قسم‌های قرآن به سطوری که بندگان نوشته‌اند / کتاب‌هایی عالم‌پرورند
کد خبر: 3964715
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
حجت‌الاسلام فلاحی قمی بیان کرد؛

قسم‌های قرآن به سطوری که بندگان نوشته‌اند / کتاب‌هایی عالم‌پرورند

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة ضمن تبیین جایگاه پژوهش در اسلام گفت: به گفته آیت‌الله جوادی آملی، در قرآن به سطوری قسم یاد شده است که بندگان نوشته‌اند. پس می‌توانیم به جایگاهی برسیم که اگر چیزی نوشتیم، مشمول آیه قرآن شود. به نظر ایشان، لمعه و مکاسب، از کتبی به شمار می‌روند که خدا به سطر سطر آن‌ها قسم خورده است، زیرا چنین کتاب‌هایی عالم‌پرور هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فلاحی قمی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز در نشست علمی – پژوهشی «پژوهش از منظر قرآن و احادیث» که به صورت مجازی از سوی معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، با اشاره به خوراک جسم و جان، اظهار کرد: وجود ما دو بعد دارد؛ جسم، جان و جان نیز همانند جسم به طعام نیاز دارد و همانند غذای جسم، دقت در طهارت غذای روح نیز ضروری است.

استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اگر به دنبال خوراک روح باشیم، تا حد ملائکه بالا می‌رویم، تصریح کرد: خداوند متعال عالِم حقیقی را معرفی کرده است؛ طبق آیات قرآن، عالِم کسی است که خشیت الهی داشته باشد و با افزایش علمش، خشیت وی زیاد شود.

حجت‌الاسلام فلاحی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در دو جا پایشان را برهنه می‌کردند: یکی، محل آموزش مسائل نظامی و دیگری، محل تعلیم و تعلم و می‌فرمودند: ملائک در این دو محل بالشان را گسترانده‌اند. از این حدیث می‌توانیم ارزش علم، علم‌آموزی، فراگیران و محل تعلیم و تعلم را دریابیم.

وی، با بیان اینکه ثمره تعلیم و تعلم، نوری است که در قلب جامعه مخاطب ما ایجاد می‌شود، ابراز کرد: حضرت علی (ع) درباره پژوهش می‌فرمایند: هیچ راهی بهتر از حقیقت جویی و تحقیق نیست. پژوهشگر نیز در پی یافتن حق و حقیقت است. پژوهشی مفید است که ما را در روز قیامت فقیه محشور کند.

وی، به ارزش صدای قلم در زمان یادگیری علوم مختلف اشاره کرد و گفت: به فرموده امام صادق (ع)، چند صداست که به آسمان‌ها می‌رسد. یکی از آنها، صدای قلم دانشمندان است. به گفته آیت‌الله جوادی آملی، در قرآن به سطوری قسم یاد شده است که بندگان نوشته‌اند. پس می‌توانیم به جایگاهی برسیم که اگر چیزی نوشتیم، مشمول آیه قرآن شود.

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به نظر آیت‌الله جوادی بیان کرد: به نظر ایشان، لمعه و مکاسب، از کتبی به شمار می‌روند که خدا به سطر سطر آن‌ها قسم خورده است، زیرا چنین کتاب‌هایی عالم‌پرور هستند.

وی با اشاره به ارزشمندی جوهر قلم علما در مقایسه با خون شهدا، در ادامه سخنانش برخی از نکاتی را مطرح ساخت که لازم است در هنگام نگارش تحقیق رعایت شود و تصریح کرد: تحقیق گاهی مسئله‌پژوهی، موضوع‌پژوهی یا متن‌پژوهی است؛ در مسئله‌پژوهی پژوهشگر به دنبال یافتن پاسخ پرسش علمی است. گاهی نیز یکی از موضوعات علمی مورد پژوهش قرار می‌گیرد و زمانی هم متن‌پژوهی مدنظر است.

انتهای پیام
captcha