رونمایی از مصحف شریف به قلم «واضح» طی هفته آینده
کد خبر: 3915999
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
در نشست خبری اعلام شد؛

رونمایی از مصحف شریف به قلم «واضح» طی هفته آینده

مصحف شریف که به قلم «واضح» و با توجه به سلایق جوانان و به منظور روان‎خوانی بهتر قرآن کریم طراحی شده، هفته آینده رونمایی می‌شود.

مصحف شریف «واضح» رونمایی می‌شود/ توجه به سلایق جوانان در طراحی خطبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای معرفی مصحف شریف به قلم «واضح»، با حضور محسن سلیمانی، مدیر هنری و طراح مصحف، وحید عزیزی‌نژاد، بنیانگذار طرح قرآن واضح؛ امید امامیان و رضا بختیاری‌فرد، طراحان قلم، صبح سه‌شنبه، ۲۱ مردادماه، در نگارخانه لاله برگزار شد.

سلیمانی، مدیر هنری و طراح مصحف در این نشست گفت: در سال‌های اخیر، مشکل طراحی فونت‌های فارسی رفع شده و جوانان در این زمینه پیشرو بوده‌اند. امید امامیان و رضا بختیاری‌فرد به عنوان طراح قلم، قلم واضح را طراحی کرده‌اند و یکی از اهداف آن‌ها توجه به سلیقه جوانان و روان‌خوانی قرآن بوده است.

وی افزود: نخستین مصحفی که گردآوری شد در زمان ابوبکر و به همت دختر پیامبر(ص) بود و حضرت علی(ع) آن را طی سه روز کتابت کرد و با توجه به اینکه کتابت به صورت صفحه به صفحه انجام می‌شد، از این رو در مجموع آن را مصحف می‌نامیدند و این مصحف در طول تاریخ دچار تغییر و تحول‌هایی در تزیین، جلد، صحافی و ... شده و ایرانیان در این زمینه پیشرو سایر هنرمندان کشور‌های مختلف بوده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: کتاب‎سازی قرآن در کنار خوشنویسی، جایگاه عظیمی داشته و آنچه اهمیت دارد، اینکه این هنر فراموش نشده و در عصر حاضر نیز ادامه دارد و در قرآن واضح نیز بر هنر اصیل ایرانی توجه ویژه‌ای شده است.

مصحف شریف «واضح» رونمایی می‌شود/ توجه به سلایق جوانان در طراحی خط

وی با بیان اینکه در نسخه‌های خطی دیده نشده که وقتی نوع کتاب‎سازی و کاغذ تغییر می‌کند این مسئله بر خط نیز اثر بگذارد، تصریح کرد: ما در این مصحف سعی کردیم از شیوه‌ای استفاده کنیم که ساختار و ریشه‌های آن از گذشته باشد؛ یعنی طراحی آن مانند قرآن‌های گذشته باشد و همچنین برای استفاده روزانه مخاطبان کاربرد داشته باشد. به همین دلیل در تزئین‌ها و تذهیب‌های ساده و امروزی آن از ۴ رنگ استفاده شده و کاغذ آن تحریر ایرانی سبک است.

سلیمانی در ادامه همچنین به حاشیه‌نویسی در این مصحف اشاره کرد و گفت: در این مصحف تذهیب‌ها را ساده و مینیمال کرده‌ایم و حاشیه‌نویسی را دوباره به قرآن آورده‌ایم و در «سرسوره»‌ها و تزئینات هم از قلم فلک بهره گرفته‌ایم.

وحید عزیزی‌‎نژاد، بنیانگذار طرح قرآن واضح در ادامه این نشست گفت: ما یک گروه فعال در حوزه نرم‌افزار، سیستم‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هستیم و هر جا نیازی باشد به آن نیاز‌ها به شیوه‌ای نوآورانه و با کیفیت بالاتر و ارزان‌تر پاسخ می‌دهیم. طراحی قلم واضح نیز در همین راستا انجام شده است. در واقع این کار را از حدود ۴ سال پیش و با پشتوانه فکری آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه این یک کار تجاری نیست و جنبه تبلیغاتی ندارد، افزود: پیشتر خطی که در فضای دیجیتال بتوان از آن استفاده کرد، وجود نداشت، به همین دلیل برای تولید قلم (فونت) اقدام شد و در سال ۹۶ به ثمر نشست. پس از استقبال از این قلم و بازخورد‌های گوناگون، مصحف را با خط واضح چاپ کردیم تا جامعه امروزی با قرآن کریم ارتباط بهتری برقرار کنند. زیرا ابزار‌های سنتی و یا شکل ارائه آن‌ها نتوانسته متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان باشد.

مصحف شریف «واضح» رونمایی می‌شود/ توجه به سلایق جوانان در طراحی خط

رضا بختیاری‌فرد با بیان اینکه خط واضح برای جذب جوانان به قرآن کریم طراحی شده است، گفت: متأسفانه طراحان قلم حضورشان مانند وجود هواست؛ یعنی هستند، اما دیده نمی‌شوند. در حالی که برای طراحی برخی تایپ‌ها و فونت‌ها مانند قلم «واضح» بیش از یک سال زمان صرف شده است.

امید امامیان در ادامه گفت: من و رضا بختیاری‌فرد بعد از اتمام تحصیلات، به این فکر کردیم که یک قلم مشترک تولید کنیم و سال ۹۵ با پیشنهاد عزیزی‌نژاد، طراحی قلمی قرآنی ویژه صفحات وب و گوشی‌های هوشمند را آغاز کردیم. ما قبل از شروع، به چند موزه از جمله آستان قدس رضوی مراجعه کردیم تا بتوانیم از خطوط نسخه‌ای خطی الهام بگیریم و سرانجام پس از ۸ ماه، نسخه اولیه قلم واضح را تولید کردیم و پس از دریافت بازخورد‌های گوناگون، نسخه دوم این فونت را تولید کردیم.

وحید عزیزی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره کاربرد‌های این قلم و چگونگی استفاده از آن برای عموم جامعه بیان کرد: یک نسخه از فونت واضح را در ماه‌های آینده منتشر خواهیم کرد. همچنین نسخه دیگری از فونت را که محدودیت‌های فضای دیجیتال را ندارد، در قالب مکتوب طی هفته آینده رونمایی خواهد شد.

مصحف شریف «واضح» رونمایی می‌شود/ توجه به سلایق جوانان در طراحی خط

وی یادآور شد: مرکز طبع و نشر قرآن کریم این مصحف را تأیید کرده و مجوز انتشار آن را صادر کرده است و در حال رایزنی هستیم تا در آینده چاپ قرآن‌های آستان قدس رضوی با فونت واضح باشد. به نوعی ما در حال رقابت با مرکز چاپ قرآن ملک فهد در عربستان هستیم، زیرا این مصحف بدون ترجمه بوده و می‌تواند کاربرد بین المللی داشته باشد.

گزارش تصویری معرفی مصحف واضح

انتهای پیام
captcha