در زمین شایعات بازی نکنیم + فیلم
کد خبر: 3976493
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

در زمین شایعات بازی نکنیم + فیلم

شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد.

فضای مجازی

به گزارش ایکنا، در گشت‌وگذار فضای مجازی با اخبار، تصاویر و ویدئو‌های مختلفی مواجه می‌شوید که به‌راحتی نمی‌توانید درستی آن‌ها را تأیید کنید، اما، چون دسترسی دقیقی به اطلاعات‏ ندارید، ناگزیر به پذیرش آن می‌شوید. حتی ممکن است خود شما هم به‌عنوان مروج این خبر در بازنشر آن مشارکت کنید، به این ترتیب شما خواسته یا ناخواسته در زمین شایعات بازی کرده‌اید. شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد.

شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا می‌کنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالب‌تر می‌شود. یکی از راه‌های شناخت شایعات توجه به‌تازگی خبر است. پژوهشگران دریافته‌اند اخبار جعلی تازه‌تر و غیرمنتظره‌تر از اخبار واقعی برای مخاطب بازنمایی می‌شوند. اگر با محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار مواجه می‌شوید و این محتوا جای دیگری نشر پیدا نکرده است. پس این خبر به‌احتمال زیاد جعلی است.

فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند. پس دقت کنید که در انتشار اخبار جعلی پیش‌قدم نشوید و از صحت آن از منابع معتبر و خبرگزاری‌های رسمی اطمینان پیدا کنید.
 
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام
captcha