زحمات بی‌منت معلمان در روزهای کرونایی
کد خبر: 3888448
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱

زحمات بی‌منت معلمان در روزهای کرونایی

معلمان در این روزهای کرونایی، هر خانه‌ای را یک مدرسه کرده‌اند، پیش از شیوع کرونا ساعت‌های تدریس آن‌ها محدود بود، اما امروز بیش از چهل روز می‌شود که از صبح تا شب، در ساعت‌های مختلف روز مشغول تدریس، ارسال صوت، دیدن تکالیف دانش‌آموزان، صحبت با والدین و ... هستند.

راسته

در شرایط سختی که در اثر شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شده است، علاوه بر پزشکان که  در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند و با تلاش‌های بی دریغ خود برای ریشه‌کن کردن این ویروس شبانه‌روز در حال تلاش هستند، گروه‌های دیگری نیز بی‌چشمداشت در تلاش هستند تا نقش خود را در این روزهای سخت به خوبی ایفا کنند.

معلمان از جمله اقشار زحمت‌کشی هستند که در این روزها، کاری کرده‌اند تا هر خانه یک مدرسه باشد. اگر پیش از شیوع کرونا ساعت‌های تدریس آن‌ها محدود بود، امروز بیش از چهل روز می‌شود که از صبح تا شب، در ساعت‌های مختلف روز مشغول تدریس، ارسال صوت، ضبط فیلم، دیدن تکالیف دانش‌آموزان، صحبت با والدین و ... هستند. 

زهرا راسته، آموزگار پایه اول ابتدایی دبستان سمیه در روستای ام‌طمیر اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: بدون منت، در این شرایط سخت کنار بچه‌ها می‌مانم و به خانواده‌هایشان گفته‌ام نگران درس فرزندانشان نباشند.

وی با بیان اینکه شغل معلمی را صرفا برای اینکه شاغل باشم یا اینکه منبع درآمد داشته باشم انتخاب نکردم، بیان کرد: عشق به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان باعث شد که در این وادی قدم بگذارم. محیط مدرسه را دوست دارم، چون هر چیزی که زندگی را می‌سازد از اینجا شروع و آموخته می‌شود. معلمی را با همه وجود انتخاب کردم و امروز نیز بسیار خوشحالم که مهم‌ترین انتخاب زندگی‌ام معلمی بوده است. معلمی شغل پاک و مقدسی است، صداقت باید در رفتار و گفتار یک معلم تجلی داشته باشد، با دانش‌آموزان رفاقت داشته باشد، بهترین آموزش را به دانش‌آموزان بدهد و در این راستا قدم بردارد.

این آموزگار پایه اول دبستان، به شیوه کارش اشاره و اظهار کرد: در این چهل روزی که کرونا شیوع پیدا کرده و تعدادی از هموطنان ما به این بیماری دچار شدند، با توجه به ضرورت خود قرنطینگی، قرار بر این شد که آموزش مجازی جایگزین آموزش مدارس شود‌. خداراشکر روز به روز این آموزش‌ها رونق گرفت و با فعال شدن آموزش‌های مجازی هراس خانواده‌ها کمتر شد و زمینه‌ای فراهم‌ شد که دانش‌آموزان در محیط سالم و بهداشتی خانه، آموزش خود را ادامه بدهند.

آموزش‌های دانش‌آموزان به موقع در حال انجام است و در حال حاضر ارتباط خوبی بین دانش آموز و معلم شکل گرفته و آموزش تداوم پیدا کرده است. معلمی صرفا این نیست که سر کلاس به دانش‌آموزان درس بدهیم، معلم در شرایط سخت هم باید کنار دانش‌آموزانش باشد. در شرایط کنونی هر خانه یک مدرسه شده و از همه ابزارهای ارتباطی برای آموزش استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: آموزش‌های دانش‌آموزان به موقع در حال انجام است و در حال حاضر ارتباط خوبی بین دانش‌آموز و معلم شکل گرفته و آموزش تداوم پیدا کرده است. معلمی صرفا این نیست که سر کلاس به دانش‌آموزان درس بدهیم، معلم در شرایط سخت هم باید کنار دانش‌آموزانش باشد. در شرایط کنونی هر خانه یک مدرسه شده و از همه ابزارهای ارتباطی برای آموزش استفاده می‌کنیم.

راسته با بیان اینکه به صورت صوتی و تصویری درسم را ارائه می‌دهم، گفت: علاوه بر آن، کلیپ‌های آموزشی درباره ویروس کرونا برای بچه‌ها ارسال و نکات بهداشتی را به آن‌ها یادآوری می‌کنم. بچه‌های پایه اول حرف‌شنوی خوبی از معلمان خود دارند.

وی به استرس کودکان در برخورد با بیماری اشاره و تصریح کرد: دانش‌آموزی داشتم که در اثر وضعیت پیش آمده از ویروس کرونا استرس داشت، وقتی با او صحبت کردم آرامش پیدا کرد؛ این وظیفه یک معلم است که در کنار آموزش، این نگرانی و ترس را از بچه‌ها دور کند و در هر شرایطی به فکر دانش‌آموزان خود باشد.

وی گفت: علاوه بر تدریس، ارزشیابی بچه‌ها را هم انجام می‌دهم و از خانواده‌ها خواسته‌ام از بچه‌ها امتحان و املا بگیرند، فیلم و عکس تهیه کنند و برای من ارسال کنند؛ اشکالات بچه‌ها را هم به همین شیوه مجازی برطرف می‌کنم و خدا را شکر خانواده‌ها نیز همکاری خوبی با ما دارند.

راسته تعداد دانش‌آموزانش در کلاس مجازی را ۳۳ نفر اعلام و بیان کرد: آموزش حضوری طبیعتا بهتر است، آموزش برخی از دروس مثل ریاضی به شیوه مجازی دشوار است‌، چون در آموزش ریاضی از ابزارها استفاده می‌کنیم. با این وجود، شاید اگر این آموزش مجازی نبود، بچه‌ها رغبتی به درس خواندن پیدا نمی‌کردند، طوری شده است که خانواده‌ها می‌گویند بچه‌ها به این امید از خواب بیدار می‌شوند که صدای شما را بشنوند. رقابتی هم بین بچه‌ها در ارسال عکس و فیلم مشق‌هایشان شکل گرفته است. برای درس فارسی از بچه‌ها خواسته‌ام از شیوه قصه‌گویی استفاده کنند. بچه‌ها عروسک‌های خود را به عنوان دانش‌آموز جلوی روی خود می‌چینند و خود در نقش معلم، برای آن‌ها از روی کتاب می‌خوانند.

وی اظهار کرد: هر روز را به یک درس اختصاص دادم. ساعت ۱۱ هر روز صوت درس مربوطه را ارسال می‌کنم و تا شب به آن‌ها مهلت می‌دهم که تکلیف خود را انجام دهند، بعد از آن، عکس مشق خود را برای من ارسال می‌کنند.

با دیدن رفتار تمسخرآمیز با معلم اهل آستارا خیلی ناراحت شدم، این معلم در این شرایط سخت با دلسوزی خود قصد کمک کردن به دانش‌آموزان خود را داشت و درست نبود که این رفتارها شکل بگیرد. معلم وظیفه خود می‌داند در شرایط سخت کنار دانش‌آموزانش باشد و تمسخر، رفتار درستی نیست.

راسته با اشاره به حاشیه‌هایی که در فضای مجازی برای معلم بازنشسته آستارایی ایجاد شد، گفت: با دیدن این اتفاق، ناراحت شدم، این معلم در این شرایط سخت با دلسوزی خود قصد کمک کردن به دانش‌آموزان خود را داشت و درست نبود که این رفتارها شکل بگیرد. معلم وظیفه خود می‌داند در شرایط سخت کنار دانش‌آموزانش باشد و تمسخر، رفتار درستی نیست.

وی افزود: برخی از همکاران ما در این شرایط که تلاش می‌کنند دانش‌آموزان از امر تحصیل باز نمانند، از برخی امور خود در خانواده بازمانده‌اند؛ به طوری که بعضا خانواده‌هایشان گلایه دارند که چرا همیشه تلفن همراه دستشان است. معلم همواره در حال ضبط کردن فیلم و درست کردن کلیپ آموزشی، تدریس مجازی و ... است. کار ما چند برابر شده اما بدون هیچ منتی این کار را انجام می‌دهیم و وظیفه خود می‌دانیم در شرایط کنونی کنار بچه‌ها باشیم. به خانواده‌ها نیز گفته‌ام که نگران درس فرزندانتان نباشید و تدریسم را ادامه می‌دهم تا روزی برسد که ان‌شاءالله همدیگر را حضوری ببینیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
هستی سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۱:۰۳
0
0
عاشقتم خانم بابائی
هری پاتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۲۲:۵۳
0
0
از کرونا متنفرم
captcha