ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای محاسبه نفس +‌ فیلم
کد خبر: 3965203
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
سلوک رمضانی/ 6

ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای محاسبه نفس +‌ فیلم

نویسنده «تفسیر بیان» با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از فواید روزه‌داری این است که به انسان فرصت محاسبه می‌دهد. چنانکه از امام باقر(ع) نقل است: از شیعیان ما نیست کسی‌که هر روز خودش را محاسبه نکند. امیرمؤمنان(ع) نیز فرمودند: تا دنیا را به چشم نبندی، اهل محاسبه نمی‌شوی و تا زمانی که محبت دنیا در دل تو تردد می‌کند، در ترازوی محاسبه قرار نمی‌گیری، اما ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است تا نفسمان را پای حساب بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. ششمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
یکی دیگر از فواید روزه‌داری این است که به انسان فرصت محاسبه می‌دهد. امام باقر(ع) فرمود: از شیعیان ما نیست کسی‌ که هر روز خودش را محاسبه نکند. حال سؤال این است که آیا ما چنین کاری انجام می‌دهیم؟ پاسخ آن خیر است، اما این ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که نفس خودمان را پای حساب بیاوریم.
 
خداوند متعال فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدً؛ ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید»(احزاب/ 70). منظور این است که در حریم الهی باشید. تقوای الهی به معنای پرهیز از خداوند نیست، بلکه منظور این است که در حریم خدا باشید؛ یعنی همیشه خدا را ناظر اعمال خود و ظاهر و باطن خود بدانید. تقوا یعنی در محضر خدا ثابت قدم باشید. اما این چه زمانی محقق می‌شود که ما اهل محاسبه باشیم؟
 
کسی که به خدا بی‌توجهی کرده و امر وی را زیر پا می‌گذارد و خدای ناکرده مرتکب گناه می‌شود، چگونه می‌تواند در حریم خدا راه پیدا کند؟ نکته دیگر اینکه برای چه میزانی محاسبه کنیم؟ گاهی حساب می‌کشیم که در کنکور یا آزمون استخدامی قبول شویم، یا ارتقای شغلی بگیریم، اما گاهی محاسبه می‌‌کنیم که نفس‌مان برای فردای قیامت آماده شده و در محضر رب‌العالمین حساب پس دهد؟ 
«فرصت عمر قلیل است و به یک نیم نگاه / دیده را بسته ز آمال جهان باید رفت
هرکجا صحبت خودبینی و خودآرایی است / فارغ از خدعه این بی‌خبران باید رفت
گر به ایام نشد فرصت رفت حاصل / به صفای شب و روز رمضان باید رفت»
 
حضرت علی(ع) فرمود: تا دنیا را به چشم نبندی، اهل محاسبه نمی‌شوی و تا زمانی که محبت دنیا در دل تو تردد می‌کند، در ترازوی محاسبه قرار نمی‌گیری. از کجا معلوم که ما فردا هم زنده باشیم. بنابراین باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. هر لحظه ماه رمضان را باید غنیمت بشماریم و شب و روز آن را فرصت سفر قرار دهیم.
 
«صد بار سفر باید تا پخته شود خامی/ صوفی نشود صافی تا سر نکشد جامی».
انتهای پیام
captcha