جهش تولید، اقتصاد بدون وابستگی را به اقتصاد جهانی عرضه می‌کند
کد خبر: 3888578
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

جهش تولید، اقتصاد بدون وابستگی را به اقتصاد جهانی عرضه می‌کند

با وجود تحریم‌های شدید تجربه موفق ایران براساس آرمان‌های اسلامی به دنیا عرضه می‌شود. بی‌شک در طول ۴۰ سال طرح‌های جدیدی همچون جهش تولید اجرا شده که همه گواه بر اقتصاد بدون وابستگی به اقتصاد جهانی ارائه شده است.

صفر قربان‌پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی

رهبر معظم انقلاب از سال ۷۸ تاکنون متناسب با شرایط کشور هر سال را به نامی مزین فرموده و مسؤلان را به حرکت در این مسیر توصیه کردند. از سال ۹۰ تاکنون محور نامگذاری‌ها سمت و سوی دیگری همچون مباحث اقتصادی در ابعاد مختلف به خود گرفت که رونق اقتصاد و قطع وابستگی کامل از بیگانه در دل آن مستتر است. ایشان از سال ۹۰ تا ۹۹ سالها را بدین ترتیب نامگذاری فرمودند، سال جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، دولت و ملت، همدلی و همزبانی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید.

در تمام این ۹ سال مدیران هم جسته و گریخته اقداماتی جهت عملیاتی کردن شعار سال انجام دادند، اما آنچنان که شایسته بود شاهد اقدامات در سطح گسترده نبودیم و در اغلب موارد شعارها با وجود ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف در حد همان شعار باقی ماند، رهبر فرزانه انقلاب در پیام نوروزی خود بر این امر که شعار رونق تولید باعث رونق سفره‌های مردم نشد نیز مطالبی متذکر شدند. انتخاب نام «جهش تولید» برای سال ۹۹ با وجود بیماری کرونا ویروس و وجود اختلال در نظام اقتصادی از سوی آن حضرت بسیار هوشمندانه است و این مهم نشان از درایت و خرد والای معظم‌له دارد، حال باید برای عبور از این بحران که ممکن است شرایط سختی را برای مردم به ویژه قشر کم درآمد و محروم ایجاد کند، فکری کرد.

دیگر زمان دست روی دست گذاردن و منتظر ماندن برای اینکه فرد دیگری وارد عمل شده و مسئولیت‌ها را بردوش بگیرد نیست، مردم با حضور جهادی خود بارقه‌های امید در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را به منصه ظهور رساندند و حال نوبت مسؤلان است که دین خود را به این مردم انقلابی و از خود گذشته ادا کنند. خبرگزاری ایکنا در راستای تحقق شعار سال احساس وظیفه کرده و سعی دارد با انجام مصاحبه دین خود را ادا کند، از این رو گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا- هدف از نامگذاری شعار «جهش تولید» چیست؟

مزین شدن سال ۹۹ با نام جهش تولید، در ادامه نامگذاری سال گذشته(رونق تولید) و ضرورت فعالیت اقتصادی در کشور به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیاز حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی است و یا به عبارت دیگر نقطه اوج جامعه خدمت رسان در بخش اقتصادی محسوب می‌شود. رهبری در پیام نوروزی خود فرمودند؛ علی‌رغم نامگذاری سال گذشته با نام رونق تولید هنوز اهداف عالی آن به ویژه در بخش محرومیت‌زدایی و یا به تعبیری دیدن آثار آن بر سر سفره افراد کم درآمد تحقق پیدا نکرده است.

رهبری با درایت کامل و جمع‌بندی اقدامات سال گذشته باوجود اینکه بخشی از رونق انجام گرفته است و با روند افزایشی تولیدات و خدمات بسیاری در دستگاه‌ها و کارخانجات مواجه هستیم، اما معظم‌له هنوز احساس می‌فرمایند آنطور که باید و شاید این شعار تحقق کافی پیدا نکرده و ضرورت کار اقتصادی تمام نشده است؛ ازاین رو نامگذاری امسال در ادامه اصل نیازمندی به بنیان استحکام اقتصاد، ضرورت دارد برنامه‌های اقتصادی ادامه و برای توسعه فعالیت اقتصادی کار را قوی‌تر از گذشته انجام داده و به تعبیر رهبری آثار آن را در سفره‌ها، حرکت اجتماعی و رفع نیازهای عمومی جامعه ببینیم.

