انتخابات حزبی به کاهش بداخلاقی‌های سیاسی کمک می‌کند / ضعف در تربیت نیروهای متناسب با حکمرانی اسلامی
کد خبر: 3965754
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
حمیدرضا ترقی:

انتخابات حزبی به کاهش بداخلاقی‌های سیاسی کمک می‌کند / ضعف در تربیت نیروهای متناسب با حکمرانی اسلامی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نقش انتخابات حزبی بر کاهش بداخلاقی‌های سیاسی به ویژه در دوره انتخابات گفت: مزیت مهم انتخابات حزبی این است که با احزاب به لحاظ قانونی راحت‌تر می‌توان برخورد کرد و از طرفی افراد تربیت‌شده حزب به یک سری اصول و چارچوب حزبی و اخلاقی پایبند هستند و برای حفظ اعتبار، حقوق و حیثیت حزب تلاش می‌کنند مرتکب بداخلاقی سیاسی نشوند.

حمیدرضا ترقی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به محوریت اخلاق در عرصه سیاسی؛ اعم از حکمرانی و رقابت سیاسی، در یک نظام دینی به آسیب‌شناسی افت اخلاق‌مداری در میان مسئولان در سال‌های اخیر نسبت به دهه اول انقلاب اسلامی گفت: به هر میزان که تقوا و ارزش‌های دینی در میان نخبگان جامعه کمرنگ شود و قدرت‌طلبی جای آن را بگیرد و هدف از کسب قدرت در یک نظام دینی به جای خدمت به مردم به یک خواست گروهی تبدیل ‌شود، به همان میزان اخلاق‌ جایگاه خود را در مجموعه فعالیت‌های سیاسی از دست می‌دهد.

وی افزود: ریشه این مسئله همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها بیان کردند این است که مسئولان براثر سیاست‌زدگی و درگیری فراوان با مسائل سیاسی، جناحی و کار اجرایی به مرور از توجه به اخلاق و معنویت فاصله می‌گیرند و نقش مهارکننده اخلاق در رفتار سیاسی آنها تضعیف می‌شود.

رقابت سیاسی، میدان محک زدن پایبندی افراد به اخلاق

ترقی اظهار کرد: وقتی مسئولی در حیطه وظایف و مسئولیت خود صداقتش را از دست می‌دهد و آمارها و وعده‌های غیرواقعی و دروغ ارائه می‌کند این مقدمه از دست رفتن اخلاق در فعالیت و رقابت‌های سیاسی است. متأسفانه به نظر می‌رسد در تربیت نیروهای تراز انقلاب و اسلام و متناسب با حکمرانی اسلامی ضعیف عمل کردیم و نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور نتوانستند تربیتی مبتنی بر اخلاق اسلامی و معنویت را نهادینه کنند، لذا مشاهده می‌شود که در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به مسائل دینی و اعتقادی کمتر توجه می‌شود و تحت تأثیر دیدگاه‌های لیبرالی و سکولار آموزه‌های دینی و اعتقادی موضوعی فرعی در آموزش تلقی می‌شود و نسلی که باید مدیریت بخش‌‌های مختلف کشور را برعهده بگیرد با این ضعف و نقصان روبرو است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بیان کرد: رقابت سیاسی و گردش قدرت در عرصه انتخابات میدان و فرصتی است که همه جریان‌های سیاسی و نامزدها، میزان پایبندی خود را به اخلاق و ارزش‌های اسلامی نشان دهند و در این صحنه است که مشخص می‌شود نامزدها چقدر برای اثبات خود و یا تخریب دیگران تلاش می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این مسئله معیار بسیار مهمی برای انتخاب مردم نیز هست و مردم می‌توانند با ملاک قرار دادن مؤلفه اخلاق‌ در رفتار و گفتار نامزدها، بهترین گزینه را انتخاب کرده و کسانی را که با اتخاذ سیاست «هدف وسیله را توجیه می‌کند» وارد گود رقابت سیاسی می‌شوند، کنار بگذارند.

عدم بازدارندگی قانون در برخورد با بداخلاقی‌های انتخاباتی

ترقی درباره تأثیر حساسیت نهادهای نظارتی و قضایی به بداخلاقی‌های سیاسی به ویژه در رقابت‌های انتخاباتی بر کاهش بداخلاقی‌ها و سالم‌سازی فضای رقابت گفت: به طور قطع اگر تبلیغات نامزدها و چارچوب رقابت‌ها شفاف و ضابطه‌مند و مبتنی بر قوانین سختگیرانه‌ باشد فضا برای رفتارهای غیراخلاقی، تهمت‌پراکنی و دادن وعده‌های فریبنده تنگ می‌شود. متأسفانه قانون در این زمینه تا حدی ضعیف است و دستگاه قضایی هم نمی‌تواند مبتنی بر چنین قوانینی برخوردهای مؤثر و بازدارنده‌ای انجام دهد.

وی یادآور شد: در دوره پنجم مجلس تا حدی به موضوع ضوابط تبلیغات انتخاباتی پرداخته شد اما برخی جریان‌های سیاسی که برمبنای «هدف وسیله را توجیه می‌کند» فعالیت می‌کنند حاضر نشدند این اصلاحات را در تبلیغات انتخاباتی بپذیرند و آن را تبدیل به قانون کنند. پس از آن نیز برای این مسئله چارچوب مشخص و شفافی در نظر گرفته نشده و لذا برخورد با بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی ضعیف و غیر مؤثر است.

ترقی بیان کرد: در واقع قانون باید به نحوی اصلاح شود که هزینه تخلف، بداخلاقی سیاسی و تهمت‌زنی به قدری سنگین شود که هیچ نامزدی جرئت نکند فضای رقابت را به بداخلاقی و تخریب رقیب آلوده کند.

مزیت‌های انتخابات حزبی بر فردی  

ترقی درباره اینکه حرکت از فردمحوری به حزب‌محوری تا چه اندازه می‌تواند به حاکمیت اخلاق در رقابت‌های سیاسی کمک کند، گفت: انتخابات حزبی می تواند نقش مهمی در کاهش رفتارهای غیراخلاقی داشته باشد، البته این منوط به آن است که احزاب معتقد به پیوند بین دیانت و سیاست باشند و گرنه احزاب بی‌اعتقاد به تقوای جمعی همان روش‌های غیراخلاقی رقابت‌های فردی را در تبلیغات و شعارها دنبال می‌کنند.

این فعال حزبی درباره مزیت‌های رقابت حزبی بر رقابت‌های فردی به لحاظ رعایت اخلاق سیاسی گفت: مزیت مهم انتخابات حزبی این است که با احزاب به لحاظ قانونی راحت‌تر می‌توان برخورد کرد و حتی می‌توان از احزاب در جهت پایبندی به اصول و چارچوب‌های اخلاقی رقابت تعهد گرفت تا فضای سالم‌تری بر انتخابات حاکم شود.

ترقی تأکید کرد: بی‌شک افراد تربیت‌شده احزاب که به عنوان گزینه انتخاباتی مطرح می‌شوند به یک سری اصول و چارچوب حزبی و اخلاقی پایبند هستند و براساس آن اصول سخن می‌گویند و برنامه خود را ارائه می‌دهند و از آنجا که به پشتوانه حزب در انتخابات حاضر شده‌اند برای حفظ اعتبار، حقوق و حیثیت حزب تلاش می‌کنند مرتکب بداخلاقی سیاسی نشوند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در عین حال حزب نیز خود را فدای هرگونه رفتار فرد منتخبش نمی‌کند و با نظارت و رصد رفتار نامزدهایش به مثابه یک فیلتر عمل می‌کند ولذا با حزب‌محور شدن انتخابات می‌توان به اخلاقی‌تر شدن و چارچوب‌دارتر شدن رقابت‌های سیاسی امیدوارتر بود.

جلب مشارکت مردم با ارائه راهکارهای ملموس برای حل مشکلات

ترقی درباره نقش مضاعف منفی بداخلاقی‌های سیاسی در این دوره از انتخابات بر کاهش مشارکت و اعتماد مردم، با توجه به نارضایتی بالای جامعه از وضعیت اقتصادی و معیشتی گفت: امروز مردم دیگر دنبال شعارهای غیر واقعی و وعده‌های غیر قابل اجرا نیستند، بلکه نامزدها باید با ارائه برنامه و راهکار مشخص و روشن برای حل مشکلات ملموس کشور اعتماد مردم را برای مشارکت در انتخابات جلب کنند. اینکه رقبای سیاسی بخواهند بدون اثبات خود، از راه تخریب دیگری بنای حکمرانی‌شان را پی‌ریزی کنند دیگر از سوی مردم پذیرفته نیست و لذا رفتارهای غیراخلاقی نامزدها، به ویژه در این دوره حساس، در کاهش مشارکت مردم و مأیوس کردن آنها از سپردن مسئولیت به شایستگان نقش عمده‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha