ابتهاج و از خود راضی بودن از آسیب‌های جدی حوزه است
کد خبر: 3966163
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
رئیس دفتر تبلیغات حوزه:

ابتهاج و از خود راضی بودن از آسیب‌های جدی حوزه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که ما در این زمینه با آن مواجه هستیم، مسأله ابتهاج و از خود راضی بودن است که ما را از واقع‌بینی دور می‌کند.

ارسال/ ابتهاج و از خود راضی بودن یکی از آسیب‌های جدی حوزه استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 31 فروردین در دیدار مسئولان مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه امسال در آستانه یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم هستیم، اظهار کرد: این موضوع ما را بر آن می‌دارد تا نگاهی به گذشته و دستاوردهای خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما باید با نگاه به یکصد سال گذشته، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم، گفت: با آغاز سده پانزدهم باید درصدد این باشیم تا نقش حوزه و روحانیت در مواجهه با آسیب‌ها و چالش‌ها را بررسی کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تغییر و تحولات فرهنگی جهان، بر ضرورت زمان‌شناسی و وضعیت‌شناسی از سوی حوزه علمیه تأکید و تصریح کرد: امروز وضعیت فرهنگی جهان بسیار تغییر کرده و این موضوع می‌طلبد که حوزه‌های علمیه برای مواجهه با این چالش‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا به یک حوزه پیشرو در جهان پیش رو تبدیل گردد.

وی افزود: برای پیشرفت باید واقع بین بوده و هیچگاه نسبت به وضع موجود راضی و قانع نباشیم؛ متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که ما در این زمینه با آن مواجه هستیم، مسأله ابتهاج و از خود راضی بودن است که ما را از واقع‌بینی دور می‌کند.

واعظی با تأکید بر ضرورت دوراندیشی و افق‌بینی در حوزه علمیه، اظهار کرد: افق را ندیدن سبب گم شدن انسان در عصر و زمانه می‌شود؛ امروز انتظار تاریخی که از حوزه می رود، این است که دوراندیش باشد و دور اندیشانه برنامه‌ریزی کند.

وی گفت: جلسه اولی که رهبر معظم انقلاب برای دفتر تبلیغات اسلامی از بنده دعوت کردند، فرمودند «اگر حوزه بخواهد حوزه مطلوبی شود، به موتورهای پیشران نیاز دارد و یکی از موتورها دفتر تبلیغات است؛ شما برای این موضوع اقدام کنید و کارها را پیش ببرید، شاید بعداً دیگران با شما همراه شوند و کارتان را پرحجم‌تر انجام دهند، واگر همراهی شد؛ شما کار خودتان را کرده‌اید».

واعظی با بیان اینکه امروز باید درصدد تربیت مبلغان فعال در عرصه بین‌الملل باشیم، به ظرفیت‌های نخبگانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در زمینه تبلیغ بین‌الملل اشاره و اظهار کرد: ما در این زمینه آمادگی همکاری و همراهی با مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه را داریم؛ امروز حوزه علمیه باید فعالان عرصه بین‌الملل را دریابد و زمینه‌های فعالیت را برای آنها تسهیل کند.

70 تشکل طلاب در بین‌الملل

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، به ارائه گزارشی از ساختار مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه پرداخت و اظهار کرد: ارتباطات بین‌المللی، ارتباط با سایر نهادها و اطلاع‌رسانی از جمله فعالیت‌های ما در این مرکز است.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای ارتقای سطح رسانه حوزه، از تقویت رویکرد بین‌المللی حوزه خبر داد و گفت: ما در عرصه بین‌الملل برای خود کارویژه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که توجه به زباندانان و مهارت‌افزایی آنها از جمله این کارویژه‌ها است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه از وجود 70 تشکل طلاب در عرصه بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: ما در همه استان‌ها رابط بین‌المللی داریم و درصدد راه‌اندازی برنامه‌هایی برای آشنایی طلاب با مباحث بین‌الملل هستیم و بدین منظور یک سیر مطالعاتی را از سطوح مقدماتی تا پیشرفته پایه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در همه اسناد بالادستی حوزه سعی کرده‌ایم جایگاه بین‌الملل را تقویت کنیم، بر لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای این امر تأکید کرد و افزود: علی رغم همه کارهایی که تا کنون صورت گرفته است، باید گفت که در آغاز راه هستیم و از ظرفیت‌های خوبی که داریم، باید نهایت استفاده را داشته باشیم.

حسینی کوهساری با اشاره به اینکه درصدد فعال‌سازی مراکز بین‌المللی هستیم، یادآوری کرد: در تلاش هستیم تا بدنه حوزه را با مباحث بین‌الملل بیش از پیش آشنا سازیم؛ امروز ظرفیت‌های خوبی داریم که می‌توانند در عرصه بین‌الملل فعالیت داشته باشند و بسیاری از اساتید هستند که شاید زباندان نباشند، اما در راستای تولید محتوا می‌توانند بسیار فعال بوده و به ما کمک کنند.

انتهای پیام
captcha