محمد علی الحوثی: آماده‌ایم حج امسال را مدیریت کنیم
کد خبر: 3977345
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

محمد علی الحوثی: آماده‌ایم حج امسال را مدیریت کنیم

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در یک پیام توییتری بر آمادگی دولت نجات ملی یمن در صنعاء برای عقد قراردادی با عربستان سعودی به منظور مدیریت حج امسال و امکان تشرف زائران خارجی به سرزمین وحی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المیادین، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن بر آمادگی صنعاء برای عقد توافقی با عربستان سعودی به منظور اجازه دادن به حجاج همه کشورها در تشرف به حج امسال تأکید کرد.

محمد علی الحوثی گفت که آماده عقد توافقی با عربستان سعودی به منظور مدیریت و ساماندهی حج امسال است.

الحوثی در یک پیام توییتری گفت: اگر پادشاه عربستان سعودی تمایل داشته باشد، حاضریم که توافقی را با او برای مدیریت و ساماندهی حج امسال منعقد کنیم تا حجاج همه کشورها بتوانند به حج مشرف شوند.

او افزود: همچنین آماده‌ایم به خانواده‌ هر زائری که به بیماری کرونا مبتلا یا بر اثر آن فوت کند، غرامت بدهیم. ما حاضر به اداره رایگان حج هستیم و کلیه درآمدهای حج را عربستان سعودی دریافت کند؛ مهم این است که هیچ کسی از حج محروم نشود.

رهبر جنبش انصارالله نیز تصمیم عربستان را جرم بزرگ توصیف کرد و گفت: محدود کردن حج به حضور تعدادی بسیاری محدود از یک کشور مغایر با نص صریح قرآن و تخلف آشکار از یک ویژگی اصلی حج به عنوان یک فریضه جهانی است.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مناسک حج سال ۱۴۴۲ هجری قمری ( ۲۰۲۱) فقط با حضور ۶۰ هزار نفر از شهروندان و افراد مقیم در این کشور برگزار خواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: علت این تصمیم خطرات ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ بوده و زائرانی که قصد حضور در مناسک امسال را دارند باید عاری از بیماری‌های مزمن باشند. همچنین گروه‌های سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال می‌توانند در حج امسال شرکت کنند و حتماً علیه کرونا واکسن دریافت کرده باشند.

معاون وزیر حج عربستان سعودی نیز روز شنبه اعلام کرد که سایت اینترنتی ویژه ثبت نام علاقه‌مندان به شرکت در مراسم حج امسال از امروز باز است.

این در حالی است که نیمه اسفندماه سال گذشته یعنی حدود ۶ ماه پس از انتظار کشورهای اسلامی درباره تعیین تکلیف حج تمتع، یکی از رسانه‌های عربی به نقل از وزیر بهداشت سعودی از لزوم تزریق واکسن برای تشرف مسلمانان دیگر کشورها به این فریضه گفته بود.

حج تمتع سال گذشته نیز با توجه به شیوع کرونا فقط برای افراد ساکن عربستان برگزار شد. البته سعودی‌ها یک ماه پس از شیوع کرونا از کشورهای اسلامی خواستند برای تشرف به سرزمین وحی برنامه‌ریزی نکنند و پس از این اظهار نظر برخی کشورها با تداوم کرونا از حضور در حج تمتع انصراف دادند تا اینکه در نهایت چند روز قبل از آغاز عملیات حج تمتع، عربستان از نپذیرفتن زائر خارجی برای انجام مناسک حج خبر داد و در نهایت حج سال ۹۹ برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha