فلسفه عبادات رجوع به فطرت سلیم است + فیلم
کد خبر: 3970826
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
درس‌گفتار «هلال عید» / 2

فلسفه عبادات رجوع به فطرت سلیم است + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین طالب حسین خزرجی تصریح کرد: فلسفه همه عبادات از جمله نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و همه اموری که خدا بر انسان مکلف واجب کرده، بازگشت او به فطرت سلیم است، زیرا انسان با فطرت سلیم آفریده شده است کما اینکه در آیه 30 سوره روم در قرآن آمده است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا».

پنجشنبه/ فلسفه عبادات رجوع به فطرت سلیم است + فیلم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین طالب حسین خزرجی، رئیس مرکز اسلامی برزیل در دومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «هلال عید» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: فطرت یعنی استقامت، سلامت و خلقتی که خداوند سبحان ما را بر اساس آن خلق کرده، هر انسانی روی کره زمین با این فطرت آفریده شده است.

در ادامه مشروح دومین قسمت از درس‌گفتار «هلال عید» به مناسبت حلول عید سعید فطر از نظر می‌گذرد.

فلسفه همه عبادات از جمله نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و همه اموری که خدا بر انسان مکلف واجب کرده، بازگشت او به فطرت سلیم است، زیرا انسان با فطرت سلیم آفریده شده است کما اینکه در آیه 30 سوره روم در قرآن آمده است: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا.

فطرت یعنی استقامت، سلامت و خلقتی که خداوند سبحان ما را بر اساس آن خلق کرده است. هر انسانی روی کره زمین با این فطرت آفریده شده است، فرقی نمی‌کند بین انسانی که در ایران یا عراق یا کشورهای اسلامی یا دیگر کشورها آفریده شده باشد. هر انسانی با فطرت سلیم آفریده شده است؛ اما وقتی انسان رشد می‌کند عوامل و اسبابی این فطرت سلیم را آلوده می‌کند.

یک فرد مشرک می‌شود، یک فرد دروغگو می‌شود، یک فرد ظالم و دیکتاتور می‌شود و به حدود دیگران تعدی می‌کند؛ از همین رو خداوند می‌فرماید: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ. مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ.

در اینجا معنای اقامه نماز با ادای نماز متفاوت است ادای نماز یعنی برپایی اجزای نماز توسط انسان که شامل قیام، رکوع، سجود و غیره است اما اقامه نماز یک رسالت است. از همین رو در بخشی از زیارت امام حسین(ع) می‌خوانیم: أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، در اینجا ما مثال شخص شاخصی را زدیم امام حسین (ع) که درباره ایشان گفته می‌شود او نماز را اقامه کرد؛ زیرا انسان هر چه که بزرگ می‌شود و زندگی می‌کند، کار سیاسی می‌کند، کار تجاری یا اقتصادی می‌کند، با مردم، همسایگان یا دیگر اقوام و ملت‌ها سر و کار دارد، این انسان با فشارهای روانی روبه‌رو می‌شود از همین رو دروغ می‌گوید تا به جایگاه مشخصی دست یابد یا به مردم ظلم می‌کند، اتفاقاتی که در حال حاضر در فلسطین اشغالی جریان دارد؛ سرزمینی اسلامی که قابل خرید و فروش نیست همه فلسطین از بحر تا نهر، همگی سرزمین اسلامی است، اما مردمی از اینجا و آنجا جمع شدند و به فلسطین آورده شدند و آنجا را اشغال کردند و تبعاتی که داشت که در اینجا از بیان آن می گذریم.

رسول خدا(ص) در حدیثی فرموده است: مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلاَّ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ این پدر و مادر هستند که در تربیت فرزندشان نقش دارند و می‌توانند تربیتی مثبت، زیبا و الهی داشته باشند.

در این ماه مبارک چه زیباست وقتی پدر و سرپرست خانواده با اعضای خانواده و فرزندان خود درباره قرآن و طاعت پروردگار صحبت می‌کند و یادآور می‌شود که این دنیا محل گذراست و آخرت محل ماندن است. دنیا خانه عبور است، آخرت خانه جاویدان از سرای عبور، بسیج راه کنید و توشه بردارید برای خانه‌ای که جاویدان است نزد خداوندی که بر اسرار شما بینا است، پرده‌های خود را در نیافکنید.

از این رو در آیه شریف آمده است: «ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي» یعنی خداوند ما را از عدم به وجود آورد و باید او را عبادت و بر او توکل کنیم و به سمت او رو کنیم و بدانیم که همه کار ما در محضر خداوند متعال است.

از خداوند متعال می‌خواهم که ما و شما را مورد رحمت خود قرار دهد و عید فطر هم بر مسلمانان و غیرمسلمانان مبارک باشد و به حق این عید بزرگ همه‌گیری کرونا از سر همه بشریت رفع شود. از خداوند به حق این عید، خیر، کرم و عزت را برای همه مسلمانان مسالت دارم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha