مردم‌سالاری دینی مدل حکمرانی نوینی به دنیا عرضه کرد / تحول‌خواهی؛ پیام مردم در 28 خرداد
کد خبر: 3988187
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام رئیسی پس از دریافت حکم تنفیذ:

مردم‌سالاری دینی مدل حکمرانی نوینی به دنیا عرضه کرد / تحول‌خواهی؛ پیام مردم در 28 خرداد

رئیس‌جمهور منتخب پس از دریافت حکم تنفیذ گفت: خورشید تابناک مردم‌سالاری دینی بیش از ۴۰ سال در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار و عظیم‌الشأن و با همت والای مردم بزرگ و وظیفه‌شناس طلوع کرد و جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت و این آمیختگی برای جامعه اسلامی و عالم مدل نوینی از حکمرانی عرضه کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح امروز، سه‌شنبه 12 مرداد، پس از دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنانی اظهار کرد: شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری معظم انقلاب این بود که من دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.

وی ادامه داد: به درگاه خدواند متعال بر نعمت‌های بی کرانش شاکرم و سر بر آستان ربوبی می‌سایم و شکر نعمت‌های بسیارش، به ویژه نعمت اعتماد مردم و اعتماد رهبری معظم انقلاب اسلامی را به جا می‌آورم.

رئیسی اظهار کرد: خورشید تابناک مردمسالاری دینی بیش از ۴۰ سال در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار وعظیم‌الشأن و با همت والای مردم بزرگ و وظیفه‌شناس طلوع کرد.

وی افزود: مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد که در این مدل حکمرانی نو؛ امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت، امر عزت در کنار رفاه، این مدل به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و بدانند دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت کند و تمام شؤون زندگی انسان را اداره کند.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت و این آمیختگی برای جامعه اسلامی و عالم مدل نوینی از حکمرانی عرضه کرد.

وی ابراز کرد: دولتمردان، مسئولان و مردم عزیز در این چهل سال بسیار در جهت تحقق مردمسالاری دینی تلاش کردند. در این 40 ساله آنجا که توجه به رهنمودهای امام(ره) و رهبری شد، به سیاست‌های نظام شد، حوزه پیشرفت، اقتدار و ارتقا بود و آنجا که بی‌توجهی یا کم‌توجهی به رهنمودهای امام(ره) و رهبری، سیاست‌های مصوب نظام و اقتضای انقلاب شکوهمند اسلامی شد آنجا حوزه مشکلات، کاستی‌ها و گله‌مندی‌های مردم بود.

رئیسی یادآور شد: من به جاست نسبت به همه خدماتی که تاکنون در این 40 ساله انجام شده است و همه کسانی که در پیشرفت این کشور نقش داشتند و ایفای نقش کردند صمیمانه سپاسگزار باشم و نسبت به همه کسانی که خدمت کردند و در این پیشرفت‌ها سهیم بودند باید ادای احترام کنم.

رئیس‌جمهور جدید کشورمان ابراز کرد: انتخابات 28 خرداد جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی بود. در این انتخابات مردم علیرغم همه دشمنی‌های دشمنان و شرایط بهداشتی و وضعیت کرونایی و مشکلاتی که بود حضوری باشکوه داشتند، حماسه‌ای بزرگ خلق کردند در کنار حماسه‌هایی که تاکنون به دست توانای مردم و با اراده مردم خلق شده است؛ حماسه‌ای که دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد.

وی اضافه کرد: در حماسه 28 خرداد، همه مردم نقش داشتند. باید همه اقشار همه مردم و ملت عزیز و بزرگوار، پیر و جوان از همه گویش‌ها، اقوام، مذاهب، به ویژه آنان که مردم را به مشارکت و بعث و برانگیختن برای حضور در انتخابات دعوت کردند، از عزیزان فرهیخته‌ای که نقش‌آفرین بودند و به ویژه در رأس همه؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، حماسه‌ای باشکوه حضور مردم خلق کرد. از دست اندرکاران انتخابات هم باید تقدیر کرد.

رئیسی در ادامه به پیام های حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: پیام مردم در 28 خرداد پیام تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض بود. پیام مردم در 28 خرداد پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنها بود. پیام 28 خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود. اینها پیام‌هایی بود که مردم عزیزمان با رأی خودشان دادند و از دولت برخاسته از رأی مردم خواستند عدالت را تحقق ببخشد، با فساد مبارزه کند، به روابط ناسالم اداری و رانتخواری‌ها پایان بدهد و به هرگونه ضد ارزشی که هیچگونه تناسبی با اساس انقلاب و نظام و ارزش‌ها در این کشور ندارد، پایان دهد؛ این پیام و خواست مردم بود.  

وی تصریح کرد: در یک کلمه و در یک جمله پیام مردم پیام تغییر وضع موجود بود. شرایط و وضعیتی که در آن قرار داریم. به لحاظ اقتصادی تورم بیش از 44 درصد داریم و رشد نقدینگی 680 درصدی را در این سال‌ها داریم. بدهی‌های دولت از سال 1394 سه برابر شده است. اینها مشکلات بسیاری است که در زندگی مردم اثر گذاشته است و علاج کردن وضعیت کسری بودجه 450 هزار میلیاردی. امروز وضعیت مردم را مناسب نمی‌بینیم هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم به دلیل کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه این وضعیت باید تغییر کند، گفت: مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی،مسئله بیکاری، مسکن و دیگر مسائلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند و از همه بیشتر آنچه که علاوه بر آسیب دیدن سفره مردم و کسب و کار آنها مشکل ایجاد کرده، آسیب دیدن اعتماد مردم است. مردم دولتی خواستند که این دولت این آسیب را جبران کند، اعتماد را به مردم بازگرداند و این فاصله بین دولت و ملت را کاهش دهد. این رابطه ملت و دولت بسیار می‌تواند برای همیشه در کشور گره‌گشا باشد، این رابطه تاکنون بوده و از این پس هم باید این رابطه باشد تا مشکلات حل شود و در مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی و مقاومت شود.

رئیس‌جمهور جدید کشومان بیان کرد: مردم از دولت جدید یک تحول خواستند و این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است و باید اتفاق بیفتد. برنامه دولت برنامه تحول است و این تحول به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستند است. سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود.

وی افزود: در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌اند هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به خوبی ترسیم شده است. ما باید وضع موجود و وضع مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم به وضعیتی برسیم که امروز مورد انتظار مردم است یعنی تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم.    

رئیسی اظهار کرد: در این تحول ضروری لازم است که همه فرهیختگان، اندیشمندان، مسئولان، دغدغه‌مندان و عزیزان نقش‌آفرینی کنند، همه مردم مشارکت کنند و به میدان بیایند و این مار انجام‌شدنی است.

وی با بیان اینکه حتما به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود، گفت: اما حتما سفره مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و گره به اراده بیگانگان نخواهیم زد. حتما مسائل پیش روی دولت را دنبال می‌کنیم. یک مسائل ضروری و فوری وجود دارد که از امروز دولت با آن مواجه است و باید دنبال کند؛ مسئله کسر بودجه، بازار سرمایه و ثبات در بازار سرمایه و بورس، کنترل تورم و گرانی‌ها، کرونا که امروز موجب نگرانی مردم عزیزمان است، آب، برق و بسیاری از نیازمندی‌های دیگر.

رئیسی بیان کرد: من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای بسیاری است که از امروز پیش پای دولت است. ما از امروز یک برنامه تحولی، آنی، فوری و کوتاه‌مدت با نگاه به مسائل پیش رو تنظیم کردیم که حدود ده مسئله محوری وجود دارد که از امروز دولت با آنها مواجه است.

رئیس‌جمهور جدید کشورمان اظهار کرد: این مسائل شناسایی شده‌اند و من به مردم اطمینان می‌دهم هم مسئله خوب شناخته شده، هم راهکارهای مسائل شناسایی شده و از نگاه کارشناسان، خبرگان و صاحبنظران هم بهره‌مند شدیم. انشالله این کار با قوت به صورت فوری و آنی دنبال می‌شود.

رئیسی در ادامه به برنامه تحولی چهار ساله که زمینه برنامه هفتم توسعه است، اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه تحولی چهار ساله دولت که انشالله به زودی در اختیار نخبگان و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد و از نظرات آنها بهره خواهیم گرفت، زمینه و بستر اجرای برنامه هفتم توسعه کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما امید داریم که در این برنامه تحولی همه دغدغه‌مندان، بدون نگاه به خط و جناح و گروه سیاسی و بدون نگاه به اینکه از کدام قوم، قبیله، دانشگاه و حوزه هستند، نقش‌آفرینی کنند. ما از اصحاب «ما می‌توانیم» هستند و یقین داریم با همه موانع و مشکلاتی که پیش رو وجود دارد امروز راه برای برون‌رفت از این مشکلات کاملا وجود دارد و اراده جدی برای رفع مشکلات هم وجود دارد.

رئیسی ابراز کرد: ملت عزیز ما، جوانان برومند ما، نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول می‌کند انشالله. ما امیدواریم با نگاه همه صاحب‌نظران و فرهیختگان وضعیت متفاوت شود و وضع به نفع مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی و آنچه مورد توقع رهبر معظم انقلاب، مردم عزیز، خانواده معظم و مکرم شهدا و ایثارگران و فرهیختگان است، تغییر کند و ضمن پاسداشت نسبت به همه خدماتی که تاکنون انجام شده، گام‌های ماندگاری با استفاده از همه تجربیات و اندوخته‌ها برداشته شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: پروردگارا تو خوب می‌دانی حضور من در این عرصه به عنوان یک طلبه خدمتگزار با چه انگیزه‌ای انجام گرفت. اگر نبود خدمت به مردم و ایجاد گشایش و در یک کلمه اجرای عدالت، حضور در این عرصه برای بنده معنا نداشت اما به حضور در این عرصه افتخار می‌کنم که خدمتگزار کوچک برای مردم عزیز باشم. خدایا تو خوب می‌دانی و از آشکار و نهان آگاهی و نیت و انگیزه ما را می‌دانی. در این عرصه ما را مدد کن. خدایا تمام کسانی که در این میدان کار مردم را به عهده دارند به برکت این ایام، روز مبارک غدیر و نزول آیه ولایت و آنچه امام علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر و پیامبر اکرم(ص) در حدیث غدیر به مردم آموختند؛ خدایا همه ما را از صفات این حکمرانان و دولتمردان برخوردار بفرما.

رئیسی در پایان اظهار کرد: خدایا به عزت و جلالت سوگندت می‌دهیم دستان یاریگر ائمه اطهار(ع)، به ویژه وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج)، را به یاری ما بفرست و این گره‌ها را به دست مبارک ایشان گره‌گشایی فرما. به ما اخلاص در عمل مرحمت فرما. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام
captcha