اجرای 31 طرح همدلی؛ از ارائه وام قرض‌الحسنه تا آزادی زندانیان
کد خبر: 3937622
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
خانه‌های باز خدا/ 3

اجرای 31 طرح همدلی؛ از ارائه وام قرض‌الحسنه تا آزادی زندانیان

امام جماعت مسجدجامع نظام مافی با اشاره به اجرای 31 طرح همدلی از ابتدای شیوع کرونا در این مسجد، تصریح کرد: باید مساجد و ائمه‌ جماعت به مسائل اقتصادی بپردازند و به سمت هر مسجد یک مرکز نیکوکاری حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی حسین‌زاده، امام جماعت مسجدجامع نظام مافی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقدامات صورت گرفته طی شیوع کرونا در این مسجد پرداخت و با اشاره به اینکه مسجدجامع نظام‌مافی در این ایام تعطیل نشده است، گفت: این مسجد کارکرد خود را بر خدمات اجتماعی متمرکز کرده و به همت نمازگزاران و بسیجیان موفق بوده است.

اجرای 31 طرح همدلی

وی از اجرای 31 طرح همدلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون خبر داد و با اعلام این خبر که به زودی طرح‌های همدلی 32، 33 و 34 نیز اجرا خواهد شد، گفت: با توجه به دعوت مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش همدلی مؤمنانه، از زمان شیوع کرونا تاکنون 31 طرح همدلی در مسجد انجام شده است. از اسفند 98 همدلی اول را با توزیع 190 سبد کالایی به ارزش 90 میلیون تومان آغاز کردیم. در همدلی دوم 313 بسته بهداشتی به ارزش هفت میلیون تومان توزیع شد. در همدلی سوم، همزمان با میلاد امام زمان(عج)، در مجموع به حساب 250 نیازمند 37 میلیون و 500 هزار تومان واریز و در همدلی چهارم معابر ضدعفونی شد. در همدلی پنجم بیش از 50 هزار ماسک در کتابخانه مسجد دوخته و توزیع شد. در همدلی ششم توزیع 110 سبد کالایی به ارزش 88 میلیون تومان صورت گرفت. در همدلی هفتم 25 هزار حواله نان به ارزش 40 میلیون تومان از فروردین تا شهریور توزیع شد.

کرونا و مسجدی که بیش از 1 میلیارد وام داده است/ هر مسجد را یک صندوق قرض‌الحسنه کنیم

حجت‌الاسلام حسین‌زاده ادامه داد: در ادامه این رزمایش می‌توان به آزادسازی دو زندانی، اعطای 830 میلیون وام قرض‌الحسنه به نیازمندان، توزیع 20 هزار افطاری بین نیازمندان، توزیع 160 سبد کالا به ارزش 80 میلیون تومان در شب‌های قدر، واریز 40 میلیون به حساب 200 میلیون نیازمند، توزیع 20 رأس گوسفند قربانی بین نیازمندان اشاره کرد. در دهه کرامت با توجه به اینکه زیارت امام رضا(ع) امکان‌پذیر نبود، از نمازگزاران درخواست کردیم که هزینه سفر به مشهد را در قالب سبد کالا در اختیار نیازمندان قرار دهند که 110 سبد کالا به همین نیت بین نیازمندان توزیع شد. همچنین خرید لوازم خانگی برای نیازمندان و توزیع 333 سبد کالا به ارزش 100 میلیون تومان به مناسبت عید غدیر از دیگر فعالیت‌هاست.

وی در تشریح مهم‌ترین نیازهای کنونی مردم گفت: بیشتر افراد تحت پوشش این مسجد، کارگران روزمزد یا زنان سرپرست خانوار هستند که در خانه‌های مردم کار می‌کردند و اکنون بیکار شده‌اند و باید به تغذیه این خانواده‌ها رسیدگی شود. مشکل دوم کرایه خانه این افراد است، زیرا همه آنان مستأجرند و کرایه خانه‌‌شان عقب افتاده است. مردم می‌توانند به دو شیوه به این افراد کمک کنند؛ به صورت قرض‌الحسنه به آنها وام دهند یا اجاره خانه آنها را در قالب صدقات پرداخت کنند. همچنین، مردم می‌توانند در مسجدجامع نظام مافی حساب قرض‌الحسنه باز کنند تا به این نیازمندان وام قرض‌الحسنه اعطا کنیم.

این امام جماعت جوان کشورمان سومین مشکل عمده مردم را هزینه‌های درمانی اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود، هزینه‌های درمان چند برابر قبل شده و مردم نیازمند دریافت کمک هستند.

شرایط دریافت وام تسهیل شود

حجت‌الاسلام حسین‌زاده در خصوص مشکلات اجتماعی که مردم با وی در میان می‌گذارند گفت: یکی از گلایه‌های مردم، در مورد نحوه وام گرفتن است. اکنون بسیاری از مردم که قبلاً از نظر مالی وضع مناسبی داشتند دچار مشکل شده‌اند و توان پرداخت اجاره مغازه‌های خود را ندارند. این افراد برای گرفتن وام مانند گذشته نیازمند ضامن‌ هستند؛ از سوی دیگر وام‌ها نیز سودهای کلانی دارند که بازپرداخت آنها دشوار است. بنابراین، باید شرایط دریافت وام تسهیل شود.

وی یکی دیگر از مشکلات مراجعه‌کنندگان به مسجدجامع نظام مافی را درباره ازدواج دانست و ادامه داد: عروس و دامادهایی که عقد کرده‌اند و می‌خواهند زندگی خود را آغاز کنند با گرانی لوازم خانگی مواجهند و این امر تهیه جهیزیه را مشکل کرده و گران شدن اجاره خانه نیز مشکل آنان را دوچندان کرده است. اکنون به دلیل شیوع کرونا، برگزاری مراسم پرهزینه حذف شده، اما رهن و اجاره خانه و تهیه جهیزیه مشکل بسیار بزرگی است.

کرونا و مسجدی که بیش از 1 میلیارد وام داده است/ هر مسجد را یک صندوق قرض‌الحسنه کنیم

حجت‌الاسلام حسین‌زاده در تشریح وظیفه ائمه جماعت در شرایط کنونی گفت: ائمه جماعت باید در این ایام جهادی کار کنند. صرف اینکه یک آیه و روایت بخوانیم کافی نیست، بلکه باید برای هر مسجد یک قرض‌الحسنه و یک مرکز نیکوکاری تأسیس کنیم. اکنون مردم به دریافت وام‌های قرض‌الحسنه به صورت آسان نیاز دارند. در مسجد ما این اقدام صورت گرفته است و در شش ماه اول سال 830 میلیون تومان و در مهر و آبان 555 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کردیم. مردم صدقه نمی‌خواهند، بلکه قرض می‌خواهند، اما قرضی که به آسانی بگیرند، نه با ضامن‌های متعدد و سودهای کلان.

ائمه جماعت به امور اقتصادی بپردازند

وی تصریح کرد: ائمه جماعت باید علاوه بر اینکه مردم را با آیات و روایات آرام می‌کنند، در مسائل اقتصادی نیز به معنای واقعی ورود کنند. اگر مساجد و ائمه جماعت پای کار بیایند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ البته به شرطی که وقت بگذارند؛ مردم اگر ببینند که روحانی محل پای کار است و تلاش می‌کند، اعتماد و مشارکت می‌کنند.

کرونا و مسجدی که بیش از 1 میلیارد وام داده است/ هر مسجد را یک صندوق قرض‌الحسنه کنیم

امام جماعت مسجد نظام‌مافی ضمن تشکر از همکاری مردم در 31 رزمایش مسجد، به همه کسانی که در شرایط کنونی در حال تحمل مشکلات اقتصادی هستند، گفت: در دین ما درباره اینکه خداوند رزق انسان را زیاد می‌کند، نکاتی معنوی مطرح شده است و باید این نکات را در کنار تلاش به یاد داشت. مردم معجزه صدقه را باور کنند و به آن اعتقاد داشته باشند و به کلام رسول الله(ص) پایبند باشند که فرمود صدقه دهید. خداوند رزق شما را خواهد رساند.

کرونا و مسجدی که بیش از 1 میلیارد وام داده است/ هر مسجد را یک صندوق قرض‌الحسنه کنیم

انتهای پیام
captcha