قدم‌هایی مبارک برای خدمت به قرآن
کد خبر: 3889147
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵

قدم‌هایی مبارک برای خدمت به قرآن

روز جوان انگیزه معرفی یکی از چهره‌های قرآنی جوان استان خوزستان در شهر شیبان شد، جوانی که با تکیه بر علم و انگیزه در ترویج معارف قرآن، چند سالی است که نوجوانان و جوانان شهر را به دور خود جمع کرده و قدم‌های مبارکی برای خدمت به قرآن در استان برداشته است.

سلامات

جوانان سرمایه اصلی و امید هر جامعه هستند. مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره بر اعتماد به جوانان تأکید کرده و آنها را پیشران حرکت انقلاب معرفی کرده‌اند؛ چنانکه کلیدواژه اصلی ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب «جوانان» بودند.

یکی از نعمت‌های بزرگ کشور و استان خوزستان، جوانان مؤمنی هستند که با تکیه بر الطاف خداوند و نیروی علم و جوانی، بهترین سال‌های خود را بی چشم‌داشت و خالصانه، وقف در راه گسترش معارف قرآنی نوجوانان و جوانان کرده‌اند. متن زیر معرفی یکی از چهره‌های قرآنی جوان استان و شهر شیبان است، جوانی که جلسه قرآنی او از جلسات مورد اطمینان و شناخته شده شهر شیبان است و این روزها در سایه شیوع کرونا فضایی دیگر را برای خدمت به قرآن و علاقه‌مندان به این کتاب آسمانی انتخاب کرده است. احمد سلامات جوان ۲۴ ساله خوزستانی است که در شهر شیبان (از توابع شهرستان باوی) ساکن است. این جوان قرآنی 11 سال است که فعالیت قرآنی دارد. ایده تشکیل یک جلسه قرآنی برای او از معلمی قرآن در یک مدرسه غیر انتفاعی شروع شد؛ یک شروع مبارک که برای نوجوانان تشنه قرآن شهر شیبان، نویدبخش انس بیشتر با کتاب آسمانی‌شان بود.

استقبال خوب دانش‌آموزان

او درباره آغاز فعالیت خود به ایکنای خوزستان، گفت: دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی مهندسی برق قدرت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و همچنین دارای مدارک مربیگری روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن کریم از سازمان اوقاف و امور خیریه استان خوزستان هستم. سال تحصیلی ۹۳-۹۴ جهت تدریس قرآن کلاس‌های چهارم و پنجم و ششم دبستان در یک مدرسه غیرانتفاعی پسرانه در شهر شیبان از بنده دعوت به عمل آمد و شروع به تدریس قرآن کریم کردم.

وی افزود: در این کلاس‌ها با استقبال خیلی زیاد دانش‌آموزان مدرسه مواجه شدم. به دلیل علاقه زیاد و استعداد خوب دانش‌آموزان  در آبان ماه سال ۱۳۹۴ یک جلسه قرآن تشکیل دادیم که در هفته یک روز برگزار می‌شد و نتایج خیلی خوبی از آن حاصل شد.

به گفته سلامات محوریت این جلسه، تدریس روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن کریم است. خدا را شکر در این چند سال تدریس با کمک خداوند متعال و همچنین وجود خیرین قرآن‌دوست، حافظان و قاریان زیادی تربیت شدند که قرآن را با صدای زیبا و از حفظ و مصحف تلاوت می‌کنند. در این جلسات گه گاهی جهت تنوع و ایجاد انگیزه بیشتر در بین قرآن‌آموزان تدریس صوت و لحن به صورت مقدماتی و همچنین همخوانی نشید و تواشیح با قرآن‌آموزان کار می‌شود که تاکنون نتیجه خوبی داده است.

ورزش و مشاوره تحصیلی در کنار آموزش قرآن

برگزاری جلسه قرآن برای بانی جلسه خالی از هزینه نیست. این جوان قرآنی برای خرید جوایز قرآن‌آموزان و همچنین ایجاد فضایی سالم برای تفریح (گرفتن سانس فوتسال و....) از حق‌الزحمه خود از مدرسه غیرانتفاعی هزینه می‌کند و تا جایی که توانسته برای بچه‌ها فقط معلم قرآن نبوده و در مسائلی مثل مشکلات و نواقص درسی و مشاوره تحصیلی، در اندازه حد و بضاعت خود به آنها کمک می‌کند.

