بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیم
کد خبر: 3911997
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
در رونمایی از کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین» بیان شد؛

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیم

رایزن فرهنگی سابق ایران در فیلیپین در مراسم رونمایی از کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین» در ایکنا گفت: بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه فرهنگ و وضعیت مسلمانان این کشور بیهوده تلقی می‌شود و نقش مسلمانان به ویژه مسلمانان میندانائو در تأثیرگذاری بر فرهنگ فیلیپین انکارناپذیر است.

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین» امروز، اول مردادماه، با حضور محمد جعفری‌ملک و تندیس تقوی، پژوهشگران این کتاب، به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در سالن شهید حجت‌الاسلام والمسلمین  «سیدمهدی تقوی» سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا؛ مصطفی کریمی، معاون رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ محمد تنهایی، رئیس اداره جنوب اروپای وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در فیلیپین؛ امیر رحیمی، رئیس اداره جنوب و شرق آسیای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مصلح، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حضور یافتند.

حمله داعش به جنوب فیلیپین؛ انگیزه نوشتن کتاب

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی سابق ایران در فیلیپین و از پژوهشگران این اثر، اظهار کرد: سال 2017 داعش به میندانائو حمله کرد و همین مسئله سبب شد که درباره این گروه از مسلمانان ساکن میندانائو و وضعیت آنان به پژوهش بپردازیم تا آنان را بیشتر بشناسیم.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیم
محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی سابق ایران در مانیل و پژوهشگر کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین»

جعفری‌ملک با بیان این‌که فیلیپینی‌ها مردمی آرام و به دور از افراط‌گرایی هستند، تصریح کرد: افراطی‌گری داعش در خلق و خوی مردم فیلیپین جای ندارد و با وجود حمله داعش به جنوب فیلیپین، مردم این منطقه نمی‌توانند داعشی باشند، زیرا از زمان استعمار اسپانیا فرهنگ مبارزه در خونشان جاری بوده و از استعمار تاکنون هویتی مبارز داشته‌اند.

جعفری ملک اظهار کرد: فیلیپین سه مجمع‌الجزایر دارد که شامل لوزون، ویسایا و میندانائو است و 110 میلیون جمعیت دارد که 10 درصد مسلمان و یک درصد شیعه هستند و دارای 17 منطقه و 73 استان است، در روند بررسی مطالعاتی فیلیپین سه دوره استعمار اسپانیا، استعمار آمریکا و دوران معاصر مهم است، اما به نظر برخی مورخان بررسی روند فرهنگ و جامعه فیلیپین بدون بررسی فرهنگ مسلمانان امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که مسلمانان تأثیر زیادی در فرهنگ فیلیپین داشته‌اند، بیان کرد: در همین سه دوره نقش مسلمانان به ویژه مسلمانان میندانائو در تأثیرگذاری بر فرهنگ فیلیپین اجتناب‌ناپذیر است و بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه و پرداختن به وضعیت مسلمانان کار بیهوده‌ای است.

همزیستی اسلامی ـ مسیحی در فیلیپین

جعفری ملک با تأکید بر این‌که همزیستی اسلامی ـ مسیحی در فیلیپین حاکم است، ادامه داد: دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین با مسلمانان رابطه خوبی دارد و در کل مسئولان و مقامات با مسلمانان رفتار بسیار خوب و مسالمت‌آمیزی دارند و توجه به مسلمانان و همزیستی اسلامی مسیحی در حال حاضر و در زمان دوترته کاملا مشهود است.

گزارش تصویری مراسم

رایزن فرهنگی سابق ایران در فیلیپین ادامه داد: مارانائو، ایرانون، ماگیندانائو و تائوسوک از قبایل مهم مسلمانان در فیلیپین هستند و تائوسوک نقش بیشتری در قیام علیه استعمار اسپانیا و آمریکا داشته‌اند، اگر در زندگی مسلمانان فقر و عقب‌ماندگی وجود داشته و امروز هم دیده می‌شود، به دلیل استعمار اسپانیا و آمریکا بوده است.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است/ قدر کتاب را بدانیم

وی تأکید کرد: مسلمانان جنوب فیلیپین از زمان استعمار اسپانیا با استعمارگران اسپانیایی جنگیدند و مقاومت کردند، مسلمانان هفت دوره جنگی در تاریخ فیلیپین دارند، در زمان استعمار آمریکا دو قتل عام فجیع از سوی آمریکایی‌ها روی داد که رودریگو روآ دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در اجلاس آ. سه. آن (تحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) به آن اشاره کرد.

پژوهشگر کتاب مسلمانان جنوب فیلیپین همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب گفت: قبایل مسلمان فیلیپین، شیعیان، نهادهای سیاسی ناحیه خودمختار فیلیپین و زنان تأثیرگذار در پارلمان بانگسامارو (جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو) در مورو و میندانائو در مسیر مبارزه با استعمار تاکنون از بخش‌هایی است که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

اسلام عمیقاً در تاروپود مردم فیلیپین گره خورده است

تندیس تقوی، دیگر پژوهشگر کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین»، نیز توضیحاتی را درباره کتاب ارائه داد و گفت: اسلام عمیقاً در تاروپود مردم فیلیپین گره خورده است. بارها فکر کرده‌ام که اگر اسپانیا چند دهه دیرتر وارد فیلیپین شده بود، شاید اکنون این کشور در کنار اندونزی و مالزی یک کشور پیشرفته اسلامی بود و مردمش از ترس از دست دادن شغل و روابط خانوادگی‌ هراسی از داشتن حجاب نداشتند.

وی افزود: افتخار می‌کنم که فعالیت‌های ما در فیلیپین به همت خبرگزاری ایکنا دیده شد، هر چند باور دارم که دیده ‌شدن هم یک رزق الهی است؛ امیدوارم از اجر معنوی ما کم نشود و ذخیره‌ای برای همه دوستان همدل باشد.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیمتندیس تقوی، پژوهشگر کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین»

تقوی تصریح کرد: به دلیل حساسیت زیاد آقای جعفری ملک، ایشان قبل از شروع مأموریت کتاب‌هایی را با هدف آشنایی با موقعیت جغرافیایی و فرهنگی فیلیپین به ‌‌منظور یافتن راهی برای تعاملات فرهنگی بیشتر و عمیق‌تر به من معرفی کردند که کتاب «میراث فرهنگی مردم فیلیپین» نوشته «مهدی قلی رکنی» با تأکید بر نقش مسلمانان و کتاب فرهنگ و مذهب در اندونزی با تکیه بر موضوع شیعیان از دکتر «محمد‌علی ربانی» از آن جمله بود. این کتاب اطلاعات خوبی را در خصوص چگونگی ورود اسلام به حوزه جنوب شرق آسیا در اختیارم قرار داد.

وی بیان کرد: ارتباطم با برخی زنان فیلیپین از جمله «روونا آولیا آلونتو»، رئیس انجمن زنان برای تغییر منطقه «کاگایان» در میندانائو مرا با فرهنگ زنان مسلمان و سخت‌کوش جنوب این کشور بیشتر آشنا کرد و هر بار شباهت‌های بیشتری در معماری، رنگ، تزئینات روی لباس و نقاشی آن‌ها با آثار ایرانی پیدا می‌کردم.

حاصل تعامل با فرهنگ تبدیل به کتاب شود

محمد تنهایی، رئیس اداره جنوب اروپای وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در فیلیپین، طی سخنانی بیان کرد: کتاب سمبل فرهنگ و اندیشه بوده و چقدر خوب است که حاصل تعامل با فرهنگ تبدیل به کتاب شود. این کتاب یادگاری زیبایی از محمد جعفری ملک و تندیس تقوی است و به همین منظور به این دو نفر تبریک می‌گویم.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیممحمد تنهایی، سفیر سابق ایران در فیلیپین

وی تصریح کرد: این زوج در فیلیپین فعالیت‌های زیادی انجام دادند و تشکیل انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، آموزش قرآن، خلق تابلوهای نفیس خطاطی شده و معرفی به عنوان صنایع دستی به فیلیپینی‌ها و همچنین هدیه قرآنی ایران به پاپ و واتیکان که از سوی خانم تقوی خوشنویسی شد، از جمله این فعالیت‌ها بود که اثرات فرهنگی خوبی در جامعه فیلیپین بر جای گذاشت.

تنهایی گفت: ما تاریخ، تمدن و فرهنگ، شخصیت فرهنگی، هویت چند هزار ساله، دین، اسلام و تشیع داریم و چقدر زیبا و خوب است که اینها را به جهان عرضه کنیم، ما در توسعه و پیشرفت تمدن دنیا نقش داشته‌ایم و خیلی طبیعی است که این نقش را ادامه دهیم. همچنین طبیعی است که با جامعه فیلیپین به‌ویژه مسلمانان این کشور ارتباطات فرهنگی داشته باشیم و تجربیاتمان را در اختیار این جامعه قرار دهیم.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است/ قدر کتاب را بدانیم

وی بیان کرد:‌ ارتباطات فرهنگی و دینی ما با مسلمانان جنوب فیلیپین در چارچوب روابط دو سویه با این کشور تعریف شده است و تمامی همکاری‌های مادی و معنوی با جوامع مسلمانان فیلیپین در چارچوب روابط بسیار نزدیک و دوستانه با مانیل بوده و این یکی از بخش‌های افتخارآمیز روابط ماست که از صلح، ثبات و آرامش در جنوب فیلیپین و هر نقطه از این کشور دفاع و حمایت کرده‌ایم.

تنهایی همچنین گفت: معتقدیم مسلمانان بخشی از جامعه بزرگ فیلیپین هستند که می‌توانند در امنیت، صلح، ثبات، پیشرفت و توسعه این کشور نقش مثبتی داشته باشند و به رشد و تعالی کشورشان کمک کنند و پلی در میان ما و جامعه بزرگ فیلیپین باشند.

فعالیت قرآنی در پرجمعیت‌ترین کشور مسیحی

امیر رحیمی، رئیس اداره جنوب و شرق آسیای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نیز گفت: این دو شخصیت فرهنگی و هنری در فیلیپین فعالیت قرآنی انجام دادند؛ عمده جمعیت‌ این کشور را مسیحیان تشکیل می‌دهند و این لطفی است که شامل حال ما به عنوان دستگاهی فرهنگی شده است و جای سپاسگزاری دارد.

وی افزود: اطلاعات کمی از مسلمانان شرق آسیا داریم و امید که این کتاب منبع مفیدی برای پژوهشگران باشد و مورد توجه دانشگاه‌ها، دستگاه‌های مذهبی و محافل علمی قرار گیرد.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیمامیر رحیمی، رئیس اداره جنوب و شرق آسیای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

رحیمی تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از حدود 16 سال پیش کتابی با عنوان «کتاب فیروزه‌ای کشورها» منتشر کرد، بعدها کم کم به این نتیجه رسید که این کتاب را با نام «جامعه و فرهنگ کشورها» منتشر کند، این کتاب معرف اطلاعات عمومی و اختصاصی کشور محل مأموریت رایزن و مسئول فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که پس از پایان مأموریت تهیه و نوشته می‌شود.

وی بیان کرد: کتاب مسلمانان جنوب فیلیپین که در ذیل مجموعه «جامعه و فرهنگ» منتشر شده است، ویژگی خاصی دارد و آن این است که راهکار ارائه داده و امید است این کتاب در مراکز علمی و دانشگاهی به عنوان منبعی مفید مورد استفاده قرار بگیرد.

کار فرهنگی که ماندگار شد

در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این دو پژوهشگر کار فرهنگی و ماندگاری انجام دادند و خاطره خوش و زیبایی را ایجاد کردند. این خانواده در کشوری که بیشترین مسیحی را دارد تأثیر قرآنی گذاشت.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیمحجت‌الاسلام محمدرضا مصلح، کارشناس پژوهشگاه فرهنگ و معارف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

وی خطاب به پژوهشگران این کتاب گفت: شما در فیلیپین در میان مسیحیان برای اهل بیت(ع) و شیعیان محبت جمع کردید و این به واسطه زبان دل شما که زبان قرآن بود، انجام شد.

قدر کتاب را در فضای مشوش رسانه‌ای بدانیم

مصطفی کریمی، معاون رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نیز بیان کرد: در فضای مشوش رسانه‌ای امروز باید قدر کتاب را دانست. امروز تولیدات زیادی در فضای رسانه‌ای داریم، اما این که قلم روی کاغذ بنشیند و اندیشه‌ها را به شکل مدون و مبسوطی به رشته تحریر درآورد، کار دشواری است، بنابراین زحمت این بزرگواران ارزش مضاعفی دارد. امیدوارم ایکنا این کتاب را به خوبی به مخاطبان و علاقه‌مندان معرفی کند.

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه وضعیت مسلمانان بیهوده است / قدر کتاب را بدانیممصطفی کریمی، معاون رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

انتهای پیام
captcha