تطبیق آیات سوره مدَّثر به بیماری کرونا تفسیر به رأی است
کد خبر: 3889361
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

تطبیق آیات سوره مدَّثر به بیماری کرونا تفسیر به رأی است

برخی به اشتباه، عبارت «تِسْعَةَ عَشَرَ» را در این سوره، با ویروس کووید ۱۹ تطبیق دادند که مطالب آنها از اصل و پایه بی اساس است.

حاج ابوالقاسمی

به گزارش ایکنا، به نقل از تسنیم، یکی از اعجازهای محتوایی قرآن کریم، اِخبار از آینده و گزارشی قطعی از حوادثی است که در آینده رخ می‌دهد؛ البته پیشگویی‌های قرآن با پیشگویی‌های انسان‌ها متفاوت است؛ زیرا آنچه قرآن از آن خبر می‎دهد و به اصطلاح پیشگویی می‎کند، از منبع کامل وحی و غیب صادر شده و متکی بر علم بی‎پایان خداوند متعال است و هیچ خطا و شکی در تحقق آن نیست؛ اما پیشگویی‎هایی که از انسان‎ها صادر می‎شود، بیشتر بر اساس حدس، گمان، شهود و در یک کلام، متکی بر علم محدود انسانی است و امکان اشتباه و خطا در آن فراوان است.

حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم حافظ کل قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تطبیق اشتباه برخی از آیات به اتفاقات گوناگون گفت: تفسیر قرآن، شرایط و ضوابطی دارد و افرادی که قرآن را تفسیر می کنند باید یک سری قوانین و احکامی را رعایت کنند و آن مطالبی که به قرآن نسبت می‌دهند بر اساس فهم و تفسیر کلام باشد که اگر مفسر این ضوابط را رعایت نکند، تفسیر به رأی کرده است.

وی درباره مذمت مفسران به رأی در کلام اهل بیت (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند: "مَنْ فَسَّرَ اَلْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ إِنْ أَصَابَ لَمْ یُؤْجَرْ وَ إِنْ أَخْطَأَ فَهُوَ أَبْعَدُ مِنَ اَلسَّمَاءِ" کسی که قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر کند، اگر درست و مطابقِ با واقع باشد، اجر و پاداشی برایش نیست و اگر خطا برود، هر آینه (از مرز و حق و حقیقت) بیشتر از فاصله آسمان‌ها از یکدیگر، دور شده است.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان اینکه برخی آمدند و آیات سوره "مدَّثر" را به بیماری کرونا تطبیق دادند، گفت: برخی به اشتباه، عبارت «تِسْعَةَ عَشَرَ» در این سوره را با ویروس کووید 19 تطبیق دادند که از اصل و پایه بی‌اساس است. در این  سوره، عدد 19، اشاره به تعداد نگهبانان دوزخ دارد و هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارد.

وی ادامه داد: برخی دیگر به آیات ابتدایی سوره مدَّثر اشاره کرده‌اند. آنجایی که خداوند به پیامبرش می‌فرماید: "وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ".  برخی به اشتباه اینگونه تفسیر کرده‌اند که خداوند می‌فرماید راه درمان کرونا، پاک بودن و طهارت است. تفسیر قرآن باید بر اساس مقررات کلامی صورت گیرد.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم نسبت اشتباه آیات با وقایع مختلف را کاری ناشایست خواند و گفت: در وقایع 11 سپتامبر هم برخی عامدانه و یا ناشیانه آیاتی از سوره مبارکه توبه را با آن حادثه  تطبیق دادند.

انتهای پیام
captcha