احمد سلامات به گفته خود بچه‌ها، امروز برادر آنها است. او دراین باره می‌گوید: بچه‌‎ها با من خیلی راحت هستند و این از برکات کتاب مقدس قرآن است که بنده حقیر را در دل این قرآن‌آموزان پاک محبوب کرده است. 

وی درباره جلسه حفظ قرآن خود نیز گفت: در تیر ماه سال ۱۳۹۶ از بنده جهت تدریس حفظ قرآن کریم در م<سسه قرآنی امام رضا(ع) کیانپارس(موقوفه حاج اسماعیل مدنیان) دعوت به عمل آمد که با برگزاری آن کلاس احساس کردم برکات زیادی در زندگیم رخ داد. پس از آن جلسه قرآنی شهر شیبان را به اسم «خَدَمَةُ القُرآن» یعنی خادمان قرآن کریم نام‌گذاری کردم.

این مربی قرآن اظهار کرد: اکثر قرآن‌آموزان در جلسه قرآنی شیبان و همچنین کلاس حفظ مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) در رده سنی ۱۰ تا ۱۹ سال هستند، اما قرآن‌آموزان و حافظانی در جلسه داریم که ۴۰ و حتی ۵۰ ساله هستند. برخی از قرآن‌آموزان همراه با خانواده‌های خود در کلاس و جلسه قرآنی حضور پیدا می‌کنند و خانواده‌هایشان در داخل و بعضاً در خارج از کلاس منتظر آنها می‌مانند تا کلاس تمام شود.

به گفته او، هم‌اکنون جلسات قرآنی «خَدَمَةُ القُرآن» شهر شیبان در روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. همچنین کلاس حفظ مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) کیانپارس در روزهای شنبه و سه شنبه تشکیل می‌شود.

آموزش مجازی در روزهای کرونایی

سلاماتاین جوان قرآنی درباره فعالیت خود در روزهای کرونا گفت: متأسفانه با شیوع سراسری ویروس کرونا و تعطیلی تمامی اماکن، جهت حفظ سلامتی قرآن‌آموزان و  ماندن آنها در منزل، مجبور به تعطیلی دو هفته‌ای جلسه قرآنی «خَدَمَةُ القُرآن» شهر شیبان شدم. قصد داشتم جهت حفظ سلامتی قرآن‌آموزان تا پایان دوران قرنطینگی و ریشه‌کن شدن کامل ویروس کرونا، جلسات قرآنی را به صورت کامل تعطیل کنم، اما با مخالفت بسیار شدید اکثر قرآن‌آموزان مواجه شدم و مجبور به اندیشیدن راه حلی شدم.

سلامات گفت: تنها راه حلی که به ذهنم می‌رسید این بود که جلسات قرآنی را به صورت مجازی با یک نرم‌افزار که تماس تصویری را به خوبی انجام دهد، دنبال کنیم. از این جهت یک روز قبل از زمان جلسه (یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها) یک برنامه زمانی را که در آن قرآن‌آموزان گروه‌بندی شده و زمان دقیق آنلاین شدنشان مشخص شده باشد در گروه واتس‌آپی جلسه قرآنی می‌فرستادم و هر قرآن‌آموز دقیقاً طبق زمان مشخص شده مخصوص گروه خود، در نرم‌افزار مربوطه آنلاین می‌شد و تکالیف قرآنی خود را ارائه می‌داد.

مزایا و معایب آموزش مجازی

وی درباره مزایا و معایب آموزش مجازی تصریح کرد: به دلیل اینکه نرم‌افزار مربوطه با اینترنت کار می‌کند در صورت قطعی یا کند شدن سرعت اینترنت ارتباط ما با قرآن‌آموز مختل یا قطع می‌شود. علاوه بر این، به دلیل این که قرآن‌آموزان به چند گروه مجزا تقسیم‌بندی شده‌اند امکان توضیح نکات لازم برای قرآن‌آموزان به صورت یکجا مثل جلسه قرآن حضوری فراهم نیست و توضیحات برای هر گروه به صورت مجزا ارائه می‌شود. با وجود این، به دلیل اینکه آموزش مجازی را برای اولین‌بار راه‌اندازی کردیم، برای قرآن‌آموزان چیز جدیدی است، لذا با ذوق خاصی در جلسه مجازی شرکت می‌کنند.

