کاندیداها از دادن وعده‌های شعاری به مردم پرهیز کنند
کد خبر: 3976199
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
سرپرست دانشکده علوم قرآنی ملایر:

کاندیداها از دادن وعده‌های شعاری به مردم پرهیز کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی نوروزی تأکید کرد: لازم است همه عزیزانی که خودشان را در معرض انتخاب و رأی مردم قرار داده‌اند از وعده‌های شعاری و غیر قابل عمل و بی‌ثمر اجتناب ورزند.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود. در این انتخابات، هشتمین رئیس جمهوری ایران اسلامی با آرای مردم انتخاب خواهد شد. در این راستا خبرنگار افتخاری ایکنا برای ارائه دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و راهبردها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری امسال با حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی نوروزی، سرپرست دانشکده علوم قرآنی ملایر به گفت‌وگو پرداخته است که متن آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

ایکنا _ میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که به رغم نارضایتی بسیاری از مردم از وضع موجود در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی، مشارکت خوبی را شاهد خواهیم بود، چراکه مردم عزیز ما آگاه به مسائل، هوشیار و بصیر و با فرهنگ و متدین بوده و می‌دانند که با عدم شرکت در انتخابات وضع موجود نه تنها بهتر نخواهد شد که با فرض عدم مشارکت خود کمک به ناکامی‌ها و مشکلات خواهند کرد و اتفاقا مردم با شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، می‌توانند نقش اساسی و سرنوشت‌سازی داشته باشند و نه تنها تغییر نسبت به وضع موجود که تحولی چشم‌گیر و امیدبخش و افتخارآمیز ایجاد کنند.

ممکن است برخی درباره علل و عوامل عدم شرکت مردم در انتخابات فرض‌ها، ایده‌ها و حتی انگیزه‌های متفاوتی را بیان کنند ولی با توجه به شناختی که ما از مردم پرشور، انقلابی، شهیدپرور و خستگی‌ناپذیر ایران اسلامی داریم، حتما حضوری پرشور و بانشاطی را شاهد خواهیم بود؛ شاید گفته شود علت اصلی عدم شرکت مردم در انتخابات، فشارهای اقتصادی و گرانی‌ها و در نتیجه کوچک شدن سفره مردم و نارضایتی روحی و روانی حاصل از این دست مشکلات باشد که آنها هم بیشتر ناشی از تصمیمات و رویکردهای اشتباه دولتمردان و تا اندازه‌ای وجود تحریم‌ها باشد.

به رغم اعتراف به این مشکلات که زندگی را برای بسیاری از مردم سخت و طاقت‌فرسا کرده است و در عین حال برای رهایی از مشکلات و نابسامانی‌ها بایستی مردم خود را وارد گود انتخابات کنند نه اینکه دلسرد و کم‌انگیزه شوند و یا احیانا از صندوق رأی فاصله گیرند، چرا‌که بهترین راه برای مقابله با مشکل، مواجهه و دست و پنجه نرم کردن با مشکل است نه فاصله گرفتن و یا دوری از آن، که این کار حتما آسیب‌ها و پیامدهای ناگواری را به بار خواهد آورد. بنابراین، با توجه به این رویکرد که به نظر می‌رسد ایده اکثریت جامعه ایران عزیز و اسلامی ماست و به کوری چشم دشمنان انقلاب و ایران، مردم سلحشور ما حضور مبارک و چشمگیری در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت.

ایکنا _ کاندیدا و گفتمان مورد علاقه مردم در انتخابات پیش رو چیست؟

کاندیدا و گفتمان مورد علاقه مردم، گفتمان تحول‌آفرینی، سازنده و پیش‌برنده در جهت گذر از  وضع نابسامان موجود آن هم فقط با توکل بر خدا و اعتماد بر داشته‌ها و توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و فن‌آوری، علمی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و... است که البته تأکید می‌کنم لازمه موفقیت چنین گفتمانی که خواسته به‌حق مردم عزیز است، ارائه برنامه‌ها و راه‌حل‌های جامع، مستدل و منطقی همراه با تبیین درست و رفتاری احترام‌آمیز، منصفانه، عادلانه، و متناسب با شأن و جایگاه مردم غیور و ایران بزرگ اسلامی از سوی کاندیداهای محترم است.

