عربستان بحران فقر را لاپوشانی می‌کند
کد خبر: 3988061
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
موسسه کویینسی:

عربستان بحران فقر را لاپوشانی می‌کند

مؤسسه کشورداری مسئولانه کویینسی گزارش داد، مقام‌های سعودی به شدت تقلا می‌کنند تا بحران فقر در این پادشاهی را با توجه به افزایش ثروت خاندان حاکم و گسترش فساد مالی بپوشانند.

عربستان بحران فقر را لاپوشانی می‌کندبه گزارش ایکنا؛‌ ایسنا به نقل از پایگاه سعودی لیکز نوشت: موسسه آمریکایی کویینسی گزارش داد که فقر با نرخ بسیار بالایی در میان شهروندان سعودی در حال تشدید است، اما این مساله حقیقتی است که پشت ثروت خاندان حاکم پنهان می‌شود.

بانک جهانی گزارش داد که عربستان با مشکل "فقر قریب‌الوقوع" و همچین درآمد نابرابر مواجه است. این پادشاهی یکی از بدترین کشورها در خصوص رسیدگی به بحران فقر است.

موسسه کویینسی توضیح داد، با توجه به اینکه سیستم بازنشستگی سعودی در آستانه اتمام منابع خود است، ریاض در حال حاضر ایده افزایش سن بازنشستگی و افزایش مشارکت‌ها را بررسی می‌کند.

در این گزارش به اظهارات عبدالله العوده، از فعالان اپوزیسیون و مدیر تحقیقات در "دموکراسی اکنون برای جهان عرب" (DAWN) اشاره شد و او بر "تغییر خطرناکی" در رویکرد دولتی تاکید کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قاطعانه اجرا می‌کند.

العوده گفت: آنچه من اکنون می‌بینم فریب و تحریک تمام مولفه‌هایی است که ثبات عربستان را برای طولانی مدت تضمین می‌کند. ما همواره می‌شنویم که بن سلمان در این پادشاهی محبوبیت دارد، اما کدام آمار مستقل این ادعا را تایید می‌کند؟

این موسسه بر خطر اجرای "اصلاحات" اقتصادی به دست عربستان که به شدت بر طبقه متوسط و کارگر تأثیر می‌گذارد، تاکید کرد. در این رابطه، او نسبت به اقدامات ریاضتی که به سرعت و با شتاب در حال انجام است، همانند دو برابر کردن مالیات ارزش افزوده، افزایش بهای سوخت و تلاش دولت برای خصوصی‌سازی مدارس و بیمارستان‌ها هشدار داد.

اقتصاد عربستان هزینه سرمایه‌گذاری‌های ناپایدار محمد بن سلمان را در سایه فساد دولتی و عدم برنامه‌ریزی یا مکانیسم‌های نظارت و پاسخگویی پرداخت می‌کند. بن سلمان از زمان آغاز به کار در این پادشاهی و تقویت نفوذ خود در دولت، مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های ناموفق را انجام داده که اقتصاد عربستان هزینه سنگینی بابت آن پرداخته است.

در تازه‌ترین مورد که به دست روزنامه تلگراف انگلیس فاش شد، صندوق ثروت عربستان سهام شرکت خودروسازی مک لارن را به مبلغ ۵۵۰ میلیون پوند خرید. و این در حالی است که فروش این شرکت انگلیسی در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته و این شرکت ۳۱۲ میلیون پوند ضرر کرد.

یکه‌تازی محمد بن سلمان و عدم وجود نظارت مردمی یا پارلمانی بر تصمیمات او، خطر قابل ملاحظه‌ای را برای تضییع تدریجی توانایی‌ها و ثروت عربستان سعودی به همراه دارد. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان یک نمونه مستقیم با توجه به کاهش مداوم و فروش دارایی‌های آن است.

همین اواخر خبرگزاری رویترز گزارش داد که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در نظر دارد بخشی از سهام خود را در شرکت سعودی تلکام به فروش برساند. رویترز به نقل از منابع گزارش داد که این صندوق، بانک گلدمن ساکس و الاهلی کپیتال را برای مدیریت این معامله تعیین کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی صاحب ۷۰ درصد از سرمایه شرکت سعودی تلکام است که معادل ۱۴۰۰ میلیون سهم می‌شود. بن سلمان سمت ریاست صندوق سرمایه‌گذاری را در دست دارد و از هیچ صندوق، شرکت یا پول دولتی دست نمی‌کشد، مگر اینکه آن را تحت حاکمیت خود قرار داده باشد. به نوعی، این نشان‌دهنده ذهنیت حاکم مستبد است.

با این حال، این ادغام‌ها و برنامه‌های نسنجیده خطرات شکست چشم‌انداز ۲۰۳۰ بن سلمان را برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد در این پادشاهی افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود بدهی دولت عربستان از تولید ناخالص داخلی افزایش و دارایی‌های خالص خارجی دولت سعودی در کوتاه مدت کاهش یابد.

این آژانس اعلام کرد "دولت عربستان حاشیه امنیت مالی زیادی را حفظ خواهد کرد... سپرده‌ها در بانک مرکزی از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی فراتر می‌رود و وابستگی به نفت در حال حاضر امکان‌پذیر است... اما شاخص‌های ضعف حاکمیتی و قرار گرفتن در معرض شوک‌های ژئوپلیتیکی رتبه‌بندی را محدود می‌کند."

انتظار می‌رود کسری بودجه عربستان در سال ۲۰۲۱ از ۱۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، با فرض اینکه متوسط قیمت هر بشکه نفت ۶۳ دلار باشد. این فعال خاطرنشان کرد که پیش‌بینی می‌شود بدهی‌های دولتی سعودی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برسد، در حالی که در حال حاضر این رقم به طور متوسط ۳۳ است.

انتهای پیام
captcha