هدف سفر حج رسیدن به مقام خشوع و خضوع است
کد خبر: 3966052
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
حجت‌الاسلام افتخاری:

هدف سفر حج رسیدن به مقام خشوع و خضوع است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف سفر حج، رسیدن به مقام اخبات یا خشوع و خضوع کامل است، گفت: در حج ما دعوت به تولد و حیات دوباره می‌شویم که با حیات نخست تفاوت دارد و آن حیات طیبه است.

افتخاریبه گزارش ایکنا حجت‌‌الاسلام عبدالحسن افتخاری، استاد حوزه و دانشگاه 31 فروردین‌ماه در ادامه مباحث تفسیری آیات حج، با بیان اینکه ماه رمضان ماه گذران 30 ایستگاه بندگی است، گفت: ارزش این ماه به دستیابی به همین پاکی و خودمراقبتی و تقواست.

وی با بیان اینکه خداوند سخنان زیادی در مورد تاریخ، احکام و اسرار حج فرموده و هشدارهای لازم را ارائه کرده است، افزود: کسی که این سفر را پیش رو دارد، باید دانش و درک عمیقی داشته باشد تا بتواند توشه‌های معنوی برای هدایت بردارد؛ خدا در قرآن مهمترین چیزی را که از ما طلب کرده، هشدارهای لازم و درک عمیق از این سفر و رسیدن به مقام «اخبات» است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ما وقتی مسلمان شدیم، از کفر فاصله می‌گیریم؛ وقتی مؤمن شدیم، در حیطه ولایت خدا زندگی می‌کنیم و وقتی به یقین برسیم، به مقام احسان و بعد از احسان به اخبات می‌رسیم که نهایت خضوع و خشوع کامل در برابر خداوند است؛ جایی که منیت و خودیت نیست و انسان خودش را نمی‌بیند، بلکه همه چیز را جلوه الهی می‌داند.

وی اضافه کرد: ما هرقدر بیشتر با آیات وحی آشنا شویم که این ماه، ماه آشنایی بیشتر با قرآن است، پس چه خوب است برای کسی که حاجی است و قصد ملاقات حضرت حق را دارد با این آیات به توانمندی روحی و معنوی و علمی برسد. 

افتخاری به ذکر مثالی در تبیین اهمیت حج پرداخت و بیان کرد: کرم ابریشم بدن زیادی ندارد و دائماً روی شاخه‌های درخت توت بالا و پایین می‌رود؛ پرخور هست و هرقدر بیشتر می‌خورد، سنگین‌تر شده و بالغ می‌شود و وقتی بالغ شد دور بدن خود تار می‌تند و پیله برای خودش درست می‌کند و  در پیله با تغییر و تحولاتی که رخ می‌دهد، به پروانه زیبا تبدیل می‌شود که خیلی زیبا و خوش خط و خال است؛ پروانه که می‌شود، برخلاف قبل، کم می‌خورد، به جای آنکه فقط روی یک درخت مستقر باشد، همه جا را می‌پیمایی و زیبا در خوراک و پرواز و همه چیز می‌شود.

رسیدن به حیات طیبه یکی از اسرار حج است

استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: زائر حج هم وقتی به حج می‌رود، باید خود را داخل پیله بداند که بعد از آن حیاتش عوض شود و به زندگی جدید دست یابد؛ در آیه 24 انفال فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»؛ یعنی خدا و پیامبر شما را به حیات و زندگی جدیدی دعوت می‌کنند و شما هم آن را اجابت کنید.  

وی اضافه کرد: در حج، دعوت به تولد و حیات دوباره می‌شویم که با حیات نخست تفاوت دارد؛ حیاتی که خدا به انسان می‌دهد و می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، یعنی هر مرد و زنی اگر مؤمن باشند و اهل عمل صالح به حیات طیبه می‌رسند، حاجی هم باید به دنبال این باشد که به حیات و زندگی جدیدی برسد.

افتخاری اضافه کرد:  خداوند در قرآن از اسرار حج پرده‌برداری می‌کند، همانطور که اهل بیت(ع) گوهرهایی از آن در اختیار ما قرار داده‌اند؛ شاید بیش از یک کتاب احکام حج باشد، اما بیش از آن اسرار حج است که چگونه باید بشویم و بیندیشیم و رفتار کنیم؛ اسرار این سفر را کسی جز خداوند متعال نمی‌داند و برخی از آنها را در آیاتش تبیین کرده است.

وی با اشاره به آیه 67 سوره حج «لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَى هُدًى مُسْتَقِيمٍ»، افزود: برای هر امتی منسکی قرار دادیم، همان‌گونه که این مناسک را انجام می‌داده‌اند؛ در آیات 34 و 35 «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ» هم همین مطلب را فرموده که برای هر امتی منسکی قرار دادیم تا یاد خدا کنند. 

افتخاری تصریح کرد: خدا فرموده ما انسان‌ها را رها نکردیم و برای آنها منسک قرار دادیم، منسک از نسک اخذ شده و نسک یعنی هر نوع عبادت؛ عبودیت به چه معناست؟ ما وقتی در مسیر پرپیچ و خم و ناهموار قرار می‌گیریم، به دردسر می‌افتیم، اما وقتی مسیر هموار باشد، به دردسر نخواهیم افتاد؛ عبودیت هم یعنی اینکه مسیر انسان صاف و هموار است و در پیچ و خم نمی‌افتد. خدا فرموده ما طریق بندگی و عبودیت قرار دادیم تا راه شما هموار شود و حج یکی از این نسک‌ها و مناسک برای رفتن بی دردسر راه است.

انتهای پیام
captcha