رشد در محیط قرآنی خانه، امتیاز مهم زندگی‌ام است
کد خبر: 3936477
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
نوجوان حافظ کل قرآن:

رشد در محیط قرآنی خانه، امتیاز مهم زندگی‌ام است

زهرا صالحی، دختر ۱۷ساله‌ای است که توانسته در نوجوانی حافظ کل قرآن شود. وی امتیاز مهم زندگی‌اش را رشد در محیط قرآنی خانه می‌داند که زمینه‌ساز حفظ قرآن شده است.

زهرا صالحی، دختری ۱۷ ساله است که توانسته در سن و سال نوجوانی به افتخار حفظ قرآن کریم نائل شود. او اهل و ساکن شهر سِده لِنجان در 45 کیلومتری شهر اصفهان و هم‌اکنون محصل کلاس یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی است.

زهرا در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با مشوق‌هایی که تاکنون در عرصه قرائت و حفظ قرآن کریم داشته، می‌گوید: مشوقان اصلی من در این زمینه پدر و مادرم هستند که از کودکی فضای خانه را سرشار از عطر قرآن ‌کردند و من این فرصت را داشتم تا در این فضا رشد کنم.

این حافظ قرآن در رابطه با روش حفظی که در پیش گرفته بوده است، بیان می‌کند: از سه سال پیش شروع به حفظ کردم و در جزءهای اول چون شناخت کافی با حفظ نداشتم. خیلی کند پیش می‌رفتم ولی طی یکسال اخیر با سرعتی بیشتر حفظ کردم. هر روز حداقل یک صفحه حفظ می‌‌کردم، ولی چند ماهی است که روزی دو صفحه حفظ می‌کنم و حفظم را با ترتیل استاد محمدحسین سعیدیان شروع کردم.

شیوه حفظ بستگی به آسان یا سخت بودن صفحه دارد. اول صفحه را کامل گوش و بعد دو آیه را حفظ می‌کنم و تا انتهای صفحه دو آیه دو آیه پیش می‌روم و برمی‌گردم از ابتدای صفحه می‌خوانم و حفظ صفحه که تمام شد، دو بار دیگر از حفظ می‌خوانم، اما اگر صفحه سخت باشد به صورت تک‌آیه به روش قبلی که اشاره شد، حفظ می‌کنم.

زهرا حفظ قرآن را با جامعة‌القرآن شهر سده آغاز کرده و طی یکسال و نیم اخیر برای تکمیل حفظ قرآن به مؤسسه نورالهدی شهر چمگردان رفته است.

ارسالی//رشد در محیط قرآنی خانه، امتیاز مهم زندگی‌ام است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تداخلی در تحصیل و حفظ قرآن برایت پیش آمده است؟ بیان می‌کند: دروس رشته‌ تحصیلی‌ام سخت اما دوست‌داشتنی است. چون رشته‌ام را با علاقه انتخاب کرده‌ام، سختی برایم معنا ندارد. مادرم با مهربانی تمام فضای خانه را برایم مهیا ساخته تا به محض آمدن از مدرسه به خواندن قرآن مشغول شوم و بعد از کلاس قرآن تا آخر شب به درس‌هایم و قرآن می‌پردازم. اگر تا آخر شب وقت نشد که هم‌زمان به قرآن و درس برسم، بعد از نماز صبح، قرآن می‌خوانم.

عاقبت خیر؛ ثمره انس با معانی آیات

این حافظ قرآن با بیان اینکه معنا و مفهوم آیات قرآن برای تمام شئون زندگی مادی و معنوی انسان سرشار از هدایت است، می‌گوید: کسی که می‌خواهد عاقبت خوبی داشته باشد، باید با قرآن و معانی آن انس بگیرد و بتواند عامل به آن باشد. سعی کرده‌ام به این مهم اهتمام داشته باشم. در مراحل مرور و تثبیت آیات کریم در مقوله درک مفاهیم قرآن کریم تلاش کرده‌ام.

زهرا که عقیده دارد زندگی را باید در تمام وجوه آن دنبال کرد، ادامه می‌دهد: به سفر بسیار علاقه دارم. خداوند در قرآن نیز فرموده: «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ؛ بگو در زمين بگرديد». البته سفر زیارتی را بیشتر دوست دارم.

وی در رابطه با افتخارات و مقام‌هایی که تاکنون کسب کرده است، اظهار می‌کند: هشت سال متوالی رتبه اول مسابقات قرائت قرآن دانش‌آموزی شهرستانی، چهار سال متوالی رتبه اول مسابقات قرائت قرآن دانش‌آموزان استان اصفهان، رتبه دوم کشوری مسابقات قرائت قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در سال 1397، رتبه دوم مسابقات تواشیح و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان سراسر کشور در سال 1398، رتبه سوم مسابقات قرائت قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در سال 1399 و همچنین انتخاب به عنوان تکخوان برتر در سال گذشته در مسابقات مدیحه‌سرایی عناوینی هستند که تاکنون موفق به کسب آن‌ها شده‌ام.

ارسالی//رشد در محیط قرآنی خانه، امتیاز مهم زندگی‌ام است

آیه 65 سوره نساء «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ ولى چنين نيست به پروردگارت قسم كه ايمان نمى‌آورند، مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است، داور گردانند، سپس از حكمى كه كرده‏‌اى در دل‌هايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملاً سر تسليم فرود آورند»، آیه‌ای است که این حافظ قرآن آن را در زندگی‌اش بسیار تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: در این آیه خدای متعال مؤمنان حقیقی را این گونه معرفی می‌کند که آن‌ها وقتی خدا و رسول دستوری را ارائه می‌کنند بدون کم و کاست می‌پذیرند و در قلب خودشان احساس غم و ناراحتی نمی‌کنند. به نظرم این مرتبه از ایمان بسیار حائز اهمیت است و باید در قبال خدا و رسول به این مرتبه از کمال دست یابیم.

وی درباره آرزوها و اهداف آینده‌اش، بیان می‌کند: می‌خواهم در زمینه قرآن بیشتر و بیشتر پیشرفت کنم و بتوانم یک حافظ عامل به قرآن باشم. یکی از هدف‌هایم این است که در رشته خودم در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل کنم و بتوانم در جامعه تأثیرگذار باشم. می‌خواهم به‌واسطه حفظ کل قرآن کریم در آزمون سراسری حفاظ شرکت کنم و لیسانس علوم و قرآن و حدیث را بگیرم، همچنین آرزو دارم، روزی یکی از داوران بین‌المللی مسابقات قرآن باشم. علاوه بر تمام این‌ها دوست دارم یک مادر نمونه برای فرزندان آینده‌ام باشم و آن‌ها را مانند پدر و مادر خودم که من را در مسیر قرآن قرار دادند، در این مسیر قرار بدهم؛ چرا که قرآن از تمامی جهات زندگی حافظ و نگهدار آدمیان است.

در پایان این حافظ قرآن تمامی افرادی که او را در مسیر حفظ یاری رسانده‌اند، نام می‌برد و می‌گوید: از  پدر و مادرم نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم، از مربیانم دهقانی و هاشمی، همچنین از پدربزرگ و عمویم که بسیار مرا تشویق کرده و باعث دلگرمی‌ام شده‌اند سپاسگزاری می‌کنم. راه طولانی و بلندی را پیش رو دارم و امیدوارم به بلندترین قلل قرآنی دست یابم و تلاش و کوشش من مورد رضایت خدای متعالی و قرآن ناطق امام زمان(عج) واقع شود.

لیلا شرف

انتهای پیام
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱
رضا قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۱۵:۱۶
0
5
با سلام
ضمن عرض تبریک به ایشان و خانواده محترمشان.
انشالله در سایه توجهات حضرت رحمان شاهد موفقیت های روز افزون ایشان باشیم.
معینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۱۶:۱۶
0
6
احسنت،عافیت بخیر و عاقبت بخیر بشی ان شاالله، مارا هم دعا کن
مرضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۱۷:۴۹
2
4
افرین به زهرا خانم که راه بسیار خوبی راانتخاب کرده. انشالله زیر سایه پدرومادرتون به همه ی آرزوهات برسی عزیزم. التماس دعا.
عمو رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۲۱:۳۹
1
5
خانم صالحی ان شاءالله در محضر امام زمان (عج)قرآن تلاوت کنی.توفیقات روز افزون براتون آرزو دارم
مصطفي صالحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۱۰:۴۵
2
3
نظرات در صف انتظار را منتشر بفرماييد
داود صائبی خادم تبلیغات اسلامی لنجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۲۰:۴۴
0
4
هزاران آفرین
باعث افتخار هستی
خوش به سعادتتان
captcha