روایات شهدای مدافع حرم خالی از کلیشه‌‌هاست
کد خبر: 3971981
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
در نشست و بررسی کتاب «بی تو پریشانم» مطرح شد:

روایات شهدای مدافع حرم خالی از کلیشه‌‌هاست

نشست نقد و بررسی کتاب «بی‌تو پریشانم» با حضور زینب پاشاپور نویسنده و امیر اسماعیلی کارشناس در کتابفروشی «به‌نشر» تهران برگزار شد.

کتاب «بی‌تو پریشانم» در کتابفروشی «به‌نشر» بررسی شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی  نشست و بررسی کتاب «بی تو پریشانم» با حضور زینب پاشاپور نویسنده و همسر شهید محمد پورهنگ و امیر اسماعیلی کارشناس و منتقد در کتابفروشی «به‌نشر» تهران برگزار شد. 

امیر اسماعیلی، نویسنده و کارشناس ادبیات با اشاره به جایگاه نوقلمان در انتشارات روایت فتح گفت: کتاب «بی‌تو پریشانم» اگر قرار بود روایتی از شخصی دیگر باشد، به مراتب کار راحت‌تری در پیش رو داشت، اما اولین کتاب نویسنده، تجربه زندگی شخصی خودش بوده و طبعاً این موضوع کمی داستان را سخت می‌کند. همیشه این جنس نگارش موکول می‌شود به زمانی که یک پختگی کامل در نویسنده وجود داشته باشد. اما تجربه این کار مهم‌ترین تحول زندگی وی به شمار رود. 

وی افزود: از نقاط قوت این کتاب می‌توان به انتقال حس در آن اشاره کرد. در عین حال که اصل موضوع در حال طی شدن است، از جز به‌جز آن می‌توان حس نویسنده را درک کرد. فضای آخر کتاب با دلتنگی و شهادت تمام می‌شود که به نظرم ظرفیت نگارش فصل بعد از شهادت نیز به وجود می‌آید.

اسماعیلی با اشاره به طراحی مناسب جلد و مباحث فنی کتاب گفت: حجم کتاب، حجم مناسبی است. از قطع تا طراحی جلد و صفحه‌آرایی که به خواندن کتاب کمک بسیاری می‌کند، فضای کتاب فضای خوبی است که نشان دهنده تلاش و زحمات صورت گرفته برای تولید آن است. البته که می‌تواند تغییراتی داشته باشد و نقش‌ها کمی پررنگ‌تر شود. 

وی افزود: شهدای مدافع حرم جنس روایتی دارند که حال و هوای نزدیک به هم و نوع ارادتمندی شبیه به حضرت زینب(ص) دارند، اما با دنیای متفاوت. شاید هشت سال دفاع مقدس با توجه به زمان و مکان‌های شهادت خیلی شبیه به هم باشند. ما در روایات هشت سال دفاع مقدس خیلی جا‌ها به کلیشه می‌رسیدیم. اما شهدای مدافع حرم این‌گونه نیستند. خانواده‌های مدافعان حرم بروز‌های متفاوتی دارند، زیرا زندگی تازه و در لحظه‌ای دارند و می‌خواهند از شهادت فرزندشان صحبت کنند، چیزی که در شهدای دفاع مقدس کم است و ما تا به امروز کتابی با این سبک نداشته‌ایم که خانواده شهید روایت داشته باشند. همیشه یک نسل اختلاف بوده است، اما اعضای درجه خانواده حجم سختی را تحمل می‌کنند. 

وی در پایان درباره اثر جدید این نویسنده گفت: زینب پاشاپور یک اثر جدید به نام «عروس یمن» دارد که کتاب خوبی است با موضوع جذاب و از هم‌سطح‌های خود خیلی بهتر است، نوع نگارش و نوع شخصیت‌پردازی در این کتاب نیز فوق‌العاده است. باید بگویم که وی سرعت خیلی خوبی دارند و این سرعت ممکن است، خطرناک شود و شاید کمی حساسیت‌های کتاب اول را از دست بدهند و این تنها نگرانی است که من درباره پاشاپور دارم. امیدوارم این نگرانی من نگرانی بی‌موردی باشد. 

اسماعیلی ادامه داد: من زمانی که کتاب را خواندم یک ساعت بعد کنار مزار شهید پورهنگ بودم و خلوت نیم‌ساعته‌ای داشتم. این کتاب یک شخصیت کاملاً مستقل دارد و تأثیرش را بر خواننده می‌گذارد. محمد پورهنگ همچنان جای تولید محتوا دارد، زیرا این روایت دارای شاخه‌های زیادی است. 

در ادامه نشست زینب پاشاپور نویسنده کتاب «بی‌تو پریشانم» گفت: روایت زندگی کمی سخت است، زیرا باید همه‌جا جانب انصاف را رعایت کنیم، من نمی‌خواستم خودم قهرمان این داستان باشم، اما خانم حسینی گفتند ما می‌خواهیم این شهید را از چشم همسر آن ببینیم بنابراین سعی کردم از مشاوره‌های کارشناسی شده وی استفاده کنم. دنیای نویسندگی نقطه پایان ندارد.

وی همچنین ادامه داد: بازخورد زیادی از این کتاب گرفته‌ام، انگیزه بزرگ من برای نوشتن تعهدی بود که من داشتم. زیرا به همسرم قول داده بودم زندگی‌نامه ایشان را بنویسم، مسمومیت وی یک ماه طول کشید و از زمان مسمومیت تا شهادت دو هفته فاصله بود و در آن زمان خاطراتی را بازگو کردند که بعد از شهادت ایشان یک کتاب بشود. محدودیت‌هایی که در نگارش این کتاب داشتم این بود که من به کسانی که کنار شهید پورهنگ بودند دسترسی نداشتم.

این نویسنده در پایان نیز با اشاره به کتاب جدید خود نیز گفت: نگارش «عروس یمن» به‌مراتب راحت‌تر بود، اما سختی‌های نیز داشت از جمله اینکه درباره یک فرهنگی صحبت می‌کردم که خودم آن را ندیده بودم، راویی داشتم که ایرانی نبود و برایم خیلی سخت بود، سعی کردم چیزی خلاف واقع نباشد و جنبه داستانی آن هم رعایت شود. البته باید بگویم که من بابت تعهدی که به مادرم دارم نیز می‌خواهم زندگینامه برادرم را نگارش کنم. در آن روایت قطعاً یک بخش خانوادگی خواهم نوشت. اما محور آن هشت سالی است که وی در منطقه از سربازی به فرماندهی رسیدند.

نشست بررسی و گفت‌وگو درباره کتاب «بی‌تو پریشانم» محصول انتشارات روایت فتح با همکاری و مشارکت انتشارات به نشر در محل کتابفروشی به‌نشر تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha