حضور دانشجویان جهادگر در جبهه خودسازی / وقتی علم ابزار ارتقای معنویت می‌شود
کد خبر: 3939238
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
نگاهی به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان؛

حضور دانشجویان جهادگر در جبهه خودسازی / وقتی علم ابزار ارتقای معنویت می‌شود

ورود دانشجویان به عرصه خدمت‌رسانی به مردم در قالب گروه‌‎های جهادی، زمینه‌ای را مهیا کرده است تا علاوه بر پیمودن مدارج علمی، به مراتب معنوی نیز دست پیدا کنند.

به گزارش ایکنا، بدون شک یکی از اقشار تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف اجتماعی کشور، دانشجویان هستند و احساس مسئولیت این قشر از جامعه در پديده‌های اجتماعی بسيار مثبت و مفيد بوده و به توسعه کشور در ابعاد مختلف می‌انجامد. حضور دانشجویان در مسائل مختلف اجتماعی می‌تواند زمینه لازم برای رسیدن یک جامعه به اهداف عالیه خود را فراهم کند.

حضور دانشجویان در رأس مسائل مختلف اجتماعی با توجه به انگیزه و دانش این قشر فرهیخته، آن‌چنان ضروری است که می‌توانند به عنوان پشتوانه تمامی آحاد مردم در مسائل مختلف باشند. دانشجویان باید به نقش و جایگاه خود در سطح جامعه آگاه بوده و مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال کشور را بپذیرند تا بتوانند متضمن آینده جامعه باشند.

بخشی از دانشجویان ایران اسلامی امروز به سطحی از دانش و آگاهی رسیده‌اند که علاوه بر تحصیل علم و دانش، به عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نیز ورود پیدا کرده و گام‌های مهمی در این زمینه برمی‌دارند. دانشجویان توانسته‌اند ضمن ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گام‌های مؤثری در حوزه توسعه کشور در ابعاد گوناگون بردارند و تأثیر ایشان در این حوزه‌ بسیار محسوس است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره در فرمایشات خود بر لزوم حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی کشور تأکید داشته‌اند. رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان در ماه رمضان، آن‌ها را به تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه توصیه کردند. ایشان در ضمن این بحث فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتباً می‌گویم که هر کدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار».

این روزها یکی از میدان‌های حضور آتش‌به‌اختیار دانشجویان، حضور در میدان محرومیت‌زدایی و رفع فقر و مشکلات اقتصادی مردم است. البته بسیاری از دانشجویان انقلابی از مدت‌ها قبل و با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با لزوم انجام حرکت‌های جهادی در کشور، وارد میدان شده و به خدمت‌رسانی در اقصی‌نقاط کشور می‌پردازند.

ورود دانشجویان به عرصه خدمت‌رسانی به مردم در قالب گروه‌‎های جهادی یکی از عرصه‌هایی است که باعث شده تا ایشان علاوه بر پیمودن مدارج علمی، به مراتب معنوی نیز دست پیدا کنند. دانشجویان این مرز و بوم بدون داشتن هیچ‌گونه چشم‌داشتی به گروه‌های جهادی پیوسته و نسبت به خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف اقدام می‌کنند.

یکی از گروه‌های جهادی دانشجویی کشور که فعالیت‌های فراوانی در حوزه خدمت‌رسانی به مردم محروم داشته ‌است، گروه جهادی «سلمان» شهرستان ساری استان مازندران است. نهال این گروه جهادی که ابتدا از سوی هسته‌ای هفت نفره از دانشجویان رشته‌های مختلف علمی کاشته شد، امروز به درختی تنومند تبدیل شده که نه‌تنها مردم محروم مازندران از وجود آن بهره‌مند می‌شوند، بلکه استان‌های همجوار نیز از خدمات ایشان بی‌بهره‌ نبوده‌‌اند.

 

یکشنبه//////دانشجویان جهادگر و ایجاد توازن میان مراتب علمی و معنوی

 

سیدرضا سلیم‌بهرامی، مسئول گروه جهادی سلمان مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های این گروه جهادی دانشجویی، اظهار کرد: این گروه جهادی طی آذرماه سال 96 از سوی هسته هفت نفره‌ای از دانشجویان رشته‌های تخصصی مختلف در محل مسجد امیرالمؤمنین(ع) شهر ساری تشکیل شد.

سلیم‌بهرامی ادامه داد: جرقه اولیه ایجاد گروه جهادی ما پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد لزوم حرکت‌های آتش‌به‌اختیار جوانان در حرکت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی زده شد. مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم که هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار».

وی با بیان اینکه گروه جهادی ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی، درمانی و آموزشی مشغول خدمت‌رسانی به مناطق محروم و آسیب‌پذیر استان مازندران و استان‌های همجوار است، گفت: پس از گذشت سه سال از آغاز فعالیت گروه جهادی ما، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که تعداد اعضای گروه از هفت نفر به یکصد نفر رسیده که در این میان علاوه بر شهر ساری، دانشجویان و جهادگرانی از شهرهای مختلف نیز به ما پیوسته‌اند.

 

یکشنبه//////دانشجویان جهادگر و ایجاد توازن میان مراتب علمی و معنوی

 

مسئول گروه جهادی سلمان مازندران ادامه داد: طی اجرای هر یک از برنامه‌های گروه در شهرها و مناطق محروم، بیش از 35 نفر از اعضای گروه ما را همراهی کرده و به امر خدمت‌رسانی در حوزه‌های درمانی، فرهنگی و آموزشی به ولی‌نعمتان حقیقی انقلاب در نقاط آسیب‌پذیر می‌پردازند.

سلیم‌بهرامی بیان کرد: برنامه گروه جهادی ما به این شکل است که در بخش درمانی از وجود یک پزشک، دندان‌پزشک، روان‌شناس و داروساز جهت پایش دارویی و ارائه دارو به صورت رایگان، یک پرستار برای پایش سلامت و یک دامپزشک در مناطق روستایی بهره می‌بریم.

وی افزود: در بخش آموزشی حوزه درمان نیز دانشجویان رشته دندان‌پزشکی گروه نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی دهان و دندان برای کوکان و خانواد‌ه‌های ایشان اقدام می‌کنند که در پایان برگزاری این کلاس‌ها نیز به هر یک از کودکان حاضر، یک عدد مسواک و خمیردندان رایگان اهدا می‌شود.

مسئول گروه جهادی سلمان مازندران ادامه داد: برای بانوان حاضر در برنامه‌های ما نیز تا زمانی که نوبت ایشان برای کار درمانی فرا برسد، کلاس‌های آموزشی مهارت‌های هنری در رشته‌‎های مختلف و نیز کلاس‌های فرهنگی از جمله کلاس روخوانی و صحیح‌خوانی قرآن کریم را برگزار می‌کنیم. همچنین، از وجود یک طلبه روحانی نیز در گروه بهره‌ می‌بریم که ایشان ضمن برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان حاضر در منطقه، به بازی‌ با ایشان متناسب با رده سنی آن‌ها می‌پردازد که این مسئله موجب می‌شود تا خاطره خوبی از روحانیون در ذهن کودکان و نوجوانان ایجاد شود.

 

یکشنبه//////دانشجویان جهادگر و ایجاد توازن میان مراتب علمی و معنوی

 

سلیم‌بهرامی با بیان اینکه پیش از آغاز برنامه‌های گروه و به رسم ادب و احترام به منزل شهدای شاخص منطقه رفته و طلب دعای خیر از خانواده ایشان داریم، افزود: تاکنون 13 برنامه درمانی، فرهنگی و آموزشی را در مناطق آسیب‌پذیر استان اجرا کرده‌ایم که مورد استقبال اهالی مناطق مختلف واقع شده است. استان مازندران طی سال گذشته دچار آسیب سیل شد که اعضای گروه جهادی سلمان با حضور جهادی در عرصه، نسبت به ارائه خدمات درمانی به مردم آسیب‌دیده شهرستان سیمرغ اقدام کردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در ایام شیوع بیماری کرونا نیز بیان کرد: توزیع بیش از 18 هزار ماسک و محافظ صورت در مناطق محروم و بیمارستان‌ها، توزیع محلول‌های ضد عفونی، اعطای غذای گرم و بسته‌های حمایتی به اقشار محروم و ... از جمله فعالیت‌های گروه جهادی ما در این ایام بوده است تا بتوانیم لبخند خدا را بر روی لبان تمامی اقشار جامعه جاری و ساری کنیم.

مسئول گروه جهادی سلمان مازندران با بیان اینکه تنها نهادی که تا به امروز به خوبی از گروه‌های جهادی حمایت کرده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است، گفت: البته مجموعه‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز کمک‌هایی در این زمینه داشته‌اند که جای قدردانی دارد.

 

یکشنبه//////دانشجویان جهادگر و ایجاد توازن میان مراتب علمی و معنوی

 

سلیم‌بهرامی ادامه داد: مجموعه‌های جهادی که اغلب اعضای آن‌ها را نیز دانشجویان تشکیل داده و جزء گروه‌های جوان کشور محسوب می‌شوند، با موانع فراوانی در عرصه خدمت‌رسانی روبه‌رو هستند، اما احساس تعاون و همکاری و لذت ایجاد لبخند بر روی لبان محرومان که شاکله اصلی گروه‌های جهادی را تشکیل می‌دهد، موجب می‌شود تا به خوبی از این موانع عبور کنیم.

وی در پایان سخنان خود در رابطه با مسئله ضرورت مسئولیت‌پذیری دانشجویان در کشور، تصریح کرد: دانشجویان یکی از ظرفیت‌های بالقوه و مهم کشور هستند که می‌توانند این ظرفیت را با حضور در فعالیت‌های جهادی به صورت بالفعل درآورند. حضور در گروه‌های جهادی موجب خودسازی و تربیت متعالی دانشجویان می‌شود و دانشجویان می‌توانند با خدمت در این گروه‌ها موجبات تعالی خود و جامعه را فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha