زیستن با میثم تمار و جاودانگی با حضرت زکریا(ع)
کد خبر: 3937648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
وداع استاد پورحسینی با صحنه زندگی

زیستن با میثم تمار و جاودانگی با حضرت زکریا(ع)

پرویز پورحسینی، بازیگر بااخلاق و دوست‌داشتنی کشورمان، در وسط بازی دیگری چشم از دنیا فرو بست، اما در کارنامه وی نقش‌هایی ماندگاری چون حضرت زکریا (ع)، میثم تمار و جاروت وجود دارد که یادش را در ذهن مردم ابدی می‌کند.

به گزار ایکنا، پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوت سینما صبح امروز، جمعه هفتم آذر، دار فانی را وداع گفت. بازی‌های عالی وی در نقش حضرت زکریا(ع) و میثم تمار از یادنرفتنی است با این حال، این بازیگر گزیده‌کار در کارنامه هنری‌اش فیلم‌ها و سریال‌هایی بسیار خوبی دارد که اشاره‌ای کوتاه به مهمترین آنها داشته‌ایم.

 

«مریم مقدس»

«مریم مقدس» نام فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی شهریار بحرانی است. این فیلم محصول سال ۱۳۷۹ است. در این فیلم بیش از ۹۰ بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند و شبنم قلی‌خانی در نقش حضرت مریم (س) ظاهر شده ‌است. پرویز پورحسینی نیز در این فیلم نقش حضرت زکریا (ع) را به زیبایی و مانایی ایفا می‌کند. در خلاصه داستان فیلم آمده؛ « شانزده سال قبل از میلاد مسیح زمانی که مردم منتظرند تا مسیحای موعود متولد شود، فرزند عمران دختر می‌شود و مادرش نام کودک را مریم انتخاب می‌کند و چون قبل از تولد عهد بسته که او را تا زمان بلوغ به خدمت در معبد مقدس بگمارد، به معبد می‌رود، اما تا به حال پای دختری به معبد باز نشده. زکریا تلاش می‌کند که با تمامی مخالفت‌های روحانیان یهودی مریم در معبد بماند و کم‌کم با وجود الهامات به مریم، مردم به سوی او جلب می‌شوند. اما بعد از یک اتفاق مریم از معبد رانده می‌شود...»

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 

«مختارنامه»

«مختارنامه» یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی و چگونگی قیام او پس از حادثه عاشورا می‌پردازد. در این سریال پرویز پورحسینی نقش میثم تمار را ایفا می‌کند.

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

«کمال‌الملک»

کمال‌الملک فیلمی به کارگردانی و نویسندگی علی حاتمی در سال ۱۳۶۲ است که به زندگی نقاش برجسته ایرانی می‌پردازد. نقش اصلی فیلم را جمشید مشایخی بازی کرده ‌است و عزت‌الله انتظامی، نقش ناصرالدین شاه و علی نصیریان، نقش مظفرالدین شاه را ایفا کرده‌اند. پرویز پورحسینی نیز در این فیلم نقش کامران‌میرزا را بازی ‌کرده است.

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 

«خط پایان»

«خط پایان» نام فیلمی به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی طالبی و آهنگسازی محمدرضا علیقلی در سال ۱۳۶۴ است و بازیگرانی چون ایرج طهماسب، پرویز پورحسینی و حمید جبلی در آن ایفای نقش کرده‌اند. 

 

«طلسم»

«طلسم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ بر اساس متن قلعه کولاک نوشته بهرام بیضایی و با آهنگسازی بابک بیات است که در سال ۱۳۶۵ ساخته شده و بازیگرانی همچون جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی و آتیلا پسیانی در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم همچنین در چهار رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین از پنجمین‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بوده ‌است. درخلاصه داستان فیلم آمده؛ «پس از مراسم عروسی، عروس و داماد همراه خویشاوندان داماد راهی روستای محل سکونت خود می‌شوند. طوفان سختی درمی‌گیرد عروس و داماد راه را گم می‌کنند و به قصری پناه می‌برند، شازده و مباشرش، اجازه می‌دهند که آن دو شب را در قصر سر کنند. همسر شازده، پنج سال پیش، در شب عروسی وقتی که به تالار آیینه قدم گذارده بوده گم می‌شود. در زیر زمینی متروک عروس با همسر شازده رو به رو می‌شود، که می‌گوید از شب عروسی با حیلهٔ مباشر در سیاه چال حبس شده‌است.»