برای تحقق شعار سال ۹۹ لازم است حرکت آغاز و تولید رشد پیدا کند، مقام معظم رهبری با درک دقیق و عمیق از موضوع نیازمندی به مباحث اقتصادی همچنان امسال را با تکیه‌گاه اساسی اقتصادی به عنوان جهش تولید نامیدند، کشور برای استقلال اقتصادی باید کارهای بسیاری را انجام دهد و هنوز کارهای ناکرده فراوان وجود دارد و لازم است اقدامات صورت گرفته با جهش بیشتری توأم باشد تا تولید افزایش پیدا کرده و خرید اجتماعی صورت گیرد و بشود استقلال اقتصادی را در جامعه نهادینه کرد.

ایکنا - چه بایدها و نبایدهایی از سوی مسؤلان و مردم برای تحقق شعار سال باید رعایت شود؟

برای تحقق این فرمایش رهبری لازم است هم مردم و هم نظام حاکمیت وارد عمل شوند.  انجام مدیریت اجتماعی و سیاسی کشور به ویژه بخش اقتصادی محل بحث است و بایدی است که باید تحقق پیدا کند، عزم ملی باعث می‌شود تا مبانی مورد توجه رهبری زودتر محقق شود. فرمایشات انتهایی و ابتدایی سال ایشان نشان از وجود داشتن برنامه‌ای عمیق است و همگان باید پای کار باشند.

اگر قرارست جهش و رونق تولید انجام شود باید دارای پشتوانه عزم ملی باشد و با اراده به تمام معنا در کشور همراه شود و بسیار ضروری است تا این عزم و اراده ساماندهی و جهت معینی پیدا کرده و قله اقتصادی تحکیم شود. هنوز جامعه ما به جریان اقتصاد مقاومتی توجه کافی پیدا نکرده است، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌هایش باید از حیث نظام حاکمیتی محل توجه باشد.

صرفا ساخت و ساز هدف نیست، اصل تولید هدف است، اما جهت‌گیری می‌تواند در این برهه زمانی مهم باشد، از جانب مدیریت کلان کشور ساماندهی باید به سمت اقتصاد مقاومتی معطوف باشد. اتکا به نیروی انسانی باید در دستور کار قرار گیرد، هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد برخی چشم‌ها به بیرون است. قطعا ارتباطات بین‌المللی لازم است، اما تمام توجه نباید به بیرون باشد آثار باید در درون کشور مشخص شود، جهت‌بندی و جهت‌دهی باید در درون کشور صورت گیرد و برای تحقق این مهم استفاده از نیروی متخصص ضروری است. امروز که کرونا تمام دنیا را گرفته است با پشتوانه جوانان نیازها و تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و کارهای بزرگی انجام دادیم.

از جانب مردم نیز مبانی قابل توجه و بایدهایی وجود دارد که باید رعایت شود، در شرایط فعلی استفاده از محصولات ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردارست و تولیدکنندگان نیز باید لزوم بالابردن کیفیت کالاهای خود را در دستور کار قرار دهند. مطالبه‌گری باید از دیگر خواستگاه‌های مردم باشد، مردم باید از مراجع و صنایع تولیدکننده مطالبه داشته باشند تا تولیدات کیفی به بازار عرضه شود، صاحبان صنایع از نگاه سرسری به تولیدات و محصولات پرهیز کرده کالاها را با کیفیت در اختیار قرار دهند، چراکه نبود استحکام در محصولات آنان را از صحنه رقابت اقتصادی دور می‌کند. تولیدکنندگان تجربیات خود را به نظام اداری و اقتصادی انتقال داده و مسیر را برای جهش تولید مشخص و آمادگی خود را برای رقابت توأم با کیفیت محصول اعلام کنند. همدلی با مردم و همراهی با نظام می‌تواند هدف را به نتیجه نزدیک کند.

