پرسش‌های نوجوانان از نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر: 3977377
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

پرسش‌های نوجوانان از نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

نشست گفت‌وگو و پرسش و پاسخ نمایندگان کاندیدا‌های ریاست جمهوری و دانش‌آموزان با محوریت مسائل دانش‌آموزی برگزار شد.

نمایندگان کاندیدا‌ها از سوی نوجوانان به چالش کشیده شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، در راستای راه‌اندازی پویش دانش‌آموزی «ایرانینو» از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، به منظور ایجاد شور و نشاط سیاسی، اجتماعی انتخابات در بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال (بدون رأی‌ها)، امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه نشستی با حضور نوجوانان و نمایندگان کاندیدا‌های سیزدهمین دوره ریاست جمهوری  در محل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

در این جلسه طبق قرعه هر یک از دانش‌آموزان سؤالاتی را برای پرسش از نمایندگان کاندیدا‌ها مطرح می‌کردند و هر نماینده چهار دقیقه فرصت برای پاسخ به پرسش داشت.

نماینده سعید جلیلی به عنوان اولین نفر طبق قرعه‌کشی، در پاسخ به پرسش دانش‌آموزی مبنی بر اینکه فضا‌های مناسب برای بانوان در سطح شهر‌ها اندک است، چه برنامه‌ای در این زمینه خواهید داشت، اظهار کرد: حجاب ضرورتی است که معلوم می‌کند که جامعه نباید از حضور بانوان محروم شود. یکی از رویکرد‌ها بحث هم‌افزایی است؛ باید وارد تعامل با شهرداری بشویم که وسایل و امکانات تفریحی بانوان افزایش پیدا کند و این امکانات ابتدا در فضای مدرسه جانمایی شود. این وظیفه رئیس‌جمهور است که از ظرفیت دستگاه‌ها و نهاد‌ها در این زمینه استفاده کند.

وی افزود: بانوان باید بتوانند متناسب با شأن و جایگاه والایشان در جامعه حضور فعال داشته باشند و این باید از آموزش و پرورش شروع و آموزش داده شود.

نماینده محسن رضایی در نوبت بعد در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای و چرایی لزوم فیلترینگ و آسیب‌های آن، بیان کرد: یک عده به دنبال انحصارگرایی در رسانه هستند که خروجی نخواهد داشت یک عده هم به دنبال رهاشدگی این فضا هستند، لذا نیازمند یک آزادی همراه با چارچوب و قواعد مشخص در این حیطه هستیم. شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و نهاد‌های مسئول باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. در مورد این موضوع دوگانگی جایز نیست و باید تصمیم‌گیری صحیحی انجام شود.

نماینده عبدالناصر همتی نیز در پاسخ به این پرسش دانش‌آموزی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تضمین آینده نوجوان امروز به کنکور و رفتن به رشته‌های خوب در دانشگاه گره خورده است، چه راهکاری در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: حذف کنکور یکی از اصلی‌ترین مسائل و برنامه‌ها برای رئیس‌جمهور آینده باید باشد.

وی افزود: برای دسترسی به رشته‌های خاص، رانت‌های موجود باید برداشته شود و از طرف دیگر باید ظرفیت آن‌ها افزایش پیدا کند و توازنی میان مراکز آموزشی و مدارس دولتی و غیردولتی برقرار شود. حذف مرحله‌ای کنکور در دوران آموزشی مورد نظر است و این نتایج دوران متوسطه است که باید تعیین‌کننده در ورود به دانشگاه باشد.

نماینده حسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در موعد بعد در پاسخ به پرسش دانش‌آموزی مبنی بر اینکه برای افزایش شادی و نشاط و تفریح سالم قشر نوجوان به ویژه دختران چه برنامه‌ای دارید، گفت: آنچه که می‌تواند رضایتمندی ایجاد کند، با صرف امکانات و گسترش آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. نوجوان هم در امر آموزش و هم جنبه‌های تفریحی و فرهنگی نیاز به رضایتمندی دارد. لزوم حمایت ویژه از دختران در استفاده از فضا‌های امن و راحت‌تر روشن است، اما فراتر از نیاز به تفریح، اثر روانی و رضایت‌مندی ملاک است.

نماینده علیرضا زاکانی نیز در پاسخ به این پرسش دانش‌آموزی که برنامه شما برای ایجاد جریان محتواساز ویژه نوجوانان چیست؟ با اشاره به این سخن حضرت امام(ره) در سال ۴۲ که فرمودند یاران من در گهواره هستند و یا سال‌ها بعدتر فرمودند رهبر من آن طفل ۱۳ ساله است، بیان کرد: نه فقط آن‌ها را باید صاحب رأی بدانیم بلکه باید صاحب نظر باشند. در مورد سؤال واقعاً این خلأ وجود دارد که در کنار آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان راه‌اندازی شد، اما باید عرصه ورود خود نوجوانان به عرصه نویسندگی و داوری در حوزه فیلم، کتاب و ... ایجاد شود.

نماینده مهرعلیزاده نیز در پاسخ به این پرسش دانش‌آموزی که برنامه شما در توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی به خصوص برای دانش‌آموزان که طی دوران کرونا تحصیل آن‌ها شکل مجازی گرفت، چیست؟ اظهار کرد: طی ۸ سال گذشته در زمینه افزایش پهنای باند و گسترش اینترنت اقدامات خوبی انجام شد، اما مهمترین مسئله که باعث شده نوجوانان و جوانان نتوانند به خوبی از این فضا استفاده کنند، موضوع فیلترینگ است. نمی‌توانیم منکر ارتباط با دنیا باشیم لذا برای تقویت این ارتباط باید زیرساخت‌های اینترنت تقویت و توسعه یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش در کشور ما جایگزین مهارت‌محوری و پرورش شده است، گفت: باید از آموزش پروری به سمت مهارت آموزی برویم تا اگر دانش‌آموز پس از فراغت از تحصیل نتوانست وارد دانشگاه شود و یا علاقه‌ای به ادامه تحصیل نداشت، بتواند به راحتی وارد بازار کار شود.

نماینده حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در موعد بعد در پاسخ به پرسشی دانش‌آموزی مبنی بر اینکه آیا خواهید توانست بستری فراهم کنید که دانش‌آموزان فارغ از دغدغه‌های دوران کرونا و اشکالاتی که در برپایی کلاس‌های مجازی وجود دارد، بر روی کسب مهارت و آموزش تمرکز کنند، اظهار کرد: موضوع شبکه شاد امری اورژانسی و پلتفرمی برای عبور از مانع آموزش حضوری (کرونا) بوده است. پس از رفع کرونا قطعاً نظام آموزشی به شرایط عادی خود برمی‌گردد، اما در همین مقطع کوتاه هم شاهد نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی در بهره‌مندی همه دانش‌آموزان از آموزش بودیم. نیاز به رسیدگی‌ و پیگیری‌های فوری در این زمینه داریم. همان‌طور که فعالیت برخی افراد به دلیل حضور در فضای کسب و کار مجازی دچار مشکل شد، باید راهکار‌های اضطراری در نظر گرفته می‌شد.

وی همچنین درباره مدیریت حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: توسعه رسانه‌های فضای مجازی امری غیرقابل انکار است. با توجه به شرایط کرونا همه فضای آموزش به فضای مجازی شیفت شده، اما زیرساخت‌ها باید با امنیت همراه باشد. این موضوع امری فرادستگاهی است؛ دولت موظف بوده که در این زمینه زیرساخت‌ها را فراهم کند که این اتفاق نیفتاده است.

یادآوری می‌شود، در برگزاری این جلسه، مجموعه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد سپهر انقلاب اسلامی و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان همکاری داشته‌اند.
انتهای پیام
captcha