سرنوشت نهضت‌یاران چشم انتظار اراده مسئولان
کد خبر: 3972074
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

سرنوشت نهضت‌یاران چشم انتظار اراده مسئولان

این درد دل آموزش‌دهندگان تک دوره غیر فعال قبل از سال ۹۲ است که سرنوشت آنان امروز چشم انتظار همت مسئولان و نیازمند اراده و توجه به‌ویژه در وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، امروز برای انجام کاری به اداره‌کل آموزش و پرورش رفته بودم که توجه‌ام را چند نفر جلب کردند، جلوتر رفتم و باب گفت‌وگو را با یکی از آن‌ها باز کردم و متوجه مشکل عمیق آنان شدم همانطور که گوش می‌کردم به یاد خودم افتادم من نیز یک آموزش‌دهنده بودم که از سال ۸۴ تا سال ۸۹ به‌عنوان یک آموزش‌دهنده جهادی به عشق فرموده مقام معظم رهبری بر دیوار پایگاه بسیج مسجد محلمان کار خود را در روستا‌های مناطق محروم استان کرمانشاه به مدت ۵ سال به‌عنوان آموزش‌دهنده آغاز کردم، من نیز یک آموزش‌دهنده هستم که مانند این دوستان بدون منت کار کردم حتی بدون دریافت وجهی، اما امروز که نیازمند کمک مسئولان هستیم کسی گوش شنوا نیست و نمی‌دانیم از کجای کار شروع کنیم همانطور که خاطرات کار در نهضت را در ذهنم مرور می‌کردم به خودم آمدم و با دقت به صحبت و درد دل آنان گوش دادم که مانند من داغ بر دل داشتند و آنچه در ادامه می‌خوانید درد دل آموزش‌یاران و آموزش‌دهندگان «تک دوره غیر فعال» پیش از سال ۹۲ است که نیازمند اراده و توجه مسئولان به‌ویژه در وزارت آموزش و پرورش هستند.

یکی از آموزش‌دهندگان قبل از سال ۹۲ در این خصوص گفت: در سال‌های اول فراخوان فعالیت مقدس نهضت با وجود سختی‌های فراوان همچون ابهامات موجود، کمبود امکانات، عدم دسترسی به سامانه و دنیای الکترونیک که موجبات لزوم مراجعه حضوری به تک تک منازل در روستا‌های دوردست برای جذب سوادآموز را فراهم می‌کرد با نهضت سوادآموزی بدون هیچ چشم‌داشتی همکاری کردیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر (بعد از ۹۲) به دلایلی از جمله کمبود سوادآموز در منطقه و عدم سرشماری دقیق و درحال ادامه تحصیل بودن عده بسیاری از سوادآموزان و مهاجرت بسیاری از افراد سوادآموز به‌ویژه از مناطق روستایی در فعالیت‌های آموزش‌یاران وقفه ایجاد شد.

این آموزشیار با اشاره به وقفه پیش آمده درخصوص همکاری، بیان کرد: پس از ایجاد وقفه ما به دفعات مکرر برای ادامه فعالیت به اداره سوادآموزی مراجعه کردیم، ولی موفق به ادامه فعالیت نشدیم و چندین سال فایل ما غیر فعال شده است.

این آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی تصریح کرد: حالا سؤال ما از مسئولین این است که سابقه ما آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی چه ایرادی داشت که حتی با ورودی‌های جدید نهضت سوادآموزی اجازه ورود نداشتیم؟

وی در ادامه افزود: تک دوره‌ها در مصوبه سال ۹۵ که به تصویب مجلس رسیده است، جزء مشمولین هستند که در آن نامی از فعال بودن و دو دوره نبوده اس، حال برخی به خاطر یک شاگرد کمتر داشتن تک دوره نامیده شدند.

این آموزش‌یار با اشاره به اینکه چرا بعضی از تک دوره‌ها اوایل تعیین تکلیف شدند، عنوان کرد: مگر قانون نبود که کسانی که از آزمون ۲۰ تیرماه رد شدند، دیگر با آموزش و پرورش خداحافظی کنند چرا برای آن‌هایی که یک سوم آزمون را قبول نشدند، بقیه نهضتی‌ها را بیسواد تلقی کردند و قانون را تغییر دادند؟

وی اظهار کرد: مگر نه اینکه فرمایش امام خمینی(ره) مخصوص نهضتی بود، چرا حق‌التدریس و سرباز معلم با چندماه کارکرد و سال‌ها ترک همکاری مشمول شدند.

این آموزشیار در پایان با اشاره به اینکه هیچ گروهی سختی نهضتی‌ها را متحمل نشده و سخت‌ترین دوره زمانی نهضت سوادآموزی همان دوره قبل از ۹۲ بوده به‌طوری که از لیست‌های متعدد تنها چند نفر تأیید نهایی می‌شدند و باقی به دلایل کاستی‌های سامانه‌ای هرگز تأیید نشدند، تأکید کرد: ما تک دوره‌های قبل از سال ۹۲ خواهان فعال شدن در سیستم نهضت سوادآموزی برای ادامه همکاری با توجه به مصوبه سال ۹۵ و بکارگیری به‌عنوان نیروی حق‌التدریس و شرکت در آزمون مجدد هستیم.

حال باید دید سرنوشت بیش از ۷۰۰ نیرو در سراسر کشور که با این مشکل سرگردان برای احقاق حقوق از دست رفته خود هستند چه خواهد شد، آیا می‌توان برای به حقیقت پیوستن این آرزو از طریق قانون راه حلی اندیشید که این امر با دید باز و با همت مسئولین دلسوز آنچنان دور از دسترس نیست تا تعداد بسیاری از زحمت‌کشان عرصه تعلیم در نهضت سوادآموزی به خواسته خود که همان تعلیم و تربیت است، برسند.

انتهای پیام
captcha