ارائه الگوی «پردیس جهادی»/ هویت حقوقی گروه‌های جهادی به رسمیت شناخته شود + فیلم
کد خبر: 4018540
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
از سوی گروه جهادی محمدرسول‌الله(ص) محقق شد؛

ارائه الگوی «پردیس جهادی»/ هویت حقوقی گروه‌های جهادی به رسمیت شناخته شود + فیلم

مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه الگوی پردیس جهادی به عنوان یکی از الگوهای برتر خدمت‌رسانی به مردم از سوی این گروه ارائه شده است، از مسئولان خواست تا هویت حقوقی گروه‌های جهادی را به رسمیت بشناسند.

ارسال نشود/////جهادگران محمد رسول‌الله(ص) و الگوی پردیس جهادی / مسئولان به گروه‌های جهادی هویت دهند + فیلمبه گزارش ایکنا، وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تا کنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است. گروه‌های جهادی که هدفی جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی به میدان آمده و در گمنامی به خدمت‌رسانی به اقشار محروم پرداخته‌اند.

گروه‌های جهادی مختلفی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر وقت که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام کرده‌اند.

گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) یکی از گروه‌های فعال در حوزه خدمت‌رسانی ویژه به مردم محروم استان سیستان و بلوچستان است که تاکنون توانسته تا در شهرستان‌های مختلف این استان طرح‌های فراوانی را اجرایی کرده و با ارائه الگوی پردیس خدمت مسیر خدمت‌رسانی به محرومان را هموارتر کند. 

سیدجواد شبانکاره، مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: این گروه جهادی فعالیت‌های مختلف خود را از سال 85 با همراهی تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز آغاز کرد و به مرور نیز دانشجویان دیگری از سراسر کشور بدان پیوستند و فضای برنامه‌های گروه به سمت مناطق مختلف کشور گسترده شد.

شبانکاره ادامه داد: عمده برنامه‌های گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) در نقاط محروم کشور عملیاتی و اجرا می‌شد تا اینکه تمامی فعالیت‌ها و خدمات گروه طی دو سال اخیر بر روی مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان و قوم بلوچ متمرکز شد و در این راستا برنامه‌های مختلفی در شهرستان‌های نیک‌شهر سیب و سوران و دلگان اجرا شد.

ارسال نشود/////جهادگران محمد رسول‌الله(ص) و الگوی پردیس جهادی / مسئولان به گروه‌های جهادی هویت دهند + فیلم

مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) تصریح کرد: فعالیت‌های عمده گروه در این مناطق در حوزه‌هایی همچون منزل‌سازی، جاده‌سازی، کشاورزی، بهداشت، آموزش و فرهنگ و ... بوده و برنامه‌های فراوانی در مناطق محروم‌نشین این شهرستان‌ها انجام شده است. از سال 92 بود که تمرکز اعضای گروه به دو نقطه از بخش پس‌کوه شهرستان سیب و سوران معطوف شده و ساخت مدرسه و دارالقرآن در این بخش در دستور کار جهادگران گروه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال 97 در حال توسعه الگویی پایدار در شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان هستیم، در رابطه با نحوه همکاری مسئولان با گروه‌های جهادی نیز بیان کرد: همکاری مسئولان با گروه‌های جهادی مانند همکاری سایر بخش‌ها، مختصات و مشکلات خاص خود را داشته و دارد. مسئولانی بوده‌اند که همیشه پای کار بوده و با جهادگران همکاری لازم را داشته‌اند و مسئولانی نیز بوده‌اند که نه تنها هیچ‌گونه همکاری با جهادگران نداشته‌اند، بلکه از یک امضا برای راه‌ افتادن کار گروه‌های جهادی خودداری کرده‌اند. البته این موضوع مربوط به دولت خاصی نبوده و در تمامی دولت‌ها مشاهده شده است.

فقدان هویت حقوقی مستقل جهادی

شبانکاره در رابطه با وظیفه مسئولان در مورد فعالیت‌های گروه‌های جهادی نیز اظهار کرد: ریل‌گذاری صحیح برای حل مشکلات گروه‌های جهادی یکی از وظایف اصلی مدیران است. امروز مشکل اساسی گروه‌های جهادی مشکلات حقوقی و فقدان هویت حقوقی مستقل جهادی است. فقدان این هویت برای جهادگران مسئله‌ساز شده است و گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات به محرومان و نیازمندان دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) بیان کرد: چنانچه گروه‌های جهادی قصد داشته باشند با سرمایه‌هایی که از مردم جذب کرده و با انجام فعالیت‌های اقتصادی به نیازمندان خدمت کنند، سروکار آن‌ها با اداره مالیات بوده و همان رفتاری که با سرمایه‌گذاران عادی می‌شود، با این گروه‌ها نیز صورت می‌گیرد. این نوع برخورد مشکلات بسیار زیادی را برای جهادگران و گروه‌های جهادی ایجاد می‌کند و قوانین دست و پاگیر مالیاتی اجازه فعالیت‌های تأثیرگذار به این گروه‌ها را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در حوزه ارائه خدمات و کمک‌رسانی به مناطق مختلف نیز نهادها و سازمان‌های مختلف بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات بدون استفاده‌ای را در اختیار دارند که می‌توانند این تجهیزات را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند تا آن‌ها نیز بتوانند با بهره‌گیری از این امکانات خدمات قابل توجهی را در اختیار مردم محروم در مناطق مختلف کشور ارائه دهند.