این مربی قرآن با ابراز خرسندی از استقبال و اشتیاق قرآن‌آموزان گفت: جلسه قرآن مجازی هم مثل جلسات حضوری مورد استقبال بسیار خوب قرآن‌آموزان قرار گرفت و با شوق و ذوق خیلی خاصی خواهان شرکت در جلسه هستند به صورتی که از برخی خانواده‌ها به ما خبر می‌رسد که فرزندشان منتظر است زمان جلسه فرا برسد تا تلاوت کند. جهت تنوع و بالا بردن روحیه قرآن‌آموزان و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت قرآنی اعضای گروه‌های جلسه مجازی را هرجلسه عوض می‌کنم تا قرآن‌آموزان همدیگر را ببینند و تلاوت همدیگر را بشنوند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه در جلسات مجازی دستمان از خیلی امکانات آموزشی کوتاه است، لذا به صورت خیلی محدود قادر به توضیح و ارائه نکات آموزشی هستیم و فعلاً فقط تشویق قرآن‌آموزان به استماع تلاوت استادان مشهور مصری همچون استاد منشاوی و شیخ خلیل حصری و عبدالباسط و توضیح نکاتی که از طریق تماس مجازی قابل فهم باشد، اکتفا کرده‌ایم.

این مربی قرآن اظهار کرد: جلسات آموزشی مجازی هیچ‌وقت با جلسات حضوری قابل مقایسه نیست، لذا هدف ما از برگزاری جلسات مجازی در این برهه زمانی این است که فقط جو و اشتیاق قرآنی را که قبلاً بر اثر جلسات حضوری در قرآن‌آموزان به وجود آمده است حفظ کنیم تا دلسرد نشوند و تمرینات خود را کنار نگذارند.

این جوان قرآنی درباره جذب قرآن‌آموزان به جلسات نیز گفت: مهمترین موردی که باعث می‌شود قرآن‌آموزان بیشتر به سمت جلسات قرآنی ترغیب شوند،  خوش اخلاقی و مهربان بودن استاد است. بچه‌ها باید استاد خود را مثل یک برادر و یک تکیه‌گاه و یا یک هم‌راز برای خود احساس کنند تا بتواند در آنها اثرگذار باشد. این محبت و احساس برادری هم ناشی از شرکت دادن آنها در برنامه‌های مختلف همچون آموزش وضو، نماز و حتی اقامه نماز به صورت جماعت در مسجد و برخی برنامه‌های تفریحی دیگر و .....است. تواضع و فروتنی و معلومات استاد هم نقش بسزایی در تربیت و تشویق شاگرد دارد.

گله از کم‌لطفی خیران به عرصه‌های قرآنی

این جوان قرآنی در ادامه سخنان خود از کم‌لطفی خیران به عرصه‌های قرآنی گله کرد و گفت: خیلی از مردم عزیز و مسئولان محترم واقعاً حاضر هستند که برای برخی برنامه‌ها میلیونی خرج کنند؛ اما اسم قرآن یا جلسات قرآنی که می‌آید هیچ‌گونه حمایتی از خود نشان نمی‌دهند. متأسفانه طی چند سالی که جلسات قرآنی را برگزار می‌کنیم هیچگونه کمکی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی همچون ستاد اقامه نماز جمعه، شورای شهر و شهرداری، سازمان تبیلغات شهرستان و ..... دریافت نکرده‌ایم و متأسفانه بودجه فرهنگی شهر صرف موارد دیگری می‌شود. تا چند ماه قبل توانستیم تجهیزات جلسه قرآنی را همچون سیستم صوتی، رحل و کتاب قرآن، تخته وایت برد، جایگاه قرآنی و .... که هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیون تومان داشت تکمیل کنیم. این هزینه فقط و فقط توسط خیرین جمع آوری شد.

سلامات در پایان گفت: از تمامی خانواده‌ها و خیرین و برادران عزیز دست‌اندرکار مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) کیانپارس که کمک‌های زیادی برای جلسات قرآنی ما داشتند و بنده را در این مسیر مبارک همراهی کردند تشکر می‌کنم و از خداوند متعال برای آنها آرزوی صحت و سلامتی  و موفقیت دارم و از خداوند منان خواستارم که همه بیماران را شفا عنایت فرماید و این ویروس منحوس را ریشه‌کن کند. عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و این تلاش‌های خیلی کم را مورد قبول درگاه خود قرار دهد و ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان(عج) را نزدیک و نزدیکتر بگرداند.

انتهای پیام
captcha