حمایت روانی از کادرهای درمانی درگیر مقابله با کرونا / میزان مرگ و میر ناشی از کووید19 در ایران و جهان
کد خبر: 3889681
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶

حمایت روانی از کادرهای درمانی درگیر مقابله با کرونا / میزان مرگ و میر ناشی از کووید19 در ایران و جهان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حمایت‌های روانی از کادرهای درمانی بیمارستان‌ها، میزان مرگ و میر ویروس کرونا در ایران و جهان را تشریح کرد.

حمایت روانی از کادرهای درمانی درگیر مقابله با کرونا/ میزان مرگ و میر ناشی از کووید19 در ایران و جهانبه گزارش ایکنا، کیانوش جهان‌پور سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدویو کنفرانسی خود، که امروز ۱۸ فروردین‌ماه برگزار شد، در رابطه با دفن بیماران کرونایی از سوی خانواده‌ها در برخی از شهر‌های کشور اظهار کرد: در همه جا جسد از سوی آمبولانس تحویل گرفته می‌شود و سپس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور کارشناس بهداشت دفن می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است در یک مورد خاص اشکال وجود داشته باشد که می‌بایست بیمارستان آن را ثبت به شبکه بهداشت منطقه اطلاع می‌داد، تا با حضور کارشناس بهداشت و رعایت الزامات بهداشتی دفن می‌شد، اگرچه ممکن است یک مورد فوتی در آرامستان به صورت غیررسمی دفن شده باشد یا بیمارستان امکان تماس با کارشناس بهداشت را نداشته باشد که این موضوع اشکال دارد.
 
جهان‌پور در رابطه با بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون که دارو‌های مهار کننده آنژیوتانسین و دارو‌هایی مانند لوزارتان و والزارتان مصرف می‌کنند، گفت: بحث‌هایی از روز‌های اول انتشار بیماری کرونا مطرح بود، در مقالاتی که وجود داشت به نوعی اطلاعات ضد و نقیض وجود داشت و هم‌دیگر را تأیید نمی‌کردند و لذا آنچه تا امروز می‌توان گفت؛ این است که قطع مصرف این دارو‌ها برای این بیماران توصیه نمی‌شود و بیماران قلبی بدون مشورت پزشک اقدام به قطع مصرف دارو‌ها نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در رابطه با تفاوت بیماری‌زایی و مرگ بین آنفلوآنزا و کرونا نیز گفت: یافته‌های قبلی در دنیا مبنی بر این بود که آنفلوآنزا تیپ A ممکن است مرگ‌بارتر از کرونا باشد، اما این ویروس سریع الانتشارتر است. آنچه امروز می‌بینیم بعد از ۴۵ روز علاوه بر سریع الانتشارتر بودن کرونا، بیماری‌زایی بیشتری نیز در کشور ایجاد کرده و موارد فوت هم بیشتر بوده است. از این جمع تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزا H ۱ N ۱ فوت کرده‌اند. در نتیجه یافته‌های ما این است که رفتار ویروس کرونا در ایران هم بیماری‌زایی بیشتری نسبت به آنفلوآنزا داشته و و هم سریع الانتشارتر است.

جهان‌پور افزود: در ایالات متحده حداقل ۳۱۰ هزار بستری و ۳۲ میلیون مبتلا و ۱۸ هزار فوت ناشی از آنفلوآنزا تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه ضمن رد ارتباط ترافیک دو روز گذشته با مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا، گفت: ما تغییری در مصوبات تا ۲۳ فروردین نداشتیم، آنچه مشاهده شد، رفتاری بود که بخشی از شهروندان اتخاذ کردند، بخش زیادی از آن هیچ ارتباطی به مراجعه با محل کار نداشت.

وی همچنین در رابطه با واکنش‌ها به سخنان روزگذشته خود در رابطه با آمار‌های ارائه شده از سوی دولت چین گفت: حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که برخی افراد به دنبال تعبیر‌های سیاسی حتی از گزاره‌های پزشکی و علمی هستند. به هر حال نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم. البته باید نیمه پر لیوان را هم دید. حداقل سودمندی این موضوع، این بود که همه ما به نتیجه رسیدیم که باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. البته ما تلاش می‌کنیم این موضوع را رعایت کنیم و افرادی که این را به ما توصیه کردند، بیشتر از قبل این موضوع را رعایت خواهند کرد و در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

جهان‌پور تأکید کرد: همه ما در روز‌های گذشته خیلی روشن گفتیم ملتی نیستیم که قدردان تلاش‌ها و زحمت‌ها در راستای خواست ملت ایران نباشیم، هم‌زمان حافظه تاریخی ملت ما هرگز ظلم و ستمی مانند تحریم‌ها را فراموش نخواهیم کرد. همزمان که استقلال خودمان را حفظ می‌کنیم و برای هویت نظام جمهوری اسلامی احترام قائل هستیم، ممکن است به رویه برخی کشور‌ها در حوزه سلامت نقد داشته باشیم و در عین حال نمی‌توانیم با توجه به روحیه خودمان، اقدامات و تلاش‌های کشور‌هایی که در سخت‌ترین شرایط در کنار ما قرار گرفته‌اند را فراموش کنیم. چین در هفته‌های گذشته بیشترین پشتیبانی را از مردم ایران کرده است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. از آن طرف تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی آمریکا را هم فراموش نمی‌کنیم، استقلال ما حکم می‌کند همه این‌ها را با هم ببینم.

جهان‌پور در ادامه به تفاوت نرخ مرگ و میر این بیماری در ایران و جهان پرداخت و گفت: اینکه موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری نسبت به موارد بهبود یافته و ترخیص شده در جهان ۲۱ درصد است و در کشور ما این عدد ۱۴ درصد است، نرخ مرگ و میر نسبت به نرخ مرگ و میر جهانی پایین‌تر است. برای کشور فرانسه این عدد ۳۳ درصد است و بالاتر از میانگین جهانی است در کشور آلمان ۵ درصد و بلژیک ۲۹ درصد است. اگرچه رتبه ما جزء سه الی چهار کشور اول نیست، اما وضعیت ما بسیار خوب است و ما در فاز مدیریت بیماری هستیم.
وی همچنین در پاسخ به ایکنا، در رابطه با میزان حمله این ویروس در ایران اظهار کرد: هنوز اطلاع دقیقی در رابطه این میزان در دسترس نیست.
جهان‌پور در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، در مورد حمایت‌های روانی از کادر‌های درمانی که در بیمارستان‌ها شاهد مرگ و میر‌ مردم و همکاران خود بوده‌اند و ممکن است دچار PTSD شوند، گفت: برای این موضوع تدابیری اندیشیده شده و به صورت مرتب این همکاران پایش می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در رابطه با ضدعفونی ناوگان حمل و نقل نیز گفت: این کار از طرف شهرداری‌ها انجام می‌شود. البته تاریخ انقضای جایی که ضد عفونی می‌شود تا زمانی است که اولین گروه وارد آن شوند. این اتفاق که بعد از استفاده هر گروهی از واگن مترو، آن واگن دوباره و بلافاصله ضد‌عفونی شود، هم امکان‌پذیر نیست.
انتهای پیام
captcha