حکم برداشتن پول از فرزند بدون اجازه چیست
کد خبر: 3964484
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
زلال احکام؛

حکم برداشتن پول از فرزند بدون اجازه چیست

بنابر اجماع فقها، نفقه اولاد بر والدین و نفقه والدین بر اولاد واجب است. ادله وجوب نفقه نیز در بیان علما آیات، روایات، اجماع فقها و حکم عقل بیان شده است، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر پدر و مادر فقیر باشند می‌توانند بدون اجازه از اموال فرزند استفاده کنند؟

برداشتن پول از فرزند بدون اجازه

به گزارش ایکنا، بنابر اجماع فقها، نفقه اولاد بر والدین و نفقه والدین بر اولاد واجب است. ادله وجوب نفقه نیز در بیان علما آیات، روایات، اجماع فقها و حکم عقل بیان شده است.

با وجود پدر و تمکّن و قدرت وی بر انفاق، واجب است نفقه اولاد را بپردازد و در صورت فوت پدر یا عدم قدرت او، این تکلیف به عهده اجداد پدری است با رعایت الاقرب فالاقرب و در صورت نبودن آنها، نفقه بر مادر واجب می‌شود و هرگاه مادر هم زنده نباشد یا قدرت بر انفاق نداشته باشد، بر اجداد و جدّات مادری با رعایت اقربیت واجب است. اما حکثم برداشتن پول از فرزند بدون اجازه او چیست.

سؤال فقهی

اگر پدر و مادر فقیر باشند می‌توانند بدون اجازه از اموال فرزند استفاده کنند؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای

چنانچه پدر و مادر فقیر باشند، و فرزند با وجود تمکن مالی نفقه آنها را ندهد، به حاکم شرع مراجعه می شود تا فرزند را مجبور به دادن نفقه کند و اگر حالم شرع نبود به مومنین عادل و اگر آنها هم نبودند به مومنین فاسق مراجعه کند تا او را مجبور به دادن نفقه کنند ولی خوردن از خانه او - چنانچه علم به کراهتش ندارد- اشکالی ندارد.

پاسخ آیت‌الله مکارم

در فرض سوال والدین واجب النفقه فرزند به شمار می آیند و بر فرزند لازم است به والدین خود رسیدگی نماید؛ البته تصرّف والدین در اموال فرزند بدون رضایت او جایز نیست.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha