جشنواره علامه حلی به کار خود خاتمه داد
کد خبر: 3972030
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹

جشنواره علامه حلی به کار خود خاتمه داد

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی 27 اردیبهشت‌ماه با تجلیل از نفرات برتر به کار خود خاتمه داد.

ارسال/ جشنواره علامه حلی به کار خود خاتمه دادبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی امروز 27 اردیبهشت‌ماه در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و با پیام آیت‌الله مظاهری از مرجع تقلید و با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه خواهران در این مراسم در سخنان بسیار کوتاهی، گفت: بزرگترین افتخار مدیریت حوزه شناسایی استعدادهای پژوهشی طلاب و حمایت و رشد و تقویت آنها است.

وی افزود: تنها در یکسال، 16هزار استعداد شناسایی شده و تلاش می‌کنیم تا این افراد را تا مرز نخبگی رشد و پرورش بدهیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه علمیه در سخنانی، گفت: پژوهش موتور پیشران در تولید علم و مکمل فرایند آموزش و تعمیق آن است. در این راستا، طبق سیاست‌های حوزه، پژوهش در کنار آموزش قرار گرفته است.

وی افزود: طرح جامع پژوهش سبب شده تا این مقوله در سطح یک و دو در کنار آموزش قرار گیرد و در لایه‌های مطالعه و برنامه‌ریزی، روش تحقیق و نگارش علمی به این امر همت می‌شود. همچنین کانون‌های علمی، تشویق به نشر نشریات داخلی، و احیای سنت‌های پژوهشی حوزه، از دیگر برنامه‌ها در راستای تقویت امر پژوهش است.

مقیمی‌حاجی با بیان اینکه وظیفه پژوهش این است که طلاب را با سنن کهن پژوهش آشنا کند، اضافه کرد: البته رعایت سنت‌های کهن حوزه به معنای بی‌توجهی به روش‌های جدید نیست و باید بین این دو جمع شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه تصریح کرد: جشنواره علامه حلی هم فضایی برای نوقلمان و افراد مجرب در بحث پژوهش ایجاد کرده و چون محصول ارزیابی را به صاحب اثر ارائه می‌دهند، از این جهت کلاس درس و محلی برای تمرین آموزش و یادگیری و رشد است.

مقیمی حاجی بیان کرد: گرچه در جشنواره علامه حلی، پژوهش به معنای خاص یعنی رفتن به سمت مرز دانش و ارائه نظریه در همه آثار نیست، اما مفهوم عام پژوهش در این جشنواره محقق شده است، ضمن اینکه برای ما فرهنگسازی پژوهش می‌کند.

وی تأکید کرد: ما الزام نداریم که همه طلاب وارد مقالات علمی پژوهشی و تولید نظریه و حل مسائل شوند، بلکه هدف اصلی این است که پژوهش به عنوان مکمل آموزش در نظر گرفته شود.

مقیمی حاجی با بیان اینکه 15هزار و 800 مقاله و اثر در این دوره جشنواره تولید شده است، اضافه کرد: ما باید در آشنایی طلاب با موضوعات مختلف به صورت برنامه‌ریزی شده کار کنیم و به سمت تحقق سیاستگذاری مطلوب پیش برویم. براین اساس، وضعیت‌سنجی 5 سال گذشته انجام و تحلیل خواهد شد تا با این تحلیل به سمت آینده پیش برویم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علمه حلی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ چندین دوره آموزش مهارت‌های پژوهش برای اساتید برگزار خواهد شد. همچنین در راستای برنامه ترویج و گسترش پژوهش در مدارس علمیه، دوره‌های مهار‌ت‌آموزی در پژوهش را در چند سال متمادی برای اساتید برگزار شده است. 

مقیمی حاجی تأکید کرد: در کنار آموزش هر عنوان درسی، به پژوهش در یکی از موضوعات زیرشاخه آن پرداخته خواهد شد همچنین در هر مدرسه یک کانون پژوهش برای نهادینه کردن امر پژوهش راه‌اندازی می‌شود. 

همچنین در این مراسم دو تن از صاحبان مقالات برتر به ارائه چکیده اثر خود پرداختند؛ از جمله پایان‌نامه‌های برتر این دوره بررسی محصولات تراریخته و اصلاح شده از منظر اخلاق غذایی بود؛ در این نوشته استدلال مخالفان و موافقان اخلاقی بودن چنین محصولاتی مورد بحث قرار گرفته و نتیجه‌گیری کرده است گرچه اصل چنین محصولاتی فی نفسه غیراخلاقی نیست ولی با توجه به مضراتی که دارد باید در استفاده از آنها دقت بیشتری صورت بگیرد.

در پایان از نفرات برتر این دوره از جشنواره علامه حلی تجلیل شد. 

انتهای پیام
captcha