پتانسیل‌های وقف علمی و فرهنگی / از رفع نیاز بیماران کرونایی تا ساخت خیریه‌ای درمانی در جوار امامزاده
کد خبر: 3949951
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
در گفت‌وگو با تولیت امامزاده علی‌اکبر چیذر؛

پتانسیل‌های وقف علمی و فرهنگی / از رفع نیاز بیماران کرونایی تا ساخت خیریه‌ای درمانی در جوار امامزاده

تولیت آستان امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم به این فرموده مقام معظم رهبری که امامزاده‌ها باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند جامه عمل بپوشانیم، گفت: در راستای وقف علمی و فرهنگی، طرحی پیگیری شده و قرار است خیریه‌ای درمانی در جوار امامزاده راه‌اندازی شود که همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) به بهره‌برداری می‌رسد.

امامزاده علی اکبر چیذر

به گزارش ایکنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی ذیل حیات اماکن مقدس و امامزادگان به جد پیگیری شد و عنایت ویژه امام(ره) و رهبری به بقاع متبرکه سبب شد که آرامگاه امامزادگان از غربت خارج شود و فعالیت‌های فرهنگی در جوار آن‌ها سامان یابد. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سخنانی بیان می‌کنند که ما می‌خواهیم در پناه این امامزادگان مردم در آرامش زندگی کنند و موقوفات باید به صورت وقف باقی بمانند و به وقف عمل شود. رهبر معظم انقلاب نیز بیان می‌کنند که امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند.

وجود امامزادگان و بقاع متبرکه سبب شده است که انسان بتواند با حضور در آنها به عبادت و راز و نیاز با حضرت حق بپردازد و زمینه آرامش روحی و تقرب الی‌الله را در وجود خود فراهم کند، اما مطلوب‌تر آن است که از ظرفیت‌ این اماکن برای جذب مردم به ویژه نسل جوان بهره بگیریم، چراکه برکات معنوی ارزشمندی دارند.

امامزاده علی‌اکبر چیذر یکی از اماکن مقدس و امامزادگان واقع در محله چیذر تهران است که علاوه ‌بر وجود مقبره شهیدان و ضریح مقبره امامزاده علی‌اکبر(ع)، فضای نسبتاً بزرگی دارد که هرساله در دهه اول محرم میزبان عزاداران حسینی است و در سایر مناسبت‌های مذهبی مانند ولادت و اعیاد مختلف نیز مردم در این فضا جمع می‌شوند. طی یک سال اخیر و به واسطه شیوع کرونا، امکان حضور حداکثری مردم در امامزاده‌ها از جمله امامزاده علی‌اکبر چیذر وجود نداشته است، اما به گفته تولیت آستان این امامزاده، فعالیت‌های جانبی و گاه فرهنگی با قوت بیشتر ادامه یافته و ثمرات ارزشمندی داشته است.

فرهاد حدادیان
فرهاد حدادیان، تولیت آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر چیذر، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات و فعالیت‌های این امامزاده با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که امامزادگان باید قطب فرهنگی کشور باشند، اظهار کرد: مردم همواره با هدف زیارت و حاجت‌خواهی به امامزاده‌ها می‌آیند. چند سالی است که با توجه به حضور هیئت‌های بزرگ در امامزاده‌ها این رویکرد گسترش یافته و هیئت‌های بزرگ در امامزاده‌ها فعال شده‌اند. حضور این هیئت‌ها در امامزاده‌ها و فعالیت‌ گسترده‌‌شان در مناسبت‌ها و رویداد‌های فرهنگی بسیار ارزنده و قابل تقدیر است.

حدادیان با تأکید بر اینکه طی حدود دو سالی که تولیت آستان امامزاده علی‌اکبر چیذر را عهده‌دار است، سعی کرده که در حد توان فعالیت‌های فرهنگی را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: تلاش ما این بوده که به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرمودند امامزاده‌ها باید قطب فرهنگی کشور باشند جامه عمل بپوشانیم، اما یکی از مشکلات عمده فعالیت‌های فرهنگی در امامزاده‌ها، کمبود بودجه‌ است.

وی افزود: به طور معمول و عرف، مبالغی که وقف امامزاده شده باشد هزینه می‌شود، برای مثال اگر مبلغی وقف روضه‌خوانی یا ساخت‌وساز یا امور دیگر شده باشد، این مبالغ باید در همان مورد هزینه شود. البته باید بتوانیم نوع وقف را به وقف فرهنگی تبدیل کنیم و این هدف قابلیت تحقق دارد. پولی به عنوان وقف فرهنگی نداریم، ولی برای راه‌اندازی مجموعه‌ای قرآنی یا فرهنگی در امامزاده با تجهیزات و امکانات به‌روز و متناسب با نیاز و خواست مردم به ویژه قشر جوان، نیاز به صرف هزینه است. باید تلاش کنیم که از فرهیختگان مجرب نیز بهره بگیریم تا برای مشارکت مردم در وقف فرهنگی به نحو مطلوبی فرهنگ‌سازی شود؛ برای مثال اگر مبلغی حدود ۵ میلیون برای روضه‌خوانی وقف یا برای اطعام نذر می‌شود، توصیه ما این است که این نذورات و وقف‌ها به نذر فرهنگی تبدیل و این مبالغ برای امور فرهنگی هزینه شود، برای مثال جلوگیری از انحراف جوانان می‌تواند موضوع یک اقدام فرهنگی باشد.
 
امامزاده علی اکبر چیذر
حدادیان با اشاره به فعالیت‌های امامزاده علی‌اکبر چیذر طی یک سال گذشته به ویژه در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: اخیراً طرحی را در راستای وقف علمی و فرهنگی به سرانجام رساندیم و قرار است یک خیریه درمانی در جوار امامزاده ایجاد شود که همه خدمات آن رایگان است و پزشکان و متخصصان مجرب که علاقه‌مند به کار خیر و رایگان هستند، با ما همکاری خواهند کرد و در روزهایی در این مرکز خیریه حضور می‌یابند و علم و دانش عملی خود را وقف می‌کنند.
وی افزود: در ذیل این طرح فراخوانی را در محله منتشر کردیم و از مردم خواستیم که دارو‌های اضافی منازلشان را تحویل ما دهند و طی فرایندی کارشناسان داروسازی آنها را بررسی می‌کنند و دارو‌های قابل استفاده در اختیار خیریه قرار می‌گیرد. البته در این فرایند پزشکان آزمایشگاهی و داروسازی با ما همکاری خوبی کرده‌اند. این مرکز خیریه درمانی به‌زودی افتتاح خواهد شد و به امید خدا همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) در جوار امامزاده بهره‌برداری می‌شود. در شرایط اقتصادی فعلی، که برخی مردم حتی قادر به پرداخت هزینه‌ دارو نیستند، اجرای این طرح کار خداپسندانه‌ای است.
امامزاده علی اکبر چیذر
حدادیان درباره اینکه در یک سال اخیر که حضور مردم در اماکن مقدس کمتر شد و میزان نذورات کاهش یافت، چه راهکاری برای جبران آن در پیش گرفته شد؟ بیان کرد: اماکن مقدس و امامزاده‌ها تقریباً ۱۵ روز تعطیل شدند. غیر از آن خود مردم به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی سعی می‌کردند که کمتر در این اماکن حضور یابند. امامزاده‌هایی مانند امامزاده علی‌اکبر چیذر که منبع درآمد و حتی موقوفه‌ای ندارند به سختی اداره می‌شوند. امامزاده‌ها زیرمجموعه اوقاف هستند و شاید تصور شود که مبالغ وقف‌شده در این اماکن هزینه می‌شود، اما این‌گونه نیست و هر نوع وقفی در جای خود و آنچه وقف‌کننده تعیین کرده است باید هزینه شود و به سادگی نمی‌توان آن‌ها را در امور دیگری صرف کرد، مگر آنکه با نظر نماینده ولی فقیه این کار انجام شود که شرایط خاص خود را دارد.

تولیت آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر چیذر درباره سایر اقدامات یک سال اخیر امامزاده برای کاسته نشدن از میزان معنویت مردم به دلیل مراجعه کمتر در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: شاید بسیاری تصور می‌کردند که امامزاده‌ها تعطیل است و مراجعه نمی‌کردند، اما این‌طور نبود. با این حال حضور مردم بسیار کمتر شد. پاسخ آقای حدادی چه ربطی به اقدامات تولیت امامزاده برای حضور مردم دارد؟

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا با بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی در آن‌ها بستری بودند همکاری کردیم. در آغاز این همکاری در زمینه تولید ماسک و گان بود و با ۲ یا ۳ چرخ خیاطی کار را شروع کردیم که این اواخر به ۴۰ چرخ رسید و افرادی در جلسات روضه برای همکاری علاقه نشان می‌دادند.
 
حدادیان در پایان گفت: در کنار تولید ماسک و گان، به تهیه آبمیوه برای کادر درمان و بیماران کرونایی پرداختیم و بخشی از فضای امامزاده به این کار اختصاص یافت و روزانه حدود ۶ هزار لیتر آبمیوه تهیه می‌شود که باید حداکثر طی ۴ ساعت به دست کادر درمان و بیماران برسد. همچنین روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ ظرف سوپ برای بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی در آن‌ها بستری‌اند پخته می‌شود.

امامزاده علی اکبر چیذر
 
امامزاده علی اکبر چیذر
 
امامزاده علی اکبر چیذر
 
امامزاده علی اکبر چیذر
انتهای پیام
captcha