مردم‌سالاری؛ عنصر مهم گفتمان انقلاب اسلامی / جمهوریت در اندیشه امام(ره) برآمده از اسلام است
کد خبر: 3977434
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

مردم‌سالاری؛ عنصر مهم گفتمان انقلاب اسلامی / جمهوریت در اندیشه امام(ره) برآمده از اسلام است

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مردم‌سالاری از عناصر مهم گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: جمهوريتی که در انديشه امام(ره) تجلی پيدا کرد و برآمده از انديشه اسلامی است، جمهوريتی است که به مردم و انتخاب مردم ابتناء دارد.

به گزارش ایکنا، آيت‌الله عليرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در گفت‌وگو با رادیو تهران با اشاره به نقش و جايگاه ارزشمند پایتخت‌نشینان در سرنوشت کشور، گفت: تقريبا در تمام نقاط ميهن اسلامی حضور داشته‌ام و همواره جایگاه، شأن و نقش مردم تهران را سرنوشت‌ساز دیده‌ام.

وی افزود: شهر تهران از تاريخ کهنی برخوردار است که همواره مرکز علم، دانش و اقتصاد کشور بوده و الگوهای توليد شده در آن سرنوشت‌ساز است.

مدير حوزه های علميه کشور با اشاره به کتاب خدمات متقابل اسلام و ايران، تصریح کرد: این‌ کتاب نوشته استاد شهيد مرتضی مطهری است که در این کتاب عنوان شده ايران از تاريخ کهنی برخوردار است و در پرتو خورشيد تابان اسلام توانست به قله‌های بلندی دست يابد.

وی افزود: ايران در عرصه علم و دانش، فکر و فرهنگ و در قلمروهای گوناگون جهانی جايگاه بزرگی داشته که در آن شهر تهران در قرن‌های متمادی همچون يک نگين و خورشيدی فروزان درخشان بوده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه عملکرد و رويکرد حاکم بر تهران اين قابليت را دارد که بر همه ايران و جهان تأثيرگذار باشد، بیان کرد: انقلاب اسلامی پديده بزرگ قرن محسوب می‌شود که مردان و زنان تهران در آفرينش اين پديده و اعجاز بزرگ نقش بزرگی را ايفا کردند.

وی خطاب به مردم گفت: اين انقلاب و نظام برآمده از آن متعلق به شما مردم شريف ايران است، لذا انقلاب اسلامی يک گفتمان نو و پديده‌ای جديد با درس‌های بزرگ برای دنيای معاصر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: انقلاب اسلامی از درون‌مايه تمدن و فراگيری برخوردار است که برآمده از جامعه نخبگانی ما در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علميه بوده و دارای رويکردی جهانی است که اگر به درستی در این زمینه عمل کنيم، پيام و الهام ما می‌تواند در منطقه و جهان اثرگذار باشد.

وی افزود: بارها در مراودات و گفتگوهای بين‌المللی شاهد بودم که چگونه بر روی گفتمان مردم ايران محاسبه می‌شود و گاهی قدر اين گفتمان بزرگ دانسته نمی‌شود؛ اين گفتمان برگرفته از يک عقلانيت و فلسفه اجتهادی و عميق است که در آن دينداری همراه با عشق و دعا و اخلاق بوده در عين حال اين دينداری از پايه‌های محکم فکری و فلسفی برخوردار است.

آيت الله اعرافی اظهار کرد: دينداری که امام (ره) و بزرگان ما مبشر آن بودند و جامعه ما پرچمدار آن در جهان بوده است، يک دينداری مبتنی بر عقلانيت، اجتهاد و در عين حال حاوی پيام‌های بزرگ اخلاق، ادب، عشق و ايثار است.

وی افزود: مردم‌سالاری از ديگر عناصر مهم گفتمان انقلاب اسلامی است که امام (ره) از روزهای آغازين انقلاب آن را ترسيم کردند.

مدير حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: افتخار ما این است که با گذشت بيش از چهل سال از عمر انقلاب، بارها ارکان نظام را به گزينش مردم واگذار کرديم که این موضوع يک تئوری ناب برآمده از اصالت اسلام است.

وی افزود: جمهوريتی که در انديشه امام (ره) تجلی پيدا کرد و برآمده از انديشه اسلامی است، جمهوريتی است که به مردم و انتخاب مردم ابتناء دارد.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: مقوله امامت و ولايت از ارکان ديگری است که برآمده از انديشه الهی و گزينش مردم است، ما ولايت را در امام بزرگوارمان متجلی ديديم که با اين انقلاب توانست جهانی را دگرگون کرده معادلات عالم را تغيير دهد.

وی با اشاره به رشادت‌ها و ايستادگی‌های مردم پس از انقلاب و نيز سختی‌های حاصل از تحريم، افزود: ملت ما با وجود تحريم و فشارهای ظالمانه، تمام نقشه‌ها را کنار زده و در تمام عرصه‌ها با جديت و اهتمام دانشمندان قدم‌های بزرگی برداشته است.

مدير حوزه‌های علميه کشور تصریح کرد: جايگاه دانشگاه، آموزش و پرورش و حوزه به عنوان سه ضلع علمی و معرفتی جايگاه عظيمی است، در کنار اين موارد اقتدار ايران و نقش آفرينی ايران در منطقه و جهان جايگاه مهمی را برای کشور رقم زده است.

رئيس هيئت امنای جامعه المصطفی العالميه، گفت: امروز به فضل الهی با همت حاج قاسم سليمانی و بزرگانی از اين دست ما به يک قدرت منطقه‌ای تبديل شدیم، لذا تشکيل محور مقاومت ناشی از اراده شما مردم است که توانستيم در عرصه‌های گوناگون جهانی حضور داشته باشيم.

آيت‌الله اعرافی ادامه داد: البته در کنار پيشرفت‌های گسترده علمی و فناوری بايد کاستی‌ها را بشناسيم و آسيب‌ها را معالجه کنيم که این‌ امر نیز از عهده اين ملت شجاع ساخته است.

وی افزود: يکی از اين عرصه‌ها حضور در انتخابات است و حتی يک درصد مشارکت بيشتر می‌تواند آينده ما را قوی‌تر رقم زده و اقتدار و نفوذ ما را در منطقه و جهان به پيش ببرد.

مدير حوزه‌‌های علميه کشور تصريح کرد: انتخابات خبرگان به سبب دو نقش اثرگذارش دارای اهميت به سزایی است که يک نقش اصلی آن به انتخاب رهبری بازگشته و ديگری نظارت تعريف شده در قوانين ماست.

وی افزود: مجلس خبرگان می‌تواند مطالبه‌گر، مايه اقتدار کشور و هدايت‌کننده حرکت علمی و اقتصادی کشور بوده و حتی در معيشت و اقتصاد مردم نيز مؤثر باشد.

آيت‌الله اعرافی تصريح کرد: مسئول آنگاه ارزش دارد که از روی ريا و فريبکاری خود را خادم نداند بلکه با دل و جان عاشق باشد، خاضعانه تقاضا دارم مردم کشورمان با ايثار و گذشت در کنار هم افتخاری جديد آفريده حضور مؤثر را به رخ دشمنان و کينه توزان ايران بکشيم.

انتهای پیام
captcha