تفاوت معاشران از نگاه امام صادق(ع)
کد خبر: 4007674
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

تفاوت معاشران از نگاه امام صادق(ع)

ما به رفيق ناصح مشفق، پيوسته نيازمنديم، تا علي‌الدّوام ما را تكان بدهد و ما را از خواب غفلت بيدار كند. اين چنين رفيقی از آب و نان براي ما لازم تر است، اگر نباشد به مرگ ابدی می‌افتیم.

به مناسبت سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام و امام صادق(ع) صفحه اینستاگرام آیت‌الله ضیاءآبادی بخشی از کتاب حبل المتین (شرح زیارت جامعه کبیره) نوشته این عالم گرانقدر را که به شرح حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته است، منتشر کرده است که با هم می‌خوانیم:

يك جمله هم از امام صادق(ع) بشنويم كه فرمود: اَلاِخوانُ ثَلاثَةٌ فَواحِدٌ كَالْغِذاء الَّذِي يُحْتاجُ اِلَيه كُلَّ وقتٍ؛ «معاشران سه گروهند؛ گروهی مانند غذايی هستند كه پيوسته و در هر زمان مورد نياز انسان است».

ما به رفيق ناصح مشفق، پيوسته نيازمنديم، تا علي‌الدّوام ما را تكان بدهد و ما را از خواب غفلت بيدار كند. اينچنين رفيقی از آب و نان برای ما لازم تر است. اگر نباشد به مرگ ابدی می‌افتیم.

وَالثّاني في مَعْني الدَّاء؛ «گروه دوّم كسانی هستند كه معاشرت با آنها مانند درد و بيماری است». كه عارض انسان می‌شود و مايه‌ ناراحتی می‌گردد و راه تخلّص از آن را نمی‌يابد.

والثالِث في مَعْني الدَّواء؛ تحف العقول صفحه ۲۳۹ نقل به اختصار؛ «گروه سوّم مانند دارو و درمان دردند {كه انسان گاهی به آن نيازمند می‌شود، نه هميشه}» پس گروه اوّل هميشه مورد نياز انسانند و گروه دوّم هيچ‌گاه مورد نياز نيستند و گروه سوّم گاهی مورد نياز واقع می‌شوند.

منبع: از فرمایشات آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، کتاب حبل متین (شرح زیارت جامعه کبیره) جلد اول

انتهای پیام
captcha