نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» برگزار می‌شود
کد خبر: 3936499
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز؛

نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه؛ پرسیدن سؤال‌های بجا» نوشته ام نیل براون با ترجمه کوروش کامیاب از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز، برگزار می‌شود.

نقد و بررسی کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز برگزار می‌شود

سعید قاسمی جیردهی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در گفت‌و‌گو با ایکنا از البرز اظهار کرد: هدف طرح ملی فصل سخن ترویج و تقویت سنت نقد کتاب و تحلیل و بررسی آخرین دستاوردهای حوزه نشر کتاب‌های علوم انسانی است.

وی افزود: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نشست مجازی نقد و بررسی کتاب راهنمای تفکر نقادانه(پرسیدن سؤال‌های به جا) اثر «ام‌نیل براون» را با راهبری دکتر علی نوری‌مطلق، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی روز شنبه، هشتم آذرماه ساعت 15 برگزار می‌کند.

قاسمی‌جیردهی یادآور شد: انسان در زندگی روزمره با ادعاها و پرسش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود. تفکر نقادانه کمک می‌کند که ضمن فهم درست این پرسش‌ها و بررسی نتایج و ادعاها، پاسخ هایی مناسب نیز فراهم آید. مزیت رویکرد نویسنده دراین کتاب، پرسیدن سوال و تحلیل دقیق مسئله و وارسی دلایل و نتیجه مدعا با استفاده از مثال‌های روزمره و قابل فهم است.

وی افزود: «مسئله چیست و نتیجه مدعا کدام است؟»، «دلایل استدلال کدام‌اند؟»، «کدام واژه‌ها یا عبارت‌ها مبهم‌اند؟»، «تضادهای ارزشی و فرض‌های ارزشی کدام‌اند؟»، «فرض‌های توصیفی کدام‌اند؟»، «آیا مغالطه‌ای در کار نیست؟»، «شواهد چقدر محکم‌اند؟»، «آیا علت‌های بدیل در کار نیستند؟»، «آیا آمار عرضه‌شده فریب‌دهنده نیستند؟» و «چه اطلاعات مهمی بیان نشده است؟» از جمله فصل‌های این کتاب است که یازده سوال اصلی را در هنگام نقد کردن هر نظر، عقیده و دیدگاهی طرح می‌کنند. نویسنده، این سوال‌ها را در فصل‌های مستقل معرفی و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه و برروی موارد واقعی پیاده‌سازی کرده ‌است.

این مسئول ادامه داد: تأکید نویسنده در کتاب بر این است که علاوه بر انجام کامل تمرینات واقعی ارائه‌شده در کتاب، خوانندگان تمام موارد و اصول گفته‌شده را در عمل هم به کار بندند تا بتوانند تفکر نقادانه را به تفکر غالب خویش در امور واقعی شغلی و زندگی تبدیل کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان البرز در پایان گفت: نشست نقد و بررسی این کتاب از طریق سامانه رویتاب www.roytab.ir و سامانه امجد به آدرس amjad.jde.ir/alboprz با رمز عبور jahad و پیج اینستاگرامی jahad_alborz به صورت زنده پخش خواهد شد و علاقمندان می‌توانند از این نشست بهره ببرند.

طرح ملی فصل سخن به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت‌های فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی، به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha