واحد فداکاری به هنگام علم‌آموزی؛ اگر روزی مسئول شویم ...
کد خبر: 3959152
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

واحد فداکاری به هنگام علم‌آموزی؛ اگر روزی مسئول شویم ...

برگزیدگان دهمین آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در پاسخ به این پرسش که اگر روزی مسئول شوید کدام موضوع را در اولویت پیگیری قرار می‌دهید، به اشتغالزایی و رفع بیکاری، از میان برداشتن مشکلات درمان و سلامت در کشور، اعتماد به جوانان و حل مشکلات اقتصادی مردمان همه مناطق اشاره کردند.

اگر روزی مسئول شویم ...

به گزارش ایکنا، توجه به جوان یعنی توجه به هویت آینده کشور، آینده‌ای که قوه آن امروز در قالب همین جوانان بروز کرده و نگاه به آینده یعنی نگاه به جوان. جوانی که وقایع تاریخی انقلاب را ندیده است، اما با همه کاستی‌ها و گلایه‌ها و انتقادات از مسئولان، رسالت خود را پیگیری مشکلات ریز و درشت روزمره مردم می‌داند و در میدان عمل حضور جدی دارد. در همین ایام کرونا، بسیاری از جوانان و دانشجویان در قالب‌های مختلف به خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه محرومان همت گماردند که همین موضوع، محور اصلی برگزاری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان قرار گرفت و عصر روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه از تعدادی از دانشجویان فعال در جبهه سلامت تقدیر شد.
 
با چند نفر از برگزیدگان این آیین که از مناطق مختلف کشور در این مراسم حضور پیدا کردند، درباره مهمترین چالش‌ها و مشکلات مردمان منطقه‌ زندگی‌شان گفت‌وگو کردیم و از آنان پرسیدیم؛ اگر روزی مسئول شوید، کدام موضوع را در اولویت پیگیری قرار می‌دهید؟

محمدرضا رستمیان، دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس که از استان هرمزگان به عنوان یکی از برگزیدگان بخش انفرادی در آیین دهم حضور پیدا کرده و تندیس خود را دریافت کرد، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اقدامات و فعالیت‌های خود در دوران کرونا که به این بهانه از او تقدیر شده، اظهار کرد: از جمله فعالیت‌ها و کار‌هایی که انجام داده‌ام، حضور در بیمارستان و ضدعفونی محلات بوده، همچنین در کارگاه تولید ماسک فعالیت داشته‌ام و در این ایام به کمک در تهیه بسته‌های معیشتی و پخش و توزیع آن‌ها بین خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا، پرداخته‌ام.

رستمیان درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات شهر و استان خود که از نزدیک آن‌ها را دیده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مردم منطقه جنوب در زمینه اقتصاد و تأمین معیشت است، که البته به واسطه شیوع کرونا، همه کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته، اما استان هرمزگان که منطقه‌ای گردشگر‌پذیر بود، به دلیل تعطیلی‌های کرونایی و محدودیت‌های تردد، دچار مشکلاتی شد. در این استان، جدای از بحث صید و صیادی که تعدادی از مردم در این کار مشغول‌اند، اما در سطح شهر و استان، به دلیل رفت‌وآمد گردشگران، پاساژ‌ها و فروشگاه‌های بسیاری دایر شده است که به خاطر تعطیلات کرونایی مردمی که در این بخش فعالیت داشتند، آسیب‌های جدی اقتصادی دیده‌اند که از نگاه بسیاری از محلی‌ها و مردم آن منطقه، این موضوع مورد غفلت قرار گرفت.

در ادامه به این دانشجوی برگزیده آیین اعطای تندیس فداکاری گفتیم؛ فکر نمی‌کنید بهتر باشد درستان را بخوانید و با دانش و تخصص خود خدمتی به مردم کنید و پیگیری مشکلات مردم را به عهده دولت و کارگزاران بگذارید، که اظهار کرد: اگر همه بخواهند این‌طور فکر کنند، حتی در همین دوران محدودی که همه‌گیری بیماری را شاهد هستیم، شرایط مانند روز‌های اول شیوع کرونا سخت می‌شود. این تجربه در دوران دفاع مقدس نیز وجود داشته است، در میان جوانان امروز هم باید کسانی باشند که همانند هشت سال جنگ تحمیلی، از خوشی‌هایشان و جان و مال خود بگذرند و در جبهه دفاع از سلامت مردم، آن کاری را انجام دهند که خواست خداست.

این دانشجوی دانشگاه آزاد بندرعباس در پاسخ به این پرسش ما که اگر مسئول شوید اولین موضوعی را که در اولویت قرار می‌دهید چیست، پاسخ داد: حل مسائل و مشکلات اقتصادی.
 
محمدمهدی توسلی
محمدمهدی توسلی، دانشجوی رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شاهد، دیگر دانشجوی حاضر در اختتامیه آیین اعطای تندیس فداکاری بود که فعالیت‌های خیرخواهانه را در قالب یک گروه دانشجویی دنبال می‌کند و در این مراسم به عنوان مسئول گروه جهادی شهید کاظمی آشتیانی مورد تقدیر قرار گفت. توسلی که خود سه سال است در عرصه سلامت و پزشکی فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌ها و اقدامات خود و گروهش گفت: گروه ما تا کنون ۴۱ اردوی جهادی پزشکی برگزار کرده که تقریباً ماهانه یک اردوی جهادی در مناطق مستضعف کشور داشته است. این اردو‌ها غالباً در مناطق حاشیه‌ای استان‌های تهران، لرستان، بوشهر، زنجان، سمنان، گلستان و قزوین برگزار شده و در تمامی وقایع و بحران‌های رخ‌داده از جمله سیل لرستان، سیل اخیر بوشهر و سیل آق‌قلا حضور داشته‌ایم.

توسلی ادامه داد: گروه ما در قالب کارگروه‌های مختلف با موضوعات آموزش، غربالگری و ارائه خدمات پزشک متخصص و عمومی و یا ارائه داروی رایگان که بیش از ۲۰۰ عنوان قلم دارو به مردم مناطق محروم داده می‌شود و یا در قالب بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، روانشناسی، تغذیه، غربالگری کودکان، غربالگری فشار و قند خون و نیز ارجاع به بیمارستان، خدماتی را داشته است. معمولاً پس از برگزاری اردو، نیازمندی‌های مردم و اولویت‌های خدمت‌رسانی و پیگیری امور شناسایی می‌شوند و اگر خدمات دیگری مانند اقدامات تصویربرداری و تست‌های آزمایشگاهی و حتی عمل‌های جراحی نیاز باشد، آن‌ها را تا مرحله انجام پیگیری می‌کنیم و تا کنون توفیق داشته‌ایم ۱۰ عمل جراحی را با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز درمانی سطح شهر و با کمک خیران به سرانجام برسانیم.

به این برگزیده تندیس فداکاری نیز گفتیم، فکر نمی‌کنید بهتر باشد در رشته و تخصص خودتان به موفقیت برسید تا این‌گونه به مردم خدمات ارائه دهید و حل مشکلات مناطق مختلف در بخش سلامت را به عهده خود مسئولان بگذارید، که پاسخ داد: تخصص و تعهد باید در کنار هم باشد. ما در همین مسیر تعهد را می‌آموزیم. پزشکی که متخصص باشد، ولی متعهد نباشد و در واقع درد و رنج محروم و مستضعف را نچشیده باشد، طبعاً درکی از مشکلات نیازمندان نخواهد داشت و قطعاً شیوه خدمت‌دهی او متفاوت با فردی است که این مسائل را از نزدیک دیده و از تخصصش نیز استفاده کرده است. با توجه به همین دو مقوله (تخصص و تعهد) است که اردو‌های جهادی برگزار می‌شود و تداوم نیز داشته است.

وی درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مردم مناطق محروم نیز بیان کرد: به طور معمول، مناطقی که برای خدمت‌رسانی می‌رویم روستا‌هایی هستند که خانه بهداشت دارند، اما از کمترین امکانات بهداشتی و پزشکی هم برخوردار نیستند. پزشک عمومی شاید هفته‌ای یک‌بار در شرایط سخت در آن روستا و منطقه حضور داشته باشد. همچنین دسترسی به بیمارستان‌های شهر‌ها برای مردمان این مناطق سخت است و وضعیت برای مردمان محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و حتی حاشیه‌های شهر تهران و ... دشوارتر است. بعضاً حتی با اقدامات درمانی گروه‌های جهادی برخی مشکلات درمانی قابل حل است. امید داریم همه دست در دست هم دهیم تا این‌گونه مشکلات رفع شود.

این دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه شاهد درباره این پرسش نیز که اگر روزی مسئول شوید، اولین موضوعی که در اولویت پیگیری قرار می‌دهید، چیست، گفت: هیچ‌وقت دوست ندارم مسئول شوم، ولی اگر این اتفاق بیفتد، در حوزه بهداشت و سلامت مشکلاتی که در این مدت از نزدیک دیده‌ام را در اولویت قرار می‌دهم و در زمینه رفع آن‌ها گام برمی‌دارم.
 
علی اصغر ناصری قرا
علی‌اصغر ناصری‌قرا، اهل شهرستان قائمشهر استان مازندران و دانشجوی رشته حقوق، دیگر برگزیده دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان است که به صورت انفرادی به فعالیت‌های فرهنگی، امدادی و بشردوستانه همت گماشته و در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این فعالیت‌ها اظهار کرد: عمده اقدامات و فعالیت‌ها با محوریت کرونا بوده است و از جمله آن‌ها می‌توانم به برپایی قرارگاهی برای تولید لوازم حفاظت فردی ویژه کادر درمان بیمارستان‌ها به ارزش ۱۰۲ میلیون تومان و با همکاری و کمک بسیجیان و اعضای کادر هلال احمر و مردم خودجوش منطقه اشاره کنم. دومین موضوع و محوریت دیگر، جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه بوده که بیش از ۱۰ مرحله برای خانواده‌های نیازمند در سطح روستا و شهرستان این کمک‌ها جمع‌آوری و اقدام به توزیع انجام پذیرفته است. اقدام دیگر، تهیه و توزیع سبد‌های کمک معیشتی و غذای گرم و تهیه گوشت گرم برای نیازمندان بوده است. همچنین در همان روز‌های ابتدای شیوع کرونا، به عنوان نیروی داوطلبانه در یکی از بیمارستان‌های شهر طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت برای کمک به کادر درمان حضور پیدا کردم.

وی با تأکید بر اینکه در هر بحرانی که پیش می‌آید، یکدلی و همدلی صدای بیشتر و رساتری دارد، گفت: مردم ما نوع‌دوست و فداکار هستند و این خصلت در خلق و خوی همه ما ایرانیان وجود دارد. در عین حال اگر این خصلت با همراهی جمعی مدیریت شود و کار‌ها و خدماتی در قالب گروه‌های مردمی و داوطلبانه ارائه شود و حتی افرادی به این منظور آموزش ببینند که چگونه انجام کار‌های داوطلبانه و خیر را رهبری و مدیریت کنند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و یا اصلاً وجود نخواهند داشت.

این دانشجوی برگزیده آیین تندیس فداکاری در پاسخ به پرسش پیشین ما نیز که اگر مسئول بشوید، اولین کاری که در اولویت پیگیری قرار می‌دهید، چیست، گفت: اعتماد به جوانان اولین و آخرین راه است. اگر کار به جوانان سپرده شود نتایج خوبی هم حاصل خواهد شد. این موضوع از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری هم بوده که از جوانان می‌خواهند پای کار بیایند، چراکه این ظرفیت را در جوانان می‌بینند.
 
مرضیه پورسرتیپ
مرضیه پورسرتیپ، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد، به عنوان دیگر برگزیده آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان مورد تقدیر قرار گرفت. پورسرتیپ که از استان لرستان و شهر خرم‌آباد به این مراسم آمده بود، در گفت‌وگو با ایکنا، از فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه خود گفت و اظهار کرد: ۹ سال است در کار‌های خیر و در همکاری با هلال‌احمر و خیریه‌ها فعالیت دارم و حتی پیش از آنکه دانشجو شوم، این کار را آغاز کردم. در همین ایام کرونا در قالب جمع‌آوری کمک‌ها برای تهیه بسته‌های غذایی، بهداشتی و تهیه و توزیع ماسک در بین محله‌های حاشیه‌نشین شهر فعالیت‌هایی داشته‌ام. همچنین در انجام تست غربالگری و تب‌سنجی کرونا چه در دانشگاه و نیز در ورودی شهر و مناطق محروم حضور پیدا کردم و نیز به توزیع کمک‌های مردمی در قالب بسته‌های لوازم‌التحریر در اوایل مهرماه امسال برای کودکان نیازمند پرداختم.

وی ادامه داد: از کودکی به انجام کار‌های خیر و دستگیری از نیازمندان علاقه داشتم و حتی در رؤیاهایم داشتن یک خیریه را آرزو می‌کردم و دلم می‌خواست فقر برای همیشه از بین برود. بعدتر که به سنین جوانی رسیدم، در همین مسیر گام برداشتم.

این دانشجوی برگزیده آیین اعطای تندیس فداکاری درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات شهر و استان خود بیان کرد: فقر در محلات، مخصوصاً مناطق حاشیه‌نشین و بیکاری و نبود شغل فراوان است. دوست دارم روزی بتوانم با کمک خیران، کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای ایجاد شغل راه‌اندازی کنم، اما در حال حاضر بودجه ما برای این کار کم است، امیدوارم با کمک‌های مردمی، نیازمندی‌ها در این مسیر را برطرف کنیم.

از این دانشجوی لرستانی نیز پرسیدیم که اگر روزی مسئول شوی، اولین کاری که در اولویت پیگیری قرار می‎‌دهی چیست، که پاسخ داد: اشتغال‌زایی و رفع بیکاری، مهمترین و در اولویت‌ترین مسئله است. سعی می‌کنم اصطلاحاً ماهیگیری یاد بدهم تا اینکه ماهی دست کسی دهم.
 
گفت‌وگو از مریم روزبهانی
عکس از طاهره بابایی
انتهای پیام
captcha