کدام مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی کرونا موفق‎ترند
کد خبر: 3945199
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
خانه‌های باز خدا / 5

کدام مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی کرونا موفق‎ترند

امام جماعت مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) تهران با اشاره به اینکه مساجدی که قبل از شیوع کرونا نگاه جامعی به رفع نیازهای جامعه داشتند، در ایام کرونا موفق عمل کرده‌اند، گفت: مساجد نباید در هیچ شرایطی فعالیت خود را تعطیل کنند، بلکه باید نحوه اجرای فعالیت‌ها را تغییر دهند.

به گزارش ایکنا، بسته بودن مساجد در طول روز یکی از مهم‌ترین انتقادها در خصوص عملکرد برخی مساجد قبل از شیوع کرونا بود، زیرا تعداد قابل توجهی فقط برای اقامه نماز ظهر یک ساعت باز می‌شدند اما پس از شیوع کرونا تعداد چشمگیری از مساجد ساماندهی داوطلبان را برای کمک به آسیب‌دیدگان کرونا، توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی، تهیه ماسک و لوازم بهداشتی و ... برعهده گرفتند. کمک مساجد به کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در حالی بود که پس از اعلام رسمی شیوع این بیماری در ایران، آنها جزو اولین اماکنی بودند که دستور بسته شدنشان و عدم برگزاری نماز جماعت در آنجا داده شد، اما در آستانه یک ساله شدن شیوع کرونا در جهان، شاهد حضور پررنگ تعدادی از مساجد به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از این بیماری هستیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد عابدین‌زاده، امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) تهران واقع در انتهای پیروزی، بلوار ابوذر، بین پل پنجم و ششم، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از کرونا نیز مسجد حضرت ولیعصر(عج) فعالیت گسترده‌ای داشت؟ گفت: بله، حتی در شرایطی که کارکرد بسیاری از مساجد کاهش یافته و به اقامه نماز محدود بود، مساجد شاخص در کشور فعالیت‌های متنوعی داشتند و ما نیز به عنوان طلبه‌‌های انقلابی خود را موظف می‌دانیم از پایگاه‌هایمان، که امام(ره) تعبیر سنگر را برای آن به کار بردند، محافظت کنیم.

 

کدام مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی کرونا موفق‎ترند

 

وی با تأکید بر اینکه باید به مساجد نگاه جامعی داشت، تصریح کرد: این نگاه در ساختار و چینش بخش‌های مختلف مسجد ولیعصر(عج) وجود دارد. در این مسجد بسیج بانوان و آقایان، کتابخانه، قرائت‌خانه، بخش فرهنگی بانوان، مؤسسه دارالقرآن، حوزه علمیه، باشگاه ورزشی، صندوق قرض‌الحسنه و خیریه وجود دارد، حتی رقبه‌ها و اماکن درآمدزایی در خدمتگزاری به مردم فعالیت می‌کنند.

ارائه خدمات چندمنظوره به مردم

حجت‌الاسلام عابدین‌زاده ادامه داد: در منطقه‌ای که مسجد ما قرار دارد نانوایی وجود نداشت، این نیاز را شناسایی و یکی از مغازه‌های متعلق به مسجد را به نانوایی اختصاص دادیم. این نانوایی هنوز با قیمتی بسیار کمتر از سایر نانوایی‌ها در حال خدمت به مردم است یا در همین جا زمین بلااستفاده‌ای بود که به محل فساد تبدیل شده بود و مسجد آن را به مرکز تره‌بار تبدیل کرد. در واقع مهندسی اقدامات نشان‌دهنده خدمات چندمنظوره به مردم است.

وی از ارتباط گسترده مسجد با مدارس منطقه نیز خبر داد و افزود: شش سال است که حوزه علمیه این مسجد راه‌اندازی شده و از سراسر کشور طلبه دارد. این اقدام گویای این است که مسجد تلاش می‌کند تا به دین و انقلاب خدمت کند. بدین ترتیب از طریق حوزه علمیه با مدارس منطقه ارتباط داریم. نماز جماعت در بیش از 30 مدرسه اقامه می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی مدارس نیز برعهده طلاب حوزه علمیه مسجد است. البته این مسجد قبل از شیوع کرونا نیز با نگاهی جامع فعال بود.

 

یک شنبه/ کدام مساجد در کاهش آسیب کرونا موفق‎ترند؟

 

حجت‌الاسلام عابدین‌زاده در پاسخ به اینکه آیا فقط مساجدی که از قبل فعال بودند، وارد حوزه خدمت برای کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا شدند؟ گفت: البته تعدادی از مساجد در دوره شیوع این بیماری فعالیت خود را گسترده کرده‌اند اما مساجدی که از قبل فعال بودند فعالیتشان را تغییر دادند.

مسجدمحوری؛ لازمه موفقیت نظام

وی با تأکید بر اینکه اگر نظام می‌خواهد در عرصه اجتماعی موفق شود، چاره‌ای جز مسجدمحوری ندارد، گفت: کمیت و کیفیت خدمات مساجد مختلف است و مساجدی که از قبل فعال بودند در این حوزه موفق‌ترند. بسیاری از مساجد در حال اجرای طرح شهید سلیمانی هستند و ما نیز در طرح شهید سلیمانی غربالگری و پشتیبانی هزار خانوار را برعهده گرفتیم و علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی و حمایتی، به همه آنها کتاب هدیه دادیم و مسابقه کتابخوانی برگزار کردیم، یعنی در کنار فعالیت‌های مربوط به کرونا، فعالیت فرهنگی را نیز ادامه دادیم.

 

یک شنبه/ کدام مساجد در کاهش آسیب کرونا موفق‎ترند؟

 

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) اظهار کرد: در این مدت به دلیل اینکه مسجد ما حیاط دارد، مطابق پروتکل‌های بهداشتی، نماز جماعت را برای اعضای مسجد برگزار کردیم. پس در هر شرایطی مساجد می‌توانند فعالیت کنند و فقط باید براساس آن شرایط، کارکردهای خود را تغییر دهند، نه اینکه فعالیت‌های خود را حذف کنند. مثلاً ما به جای برگزاری مداوم جشن‌ها و مراسم عزاداری در داخل مسجد، در ایام ولادت‌ها و شهادت‌‌ها کاروان شادی یا عزا برپا کردیم. یعنی ایده‌پردازی صورت گرفت و هیچ فعالیتی حذف نشد، بلکه فعالیتمان را با شرایط موجود تطبیق دادیم.

 

یک شنبه/ کدام مساجد در کاهش آسیب کرونا موفق‎ترند؟

انتهای پیام
captcha