شبانکاره در ادامه سخنان خود گفت: بنابراین نیازی نیست تا مسئولان کار جدیدی انجام دهند، فقط ضمن به رسمیت شناختن گروه‌های جهادی در فرآیندهای اداری و نیز تسهیل‌گری در حوزه قوانین، زمینه را برای هویت دادن به این گروه‌ها و ارائه خدمات بهتر به مردم فراهم کنند.

ارسال نشود/////جهادگران محمد رسول‌الله(ص) و الگوی پردیس جهادی / مسئولان به گروه‌های جهادی هویت دهند + فیلم

مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) با اشاره به برنامه‌های این گروه جهادی در دوران شیوع کرونا در کشور نیز افزود: جهادگران این گروه جهادی پیش از آغاز شیوع کرونا برنامه بلندمدت خود را مهیا کرده و طبق آن نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کرد. با شیوع بیماری کرونا در کشور همان مسیر و استراتژی تداوم یافت و تنها بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های گروه به سمت خدمات بهداشتی نظیر تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ... سوق داده شد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا سمت و سوی برنامه‌ها را به طرف ارائه خدمات بهداشتی تغییر داد، بیان کرد: البته در این زمینه نیز تمامی خدمات به صورت زیربنایی پیش رفته و کارگاه‌های مختلفی برای تولید ماسک شهرستان‌های دلگان و سیب و سوران راه‌اندازی شد که تنها کارگاه‌های این منطقه بوده و هستند. همچنین، با چنین تفکر جهادی، خدمات دیگری نیز نظیر تولید و توزیع مواد ضد عفونی کننده، بسته‌های معیشتی، تجهیزات پزشکی و ... در میان مراکز بهداشتی نیز در دستور کار اعضای گروه قرار دارد.

شبانکاره تصریح کرد: گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) تجربه چند ساله خود در سیستان و بلوچستان را به عنوان اولین الگوی مردمی با عنوان پردیس جهادی(الگوی مردمی پیشرفت، وحدت و عدالت) را در قالب سه برنامه آموزش و توانمندسازی، مرکز رشد و کارآفرینی، خدمت‌رسانی عادلانه ارائه داده است. ذیل حوزه آموزش و توانمندسازی، از پیش‌دبستانی تا هنرستان و آموزش فنی‌ و حرفه‌ای در خدمت مردم هستیم که در این راستا یک مرکز مهارت‌آموزی مجهز در شهرستان دلگان با چندین رشته در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع و زیربنای بیش از 10 هزار متر مربع ایجاد شده و در حوزه‌های مختلف دام و طیور، کشاورزی و صنعت، برنامه‌های آموزشی و ... مشغول خدمت‌رسانی به مردم منطقه است.

مدیر گروه جهادی محمد رسول‌الله(ص) تصریح کرد: در حوزه مرکز رشد و کارآفرینی نیز زیرساخت و بستر برای ارائه خدمات به مردم شهرستان‌های مختلف و کشور فراهم شده تا چنانچه افراد دارای ایده قصد خدمت به محرومان در شهرستان‌های مختلف را داشته باشند، می‌توانند از این بستر بهره‌گیری کنند. همچنین، هم‌اکنون نیز جهادگران گروه بخش‌های مهمی همچون دامداری تعاونی، نخلستان، کارگاه جوشکاری، کارگاه ماشین‌آلات کشاورزی، پرورش مرغ بومی و شترمرغ و ... را راه‌اندازی کرده‌اند که در آینده نزدیک نیز برنامه‌هایی همچون پرورش آبزی در دستور کار اعضای گروه قرار دارد.

ارسال نشود/////جهادگران محمد رسول‌الله(ص) و الگوی پردیس جهادی / مسئولان به گروه‌های جهادی هویت دهند + فیلم

وی بیان کرد: همچنین، در حوزه خدمت‌رسانی عادلانه نیز این گروه جهادی تلاش می‌کند تا با تشخیص دقیق و صحیح نیازمندان در سه بخش خودباور باهمت، خودباخته و بی‌همت و ناتوان، به خدمت عادلانه به این افراد بپردازد. این خدمات نیز در راستای عدالت انجام می‌شود تا بتوانیم نیاز دقیق افراد را برآورده کنیم.

شبانکاره در پایان سخنان خود اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های گروه جهادی محمد رسول‌الله‌(ص) که هم‌اکنون نیز آغاز شده و زیرساختی برای کل کشور است، توسعه سامانه هوشمند «مدد» به نشانی madad.ir است که بستری برای ارائه خدمات و بازویی برای خیریه‌ها و گروه‌های جهادی در کشور است که می‌توانند با استفاده از این سامانه، نیروهای انسانی، مددجویان و خیران مختلف در اقصی‌نقاط کشور را پیگیری کرده و به خدمت‌رسانی به مردم بپردازند.

انتهای پیام
captcha