن هستیم که افراد دارای علائم خفیف وقتی در خانه می‌مانند نه تنها اعضای خانواده خود را آلوده می‌کنند بلکه چون اجازه خروج از منزل در شرایط اضطراری را دارند، ویروس را به راحتی به سایرین هم منتقل می‌کنند.

متخصصان چینی توضیح دادند، وقتی مشخص شد که ۸۰ درصد موارد ابتلای جدید توسط افراد بیمار قرنطینه شده در خانه ایجاد شده، از اوایل فوریه گذشته شروع به قرنطینه كردن همه موارد ابتلای خفیف در بیمارستانهای مجهز و ورزشگاه‌های شهر ووهان کرده اند، اقدامی كه به كاهش چشمگیر انتشار ویروس منجر شد؛ به طوری که شیب صعودی مبتلایان که از دسامبر گذشته آغاز شده بود بالاخره در مارس به سمت صفر میل کرد.
 
ویروس کرونا تاکنون بیش از ۷۸۵ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده که از میان آنها افزون بر ۳۷ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از کشورهای درگیر بیماری کووید ۱۹ از جمله ایران محدودیت‌های عمومی را به اجرا گذاشته‌اند و برخی نیز همچون فرانسه و ایتالیا قرنطینه حداکثری مردم را با هدف کاهش ارتباطات اجتماعی آغاز کرده‌اند ولی در اکثر این کشورها همچنان به بیماران دارای علائم خفیف بیماری توصیه می‌شود که برای طی دوران بهبود در خانه بمانند و از مراجعه به مراکز پزشکی امتناع کنند؛ روشی که به باور متخصصان چینی ناکارآمد است.

شمار فلسطینیان مبتلا به کرونا به 117 نفر رسید

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین در رام الله در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: یک شهروند فلسطینی ساکن رام الله به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه قرار گرفته است.

در همین حال، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز شب گذشته از ابتلای یک فلسطینی دیگر به کرونا خبر داد.
کرونا در جهان/ از هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
این وزارتخانه عنوان کرد که نتیجه تست کرونای یکی دیگر از افراد قرنطینه شده در نوار غزه مثبت بوده است و هم اکنون شمار مبتلایان به کرونا در این باریکه به 10 نفر رسیده است که حال همه آن‌ها خوب است.

این شهروند فلسطینی پس از بازگشت به نوار غزه در گذرگاه رفح مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شد که کرونا دارد و بلافاصله قرنطینه شد و با کسی تماسی نداشته است.

بدین ترتیب، شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین به 117 نفر افزایش یافت که 107 نفر از آنان در کرانه باختری و 10 نفر هم در نوار غزه هستند.

تاکنون تنها یک فلسطینی در کرانه باختری بر اثر این ویروس فوت شده است.

کشورهای بدون کرونا
 
پایگاه خبری «عربی 21» گزارش داد که کشورهای آفریقایی مالاوی، بوروندی، سودان جنوبی، سیرالئون، جزایر کومور، لسوتو، سائوتومه و پرینسیپ و کشورهای آسیایی کره‌شمالی، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله کشورهایی هستند که هنوز مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها مشاهده نشده است.
کرونا در جهان/ از هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
کشورهایی همچون جزایر سلیمان، جزایر مارشال، ساموآ، تونگا، تووالو و نائورو در قاره اقیانوسه نیز از جمله کشورهایی هستند که هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس ندارند.
 
لغو بازارهای رمضانی در مالزی

همچنین، الیاس رزاق، رئیس کمیته سلامت و محیط زیست در ایالت «ترنگانو» مالزی از تعطیلی همه بازارهای رمضانی در ماه رمضان سال جاری در این ایالت خبر داد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که دستور محدودیت رفت و آمد در همه مناطق این ایالت تا روز 14 آوریل یعنی 10 روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان تمدید شده است و با توجه به شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا بهترین تصمیم دولت ایالتی لغو همه بازارهای رمضانی در سال جاری است.
کرونا در جهان/ از هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
در بیانیه کمیته سلامت و محیط زیست دولت ایالتی «ترنگانو» آمده است: دولت برای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا از همه مقامات محلی درخواست کرده است تا اقدامات لازم را برای لغو بازارهای رمضانی انجام دهند.
 
قرنطینه ۱۴ روزه در شهرهای بزرگ نیجریه

پایگاه خبری «الجزیره» گزارش داد: در نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، پایتخت و برخی شهرهای بزرگ اعم از  لاگوس، اوگان و ابوجا و جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرنطینه می‌شوند.
کرونا در جهان/ از هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
تاکنون ۱۳۱ نفر در نیجریه به کرونا مبتلا شده اند و دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بنابراین دستور، همه شهروندان باید در خانه بمانند و سفرها لغو می‌شود و تمام مشاغل تعطیل می‌شوند.

گفتنی است، این اعلامیه باعث وحشت در میان بسیاری از مردم شده است و ساکنان لاگوس برای خرید مواد غذایی روانه فروشگاه‌ها شدند.

احتمال ابتلای رئیس کنگره آمریکا به کرونا
 
از سوی دیگر، «نادیا ام ولاسکز»، نماینده کنگره از ایالت نیویورک از احتمال ابتلای خود به ویروس «کووید-19» خبر داد که این امر بسیاری دیگر از اعضای کنگره از جمله «نانسی پلوسی»، رئیس کنگره آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

براساس این گزارش، ولاسکز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل شروع ناگهانی دردهای عضلانی، تب، گرفتگی بینی و ناراحتی معده به پزشک مراجعه کرده است.
کرونا در جهان/ از هشدار متخصصان چینی درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
طبق این گزارش، تمامی علائم دیگری که این نماینده کنگره در بدن خود مشاهده کرده است از جمله از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائمی هستند که با بیماری کرونا ارتباط مستقیم دارد.

پزشک بعد از شنیدن علائم بیماری این نماینده کنگره، تشخیص داده که احتمالا این نماینده کنگره به کرونا آلوده شده است.

ولاسکز در حال حاضر خود را در خانه‌اش قرنطینه کرده است و داروی تیلنول مصرف می‌کند و مدعی است که علائم بیماری در وی بسیار خفیف است و گفته که در این نقطه از زمان نیازی به انجام تست کرونا برای وی وجود ندارد.

مورد بیماری ولاسکز از آنجایی بسیار بغرنج و پیچیده است که وی روز جمعه هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا برای رأی‌گیری در خصوص لایحه بودجه دو تریلیون دلاری برای مقابله با کرونا حضور داشته و ارتباط نزدیکی با دیگر همکاران خود از جمله پلوسی داشته است.

این گزارش ادامه می‌دهد که ولاسکز حتی در مراسمی با حضور رهبران حزب برای امضای لایحه فوق حضور داشته و عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ولاسکز در فاصله بسیار نزدیکی از پلوسی قرار گرفته است.
 
تأکید بر ضرورت آتش‌بس در سوریه برای مبارزه با کرونا 

پایگاه خبری «عربی 21» گزارش داد، گئر پدرسون، فرستاده سازمان ملل در سوریه، برقراری آتش‌بس فوری در این کشور به منظور مبارزه با کرونا را خواستار شد.
 
وی همچنین از جامعه جهانی خواست که به سوری‌ها در تمامی مناطق این کشور برای مقابله با ویروس کرونا کمک کند.
کرونا در جهان/ از هشدار چینی‌ها درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
پدرسون که از طریق ویدئو کنفرانس در نشست شورای امنیت سخن می‌گفت، اظهار کرد: سوریه به دلیل ازدحام جمعیت در اردوگاه‌های آوارگان و بازداشتگاه‌ها، اداره ضعیف برخی مناطق و حتی نبودن مدیریت در برخی مناطق، در معرض خطر بزرگی قرار دارد که توان آن برای مهار ویروس کرونا را با تهدید جدی مواجه کرده است.

پدرسون با تکرار اظهارات «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در خصوص ضرورت برقراری آتش‌بس فوری و کامل در سراسر سوریه، گفت: به یک دوره آرامش پایدار به منظور برقراری آتش‌بس و فراهم کردن زمینه همکاری در تمامی خطوط تماس در اراضی سوریه نیاز داریم.

مرگ نخستین نظامی آمریکایی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹

وزرات دفاع آمریکا(پنتاگون) با صدور بیانیه‌ای از نخستین مرگ ناشی از ویروس کرونا در میان نظامیان این کشور خبر داد.
 
در این بیانیه آمده است: یک عضو گارد ملی ارتش در ایالت نیوجرسی در پی تست مثبت کرونا از روز 21 ماه مارس (دوم فرودین) در بیمارستان بستری بود.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز پیش از این به‌نقل از یک مقام نیروی دریایی آمریکا گزارش داد، آزمایش کرونای 25 ملوان این کشور مثبت تشخیص داده شده است که همگی آنها به‌روی عرشه ناو هواپیمابر تئودور روزولت حاضر بودند.
کرونا در جهان/ از هشدار چینی‌ها درباره روش نادرست قرنطینه تا کشورهای بدون ویروس
مقامات نیروی دریایی آمریکا گفته‌اند احتمال موارد جدید ابتلا میان خدمه ناوهواپیمابر روزولت می‌رود. هرچند یک مقام دیگر به سی‌ان‌ان گفته است که وزارت دفاع به‌احتمال زیاد دقیقاً مشخص نخواهد کرد چه‌تعدادی در این ناوهواپیمابر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند چرا که نگران است رقبایش همانند چین و کره این کشتی را آسیب‌پذیر خواهند دید.
 
افزایش آمار مبتلایان به کرونا به بیش از ۸۰۰ هزار نفر
 
آمارهای رسمی دولت‌ها در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا اکنون از مرز ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است.
 
 آمارهای تجمیعی دولت‌ها در نقاط مختلف جهان حاکی از این است که امروز یکشنبه در ساعت 16:30 به‌وقت تهران شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از مرز 800 هزار مورد گذشته است.

آمریکا با بیش از 160 هزار فرد مبتلا به ویروس کرونا، بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

از طرفی بیش از نیمی از 800 هزار فردی که ابتلای آنها به ویروس کرونا به تأیید پزشکان رسیده است، ساکن کشورهای اروپایی هستند.

کشور چین که در رسانه‌های غربی همچنان به عنوان مبدأ شیوع ویروس کرونا معرفی می‌شود، اکنون از لحاظ شمار مبتلایان به این ویروس در رتبه چهارم جهان -پس از آمریکا، ایتالیا و اسپانیا- قرار دارد.

بر اساس آخرین آمارهایی که پایگاه اطلاعاتی worldometers منتشر کرده، شمار قربانیان ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان به بیش از 39 هزار نفر رسیده است و انتظار می‌رود با انتشار آمارهای جدید طی ساعات آینده، این عدد از مرز 40 هزار نفر نیز عبور کند.

تاکنون بیش از 170 هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جهان سلامت خود را بازیافته‌اند و اقدامات درمانی برای بهبود 590 هزار نفر دیگر همچنان در جریان است.

بیماری ناشی از ویروس کرونا یعنی بیماری «کووید‌ــ‌19»که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرده است،‌ تاکنون در بیش از 200 کشور و قلمرو از قاره‌های مختلف جهان شیوع یافته است.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha