التنزیل؛ مؤسسه جامع فعالیت‌های قرآنی در پاکستان
کد خبر: 3965594
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

التنزیل؛ مؤسسه جامع فعالیت‌های قرآنی در پاکستان

مؤسسه قرآنی التنزیل در شهر لاهور پاکستان فعالیت‌های متنوعی در حوزه قرآن انجام می‌دهد و همکاری با مدارس دینی و تشکلات دانشجویی، آسان‌سازی روش‌های یادگیری قرآن کریم و چاپ و نشر کتب در حوزه پژوهش‌های قرآنی از جمله این فعالیت‌هاست.

به گزارش ایکنا، این مؤسسه در شهر لاهور فعالیت دارد؛ اما دامنه فعالیت‌های آن از این شهر فراتر رفته و گستره آن به دیگر شهرهای پاکستان و همچنین ایران، هند و افغانستان نیز می‌رسد.

علی عباس نقوی، رئیس مؤسسه قرآنی التنزیل در راستای تقویت همکاری با نهادهای ایرانی فعال در پاکستان با جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور دیدار و همکاری‌های مشترک در موضوع قرآ‌ن‌پژوهی و برگزاری برنامه‌های مشترک قرآنی را بررسی کرد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، رئیس مؤسسه قرآنی التنزیل در این دیدار با بیان فعالیت‌های این مؤسسه در شهر لاهور و دیگر شهرهای پاکستان گفت: هدف مؤسسه التنزیل آسان‌سازی روش‌های یادگیری قرآن کریم به ویژه فهم و درک آن برای نسل جوان پاکستان است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه چندین کتاب درسی قرآنی را تدوین و تهیه کرده است، گفت: این کتاب‌ها از جمله کتاب سه جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در مؤسسات مختلف علمی و آموزشی و مدارس ابتدایی، متوسطه و دانشگاه و همچنین برخی مدارس دینی تدریس می‌شود.

رئیس مؤسسه قرآنی التنزیل چاپ و نشر کتب در حوزه پژوهش‌های قرآنی را یکی از اهداف تأسیس التنزیل اعلام کرد و گفت: مؤسسه التنزیل با مدارس دینی و تشکلات دانشجویی از جمله سازمان دانشجویان امامیه و شورای وحدت مسلمین، در زمینه برگزاری کارگاه‌های مختلف قرآنی برای کودکان نوجوانان و جوانان در دو بخش دختران و پسران روابط خوبی دارد.

تدریس کتب مؤسسه در مراکز شیعی

علی عباس نقوی در ادامه تصریح کرد: وفاق المدارس (مدیریت مدارس شیعه) با به رسمیت شناختن کتب قرآنی تهیه شده در مؤسسه التنزیل از آن برای تدریس در مدارس دینی استفاده می‌کند.

علی عباس نقوی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده پس از موج سوم ویروس کرونا همه برنامه‌های حضوری ویژه ماه رمضان لغو شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های مؤسسه از طریق فضای مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود.

رئیس التنزیل افزود: دامنه همکاری این مؤسسه تنها به شهر لاهور محدود نمی‌شود بلکه گستره آن به دیگر شهرهای پاکستان و همچنین ایران، هند و افغانستان نیز می‌رسد.

وی تصریح کرد: آموزش متون مفاهیم قرآن، ترجمه قرآن، تدبر قرآن، کارگاه ویژه کودکان از جمله برنامه‌های مؤسسه التنزیل در حوزه ترویج علوم قرآنی در پاکستان است.

در ادامه جعفر روناس با ابراز خرسندی از فعالیت‌های خوب مؤسسه التنزیل گفت: ظرفیت‌های خوبی در همکاری مشترک بین خانه فرهنگ لاهور و مؤسسه التنزیل برای رشد و گسترش فرهنگ قرآنی بین نسل جدید و جوان وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی با بیان مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: خانه فرهنگ در نظر دارد در ماه رمضان یک دوره مسابقات قرآنی قرائت تحقیق و قرائت ترتیل را از طریق فضای مجازی برای گروه‌های سنی کودکان و بزرگسالان برگزار کند.

پیشنهاد راه‌اندازی انجمن قرآن‌پژوهی

در ادامه روناس با اشاره به برخی ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های حفظ و قرائت قرآن کریم و پژوهش‌های قرآنی پیشنهاد داد؛ با توجه به اشتیاق عمومی برای انس با قرآن کریم و تعدد مؤسسات و مراکز فعال قرآنی در ایالت پنجاب تشکلی با عنوان «انجمن قرآن‌پژوهی» از سوی آن مراکز ایجاد شود تا با نشست‌های منظم یافته‌ها و تجربیات ارزشمند خویش را به اشتراک بگذارند.

در این راستا خانه فرهنگ نیز برای تبادل تجربیات، زمینه برقراری ارتباط با مراکز قرآنی متناظر در جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.

در این نشست ظرفیت‌های همکاری دوسویه در خصوص شناسایی نخبگان قرآنی، معرفی مراکز قرآنی در پاکستان، برگزاری نشست‌های مجازی قرآنی و تقویت ارتباطات با نهادهای دولتی از جمله سازمان اوقاف ایالت پنجاب، مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha