ویژگی‌های ممتاز حضرت معصومه(س) و تحولات تاریخ قم
کد خبر: 3976751
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

ویژگی‌های ممتاز حضرت معصومه(س) و تحولات تاریخ قم

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی عالمه غیر متعلمه را خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) دانست و گفت: ایشان در سن کوتاه خودشان، آن چنان در سلوک معنوی طی طریق کرده بودند که مظهر اسماءالحسنا شده بودند و علوم اکتسابی برای آن حضرت از سنخ و جنس علم حضوری شده بود و شخصیت معلمه غیر متعلمه داشتند.

معصومه قنبرپور، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا با گرامیداشت فرارسیدن سالروز میلاد حضرت معصومه(س) به بیان ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی آن حضرت پرداخت و گفت: شناخت شخصیت حضرت معصومه(س) به بانوان و دختران جامعه بسیار ارزشمند است که از جمله ویژگی‌های بارز ایشان می‌توان به علم و دانش، عصمت و طهارت معنوی، داشتن مقام شفاعت، دفاع از حریم ولایت، بصیرت و زمان‌شناسی اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص علت برتری کریمه اهل بیت(ع) نسبت به سایر برادران و  خواهران خود، اظهار کرد: اولین خصوصیت منحصر به‌فرد ایشان آن است که در بین امامزادگان تنها حضرت معصومه(س) است که ۴۵ سال پیش از تولدش، امام صادق(ع) در ملاقاتی با یکی از اصحاب خود، تولد ایشان را با جزئیات پیشگویی کرده و می‌فرمایند «تعجب نکن! این کودک فرزند من، موسی است. خداوند از او دختری به من عنایت کند که نامش فاطمه است، او در سرزمین قم به خاک سپرده می‌شود، و هر کس او را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است.»

قنبرپور افزود: عالمه غیر متعلمه دومین خصوصیت عرشی حضرت معصومه(س) است؛ به این معنا که حضرت معصومه(س) هرچند پیامبر و امام نیست؛ ولی همانطور که بیان شد ایشان در سن کوتاه خودشان، آن چنان در سلوک معنوی طی طریق کرده بودند که مظهر اسماءالحسنا شده بودند و علوم اکتسابی برای آن حضرت از سنخ و جنس علم حضوری شده بود و شخصیت «معلمه غیر متعلمه» داشتند که مکتب نرفته و معلم ندیده بر علوم احاطه داشتند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی ادامه داد: سومین خصوصیت مهم حضرت معصومه(س) القاب و خصوصیاتی است که از سوی اهل بیت(ع) به ایشان نسبت داده شده است که می‌توان به القابی چون عصمت، محدثه، کریمه، طاهره، برّه، تقیه، رضیه، سیده، حمیده، رشیده، نقیه و مرضیه اشاره کرد.

قنبرپور در ادامه به بیان مطالبی درخصوص تحول شهر قم پس از ورود حضرت معصومه(س) به این شهر پرداخت و گفت: پس از ورود بانوی کریمه اهل بیت(ع) به قم و دفن پیکر مطهر آن حضرت در آنجا، علویان و سادات بیشتری به این شهر آمدند، و علما و مشاهیر شیعه در طول تاریخ به این مکان مقدس توجه نشان دادند، مهاجرت به این شهر زیاد شد و موقعیت مذهبی قم تثبیت و استحکام تاریخی پیدا کرد.

وی افزود: همچنین از دیگر تحولات ورود حضرت معصومه‌(س) به شهر قم می‌توان از گسترش شهر قم، توجه به امور امامزادگان و ساختن بناهای تاریخی برای آنها، پرورش علمای بزرگ در شهر قم، تأسیس حوزه علمیه قم و تأثیرگذاری آن بر پیروزی انقلاب اسلامی نام برد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی با اشاره به اهمیت دهه کرامت، اظهار کرد: کرامت در لغت به معنای بزرگواری است و در اصطلاح به معنی امر خارق‌العاده‌ای است که از اولیای خدا صادر می‌شود و در روایات ائمه معصوم(ع) ملاک دینداری انسان‌ها شناخته می‌شود.

قنبرپور با اشاره به اینکه دهه کرامت به 10 روز اول ماه ذی‌‌القعده، از ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گفته می‌شود، بیان کرد: این دهه یادآور تمام خوبی‌ها و کرامت انسانی در شکل مهر و وفای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام بلند معنوی برادر و کرامات متعدد آن دو بزرگوار به علاقه‌مندان اهل بیت(ع) است؛ از سوی دیگر دهه کرامت می‌تواند تمرینی برای هدایتگری، دینداری، دوری از گناه و پیروی از نفس اماره، کوچک شمردن دنیا، صبر و شکیبایی باشد که در قالب سخنان، دعا و زیارتنامه‌های این دو بزرگوار وجود دارد.

وی ثمره بزرگ دهه کرامت را توسعه فرهنگ و تمدن شیعی در ولایت‌پذیری و دفاع از حریم ولایت دانست و یادآور شد: آحاد جامعه می‌توانند با الگوگیری از خصوصیات امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) چون علم، تقوا و تلاش در این مسیر مفید و مؤثر ظاهر شوند.

رامین عفیفی
انتهای پیام
captcha