ایکنا - دستاوردهای تحقق شعار سال و تاثیر مثبت آن در جامعه و معیشت مردم چیست؟

در شرایط اقتصادی خاص و تحریم به سر می‌بریم اگر شعار جهش تولید تحقق پیدا کند از بُن‌بست های اقتصادی خارج خواهیم شد یعنی از تحریم‌ها عبور و از شرایط سخت گذر خواهیم کرد، اگر اتکای درونی به وجود آید نیاز نداریم که حتماً همه امور را به واردات وابسته کنیم، چون در این بازه تولید رونق پیدا کرده و از تک اقتصاد نفتی خارج می‌شویم که اگر روزگاری دنیا نفت ما را نخرید یقین می‌توانیم اقتصاد را مستحکم نگاه داشته و کار تولید را توسعه دهیم‌، اگر این شعار تحقق پیدا کند حرف جدیدی در دنیا مطرح می‌شود، چراکه با وجود تحریم‌های شدید تجربه موفق ایران براساس آرمان‌های اسلامی به دنیا عرضه می‌شود. بی‌شک در طول ۴۰ سال طرح‌های جدیدی همچون جهش تولید اجرا شده که همه گواه بر اقتصاد بدون وابستگی به اقتصاد جهانی ارائه شده است.

در حال حاضر دنیا شاهد افول اقتصادی آمریکاست و در مقابل ایران طرح‌های جدیدی برای مشکلات اقتصادی مطرح کرده و هر بار خود را از بن‌بست‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کردند خارج کرد. شیخ حسن نصرالله در مطالبی بیان داشته است که «بعد از جریان کرونا ممکن است مدیریت جهان عوض شود، آمریکا از درون دارای شکست‌ها و ضعف‌هایی است که قطعا با شکست مواجه می‌شود». رونق جهش تولید باید بر مبنای اقتصاد اسلامی شکل گیرد و حرفی برای دنیا داشته باشد. ما با الهام‌گیری از مضامین الهی الگوهای رفتاری و عملیاتی هم برای خود و هم دیگر کشورها ترسیم می‌کنیم که آنان را وادارمی‌کند به موازین دینی و اسلامی ما احترام گذارده و سر تعظیم فرو آورند.

ایکنا - آیا دستگاه های نظارتی اهداف تحقق را به خوبی مورد نظارت و ارزیابی قرار می دهند تا این شعار فقط در حد شعار باقی نماند؟

یقیناً نظارت بر عملکردها اهداف را به نتیجه نزدیک‌تر می‌کند، در حوزه نظارت نقش مردم قوی‌تر از نقش دستگاه‌های دولتی پررنگ‌تر است، لازم است آحاد مختلف جامعه نظارت را مانند جریان امر به معروف همگانی کنند، البته دستگاه‌های نظارتی، ارزیاب، حاکمیتی، اطلاعاتی و امنیتی نیز در جایگاه خود موظفند به تکالیف خود عمل کنند.

اگر همه در کنار هم قرار گیرند امیدمان برای جهش تولید در ادامه رونق تولید بیشتر از گذشته خواهد بود. یقینا همه می‌دانیم فرمایش رهبری از مبنای علمی برخوردار است، فرمایشات ایشان اتکا بر مبنای اسلامی، اقتصادی و ... در سطح بین‌المللی دارد و با توجه به توانمندی‌های موجود در جامعه مطالبه می‌شود.  خرسندیم که رهبر فرزانه در حساس‌ترین دوران سال با وجود ویروس کرونا با دقت این رهنمون را فرمودند و مسؤلان را به هوشیاری دعوت کردند، قطعا به فضل خدای رحمان، کادر درمان و مردم دوران بحران کرونا خواهد گذشت، اما باید دقت کنیم جهش تولید را که تولید عدالت اجتماعی در پی خواهد داشت را پیش گرفته تا ذائقه مردم با عدالت اقتصادی شیرین شود.

انتهای پیام
captcha