لازم است همه عزیزانی که خودشان را در معرض انتخاب و رأی مردم قرار داده‌اند از وعده‌های شعاری و غیر قابل عمل  و بی‌ثمر اجتناب ورزند. یعنی اصل و اساس حل مشکلات مردم، اعتماد کردن به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، و واگذار کردن امور کشور به قاطبه نخبگان میهن عزیز به‌ویژه اتکا بر جوانان فخرآفرین، ارزشمند و انقلابی خواهد بود.

بر پایه آنچه که در ابتدا گفتم دغدغه عموم مردم عمدتا مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، تورم، عدم نظارت و مدیریت، افزایش فاصله‌های طبقاتی، اوضاع لجام گسیخته فرهنگی که البته شاید بتوان گفت که ریشه همه مشکلات و مسائل به مسئله فرهنگ و ابعاد مختلف آن بر می‌گردد که متأسفانه به شکل عجیب و غریبی مورد غفلت متولیان امور واقع شده است.

ایکنا _ نظر شما در خصوص این جمله مقام معظم رهبری که فرمودند رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام و سازوكار انتخابات است، چیست؟

این جمله از مقام معظم رهبری همچون سایر فرمایشات ایشان، بسیار دقیق، حکیمانه و حساب شده بیان شده است. واقع مطلب این است که نظام ما با ابتکار و تأکید حضرت امام(ره) بر مبنای ارزش‌ها، قوانین و مقررات اسلام با حضور و نقش‌آفرینی مردم در عرصه مختلف سیاسی اجتماعی بنا شد و از سوی آن امام عزیز، به‌ نام جمهوری اسلامی نامگذاری شد. مردم ایران اسلامی با قیام و انقلاب خود به رهبری امام راحل با اعتقاد و باور به خدا و پیامبران مرسل و مسئله معاد، با آزادی و اختیار راه کمال و سعادتمندی خود را انتخاب کردند و با صدای رسا و خروش انقلابی خود به جهانیان اعلام کردند که با جان و مال و عزیزترین کسان خود از این انقلاب دفاع کنند و آحاد ملت در مقام عمل با حضور خود در عرصه مختلف سیاسی اجتماعی در این کشور به اندازه قدرت و توان خود بکوشند.

در انتخابات ریاست جمهوری ایران همه افراد واجد صلاحیتی که توان اداره کشور را دارند و خودشان را در معرض رأی مردم قرار می‌دهند، از متن توده‌های مردم برخاسته می‌شوند و هر کدام از آنها نیز به‌طور نسبی از یک عقبه حمایتی بسیار قوی به نام مردم برخوردارند و با این پشتوانه مردمی و با آزادی و اختیار کامل، پا به عرصه انتخابات می‌گذارند و ثبت نام می‌کنند که شاید مشابه‌اش با این شکل و رویکرد، در هیچ کجای عالم وجود نداشته باشد. البته با توجه به افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و کاندیدهای ریاست جمهوری در هر دوره، به‌طور طبیعی لازم است که فرایند صلاحیت آنان از سوی شورای محترم نگهبان براساس قانون بررسی شود و این بررسی صلاحیت‌ها در همه دنیا با هر نوع آئین و مذهب و حکومتی امری لازم و معمول است.

مردم به‌دلیل تأثیرگذاری در امور و سرنوشت خود، پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و معنای این تجدید عهد و پیمان این است که مردم همواره به کلیت نظام نظر مثبت دارند؛ البته این هرگز به این معنا نیست که نسبت به نظام و تصمیمات مسئولان و یا به سازوکارهای انتخابات هیچ‌گونه نقدی ندارند بلکه مردم فهیم و آگاه با بصیرت و تیزبینی خود، حتما ناکارآمدی‌ها و چالش‌های نظام و قصور دست‌اندرکاران و مسئولان را رصد می‌کنند و البته که مردم با توانمندی و درایت و قدرت بالای خود می‌توانند نواقص و مشکلات را از راه‌های مختلف قانونی و با راهکارهای مناسب از مسئولان ذیربط پیگیری کرده و استیفای حقوق خود کنند.

محمد جوکار
انتهای پیام
captcha