بازی در نقش منفی مباشر یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های مرحوم پورحسینی و از به یادماندنی‌ترین آنهاست.

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 

«باشو غریبه کوچک»

«باشو غریبه‌ کوچک» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهرام بیضایی، ساختهٔ سالِ ۱۳۶۴ است. این فیلم، پس از چند سال توقیف، نخستین بار در ۲۳ بهمن ۱۳۶۸ به نمایش عمومی درآمد و در رأی‌گیری‌های گوناگونی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شده ‌است. در خلاصه داستان فیلم آمده، «در یکی از بمباران‌های جنوب ایران در جریان جنگ ایران و عراق پسرکی به نام باشو، که ویرانی خانه و خانواده خود را به‌چشم دیده، خود را پشتِ کامیونی می‌اندازد و در آن خوابش می‌برد. هنگامی که چشم می‌گشاید کامیون به شمال ایران رسیده ‌است. او از ترس انفجارهایی که برای عملیات راه‌سازی است می‌گریزد و در آن سوی بیشه به شالیزارِ زنی به نامِ «نایی» می‌رسد که با دو فرزندش و در غیاب شوهر زندگی و کار می‌کند. نایی به باشو نان و آب می‌دهد و می‌کوشد بداند کیست و زبانش را بفهمد. امّا زبان پسرک برای او قابل فهم نیست.» پورحسینی نقش خواستگار سمج نایی را بازی کرده است.

 

«ایستگاه»

این فیلم به کارگردانی یدالله صمدی و نویسندگی محمد نگهداری محصول سال ۱۳۶۶ است. در ایستگاه؛ پرویز پورحسینی، گلچهره سجادیه، ابراهیم‌آبادی، سعید عباسی و نقش‌آفرینی کرده‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده؛ «مردی نابغه رشته الکترونیک که تحصیلات خود را ناتمام رها کرده، تحت تأثیر شرایط روحی و روانی نامتعادل دوران کودکی‌اش، به پیشنهاد عموی خود که در رأس گروه ناشناس تروریستی قرار داشته یک بمب بسیار قوی‌الکترونیکی را در فاضلاب زیر ساختمان ایستگاه مرکزی راه‌آهن کار می‌گذارد. ...»

 

«کشتی آنجلیکا»

«کشتی آنجلیکا» به نویسندگی حسن قلی‌زاده، بهنام دیانی و محمد بزرگ‌نیا به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و آهنگسازی بابک بیات در سال ۱۳۶۷ است و بازیگرانی همچون عزت‌الله انتظامی، داریوش ارجمند، پرویز پورحسینی و مهدی فتحی در آن ایفای نقش کرده‌اند. در حلاصه داستان فیلم آمده؛ «سال‌ها پیش کشتی آنجلیکا با محمولهٔ ارزشمندی از طلا و نقره در دریا غرق شده‌است. احمد بیک موفق می‌شود محل غرق‌شدن کشتی را بیابد و در پی خارج ساختن گنجینهٔ آن برآید. او برای این کار با پسر حاکم شیراز و به شرط تقسیم غنایم عازم محل غرق کشتی آنجلیکا می‌شود اما پسر حاکم درصدد تصاحب تمام گنجینه برای خود برمی‌آید غافل از اینکه انگلیسی‌های حاضر در جزیره که از ماجرا باخبر شده‌اند نیز تصمیم مشابهی را برای خود دارند.»

پورحسینی نقش یکی از انگلیسی‌های متجاوز را ایفا کرده است.

 

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 

«روز فرشته»

«روز فرشته» فیلمی به کارگردانی بهروز افخمی محصول سال ۱۳۷۲ است. در خلاصه داستان فیلم آمده؛ «نیت‌الله که فردی ثروتمند و در عین حال پول دوست و خسیس است برای رسیدگی به پرونده یکی از همکارانش بنام فرزین به دادگاه می‌رود. او در جریان مشاجره با فرزین و پرتاب شدن کیفش بر روی مجسمه ساختمان، به بالای آن رفته بود ناگهان سقوط می‌کند و پس از جدا شدن روح از بدنش با پری آشنا می‌شود. پری وی را در جریان مرگ موقتش و نداشتن وقت کافی برای جبران گذشته قرار می‌دهد...»

عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی، مینا لاکانی، محمدرضا هنرمند، اسماعیل داورفر و پرویز پورحسینی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

 

«قاتل اهلی»

«قاتل اهلی» فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی است. این فیلم در سال ۱۳۹۵ تولید شده ‌است. این فیلم در سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده ‌است. پرویز پرستویی، امیر جدیدی، پولاد کیمیایی، پگاه آهنگرانی و پرویز پورحسینی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مرحوم پورحسینی نقشی کوتاه اما موثر در فیلم را به خوبی ایفا کرده است.

 

«رستاخیز»

این فیلم (به انگلیسی: Hussein Who Said No، به معنای: «حسین، آنکه گفت نه») و به عربی «القربان» که با نام روز رستاخیز هم شناخته می‌شود، فیلمی تاریخی مذهبی بین‌المللی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۹۱ است. رستاخیز در سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد. این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر هم‌زمان با برگزاری سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

رستاخیز در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن در پی انتقاد برخی علمای دینی و اعتراض برخی از افراد مذهبی با محتوای آن از جمله به تصویر کشیدن ابوالفضل عباس از پرده سینماها به پایین کشیده شد. از سوی وزیر ارشاد وقت به درویش پیشنهاد داده شده که صورت شخصیت مورد اختلاف برای نمایش را با تاباندن نور بپوشانید، اما کارگردان فیلم این کار را از نظر فنی برای رستاخیز غیرممکن و همچنین این راه حل را موجب وهم قضیه دانسته است. آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، بهنام تشکر، انوشیروان ارجمند، و پرویز پورحسینی از جمله بازیگران این سریال هستند.

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 

«هزار دستان»

هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال‌های ۱۳۵۸-۱۳۶۶ به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از هشت سال تمام شد. طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۵۴ با عنوان «جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک‌خان و رضاخان به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد. این مجموعهٔ تلویزیونی در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد.

عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، حسین گیل و پرویز پورحسینی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

 

«روزی روزگاری»

«روزی روزگاری» مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو است که در ۱۳۷۰–۱۳۷۱ از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد. سریال، داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسانی است. امرالله احمدجو که خود این شیوه زیست را تجربه کرده، صحنه‌ها و اکشن‌ها را بسیار طبیعی طراحی کرده است. در این سریال پرویز پورحسینی در کنار خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو و منوچهر حامدی  هنرنمایی کرده‌اند.

 

«شب دهم»

«شب دهم» مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی حسن فتحی است که در اواخر حکومت رضاشاه در تهران رخ می‌دهد. وی نقش دکتر را در سریال ارد که خواستگار چندساله تاج‌الملوک با بازی رویا تیموریان را ایفا می‌کند. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند، اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد شخصیت او را دگرگون می‌کند و انسانی پاک و با ایمان می‌شود. چون در زمان حکومت رضا شاه تعزیه (در کل خرافات مذهبی) قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود در این بین دوست حیدر به نام یاور به کمک او می‌آید و با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در نه شب اول می‌شوند؛ از طرفی عمه شاهزاده قجری در پرونده ای جنایی دخیل می شود و در نتیجه پای یک سرگرد سنگدل تأمینات به ماجرا باز می‌شود. او قصد دارد حیدر را به قتل رسانده و به مراد دلش که ازدواج با آن شاهزاده قجری است برسد. حسین یاری، کتایون ریاحی، رؤیا تیموریان، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی و ... در این مجموعه نقش آفرینی کرده‌اند.

 

«بچه مهندس 1 و 2»

«بچه مهندس» نام یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی است که در سه فصل تولید شده ‌است. فصل نخست این سریال را سجاد ابوالحسنی نوشته و فیلمنامه فصل دو و سوم سریال را حسن وارسته نگاشته‌است. سه فصل این سریال را علی غفاری کارگردانی کرده و سعید سعدی هم تهیه و تولید سریال را بر عهده داشته‌است.

از میثم تمار تا زکریای نبی (ع) با پرویز پورحسینی

 پرویز پورحسینی در کنار مرحوم کریم اکبری مبارکه، برزو ارجمند، بهناز جعفری و ساناز سعیدی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۷:۴۵
0
0
کاش به ترتیب تقدم و تاخر سال تولید فیلم‌ها این گزارش تنظیم میشد
captcha