احسان طاهری بنی، دبیر جمعیت فرهنگیان جوان چهارمحالوبختیاری در گفتوگو با ایکنا با اشاره به رونمایی از کتاب «نظام مسائل آموزش و پرورش چهارمحالوبختیاری» با حضور دبیرکل جمعیت فرهنگیان کشور، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان و جمعی از فرهنگیان استان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به ویژه در سالهای اخیر بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی تأکید دارند حال آنکه این سند مغفول مانده تنها راهکار حل مشکلات است.
وی ادامه داد: چند سال پیش که موضوع سند 2030 مطرح و در بسیاری از مدارس پایتخت و برخی دیگر از استانها اجرایی شد، مقام معظم رهبری با رد این سند، تأکید داشتند که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی جامع و کامل و بومی است که باید مبنای همه اقدامات مدارس ما در نظام آموزشی قرار گیرد، لذا نیازی به اجرای سند 2030 که فرهنگ ما را تحتالشعاع قرار میدهد، نداریم.
طاهری با اشاره به رویکرد جمعیت فرهنگیان جوان چهارمحالوبختیاری مبنی بر گسترش و اشاعه و عملیاتی ساختن فرامین مقام معظم رهبری در مدارس، تصریح کرد: بر همین اساس، حلقههای مطالعاتی و کتابخوانی اقداماتی را انجام داده است که از جمله میتوان به تدوین و چاپ کتاب «معلم باید در خط مقدم باشد» اشاره داشت که ناظر به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره معلمان آموزش و پرورش از سال ۱۳۶۶ تا ابتدای سال ۱۳۹۷ میباشد.
دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان در خصوص اقدام این مجموعه برای تهیه نظام مسائل آموزش و پرورش استان، گفت: 13 آبانماه امسال تصمیم بر آن شد که به این پرسش پاسخ داده شود که آیا مدارس چهارمحال و بختیاری و مجموعه آموزش و پرورش استان سند تحول بنیادین را اجرا میکند و اینکه چه مشکلاتی در مسیر اجرای این سند وجود دارد و راهکارهای موجود چیست؟
طاهری ادامه داد: در گام نخست، اعضای جمعیت فرهنگیان جوان استان و شورای مرکزی این جمعیت به طور دقیق سند محتوای تحول بنیادین را مطالعه کرده و مورد بحث و بررسی قرار دادیم تا بر مفاد آن کاملاً مسلط و آگاه بشویم؛ در گام بعدی، بیانیه گام دوم انقلاب را مورد تدقیق و بررسی قرار دادیم و بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری در این بیانیه ناظر به مسئله آموزش و پرورش را احصا کردیم که تمام این نکات در مرحله تدوین کتاب «نظام مسائل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری» به عنوان مرجع مورد استفاده و اشاره قرار گرفتند.
این فرهنگی جوان استان با ذکر اینکه در مرحله بعدی کارگروه تدوین کتاب در مرکز مطالعات جمعیت فرهنگیان جوان استان شکل گرفت و در این راستا پرسشنامهای با 15 پرسش با هماهنگی آموزش و پرورش در میان فرهنگیان استان توزیع شد، افزود: این پرسشها حول شش زیرنظام در سند تحول یعنی «راهبری و مدیریت تربیتی»، «برنامه درسی، تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی»، «تأمین و تخصیص منابع مالی»، «فضا، تجهیزات و فناوری»، «پژوهش» و «ارزشیابی» بودند که با کمک اندیشمندان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت کشور و بینالملل تهیه شدند و این پرسشنامه به مدارس بخشنامه شد.
طاهری با اشاره به مشارکت 3000 فرهنگی استان و ارسال پاسخهای تشریحی، گفت: به این ترتیب یک جامعه آماری بزرگ و کامل از فرهنگیان ما را در نیل به اهداف جهت احصای نظام مسائل آموزش و پرورش استان یاری کردند و در گام بعدی، مشکلات و مسائل مطرح شده ذیل شش زیرنظام یادشده احصا و طبقهبندی شد.
وی بیان کرد: پس از احصای مشکلات، موارد مطرح شده توسط فرهنگیان به مدت سه ماه در نشستهای مبسوط با حضور پژوهشگران و اساتید این حوزه مورد بحث و برررسی قرار گرفت که حاصل آن، ارائه 520 راه حل کاربردی برای این مشکلات بود؛ در هر زیرنظام 100 راه حل قابل اجرا در مدارس استان ارائه شد اما در خصوص زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی تنها موفق به ارائه 20 راه حل شدیم که اتفاقاً این زیرنظام در سند تحول بنیادین نیز کمتر از سایر زیرنظامها مورد تأکید و اشاره واقع َشده و طبق نظر رهبری، این نقیصه نیاز به اصلاح در سند تحول دارد.
طاهری با اشاره به اینکه نظام مسائل آموزش و پرورش با یک روش علمی و پژوهشی و اصولمند و با نگاه به دو سند بالادستی یعنی سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب تهیه و چاپ و در اختیار مدیرکل آموزش و پرورش قرار داده شده است، ادامه داد: انتظار و مطالبه ما این است که در خصوص موارد و راه حلها و راهکارهای کاربردی ارائه شده در این کتاب برای هر یک از مشکلات، شاهد اقدام سریع این نهاد باشیم تا مشکلات اجرای سند تحول بنیادین در مدارس استان به حداقل برسد.
دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اشاره مصداقی به مسائل آموزش و پرورش استان و راهکار ارائه شده در کتاب، بیان کرد: یکی از مسائل مهم در بسیاری از مدارس استان ناظر به مشکلات مالی و تأمین اعتبارت است، این در حالیست که بسیاری از این مدارس از حیث موقعیت مکانی در بهترین نقاط شهر واقع هستند لذا پیشنهاد شد که مدارس واقع شده در کنار خیابانها و نقاط پرتردد برای کاهش مشکلات مالی میتوانند بخشی از فضای بلاستفاده را اجاره دهند.
طاهری تصریح کرد: بسیاری از مدارس شهر شهرکرد از موقعیت مکانی بسیار خوبی برای اجاره دادن به بازاریان برخوردارند و با این کار میتوانند بخش زیادی از هزینههای خود را در راستای ارتقای تعلیم و تربیت دانشآموزان تأمین کنند.
وی دخیل ساختن نیروهای شاغل در بخشهای فرهنگی و مذهبی اداراتِ همجوار مدارس در روستاها و شهرها را یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده در کتاب عنوان کرد و توضیح داد: امروزبسیاری از مدارس از کمبود مربی پرورشی رنج میبرند، میتوان راهکاری اندیشید که نیروهای فعال در کانونهای مساجد یا پایگاههای بسیج مساجد و روحانیون و ائمه جماعات در قالب تفاهمنامه با مدارس در بخش پرورشی و فعالیتهای قرآنی و مذهبی مدارس به ارائه خدمت بپردازند و این تعامل مسجد و مدرسه قطعاً آثار و برکات فراوان و حل مشکلات مدارس و مساجد را در پی خواهد داشت.
طاهری با اشاره به اینکه نظیر چنین پژوهشی در کشور به صورت ثبت شده و رسمی وجود ندارد، گفت: این کار تحقیقاتی و کاربردی با یک کار جهادی گروهی توسط هسته مرکزی جمعیت فرهنگیان جوان برای اولین بار انجام شده است؛ امید است با مساعدت خوب آموزش و پرورش استان و نگاه مطلوب و دغدغهمند مدیرکل جدید این نهاد شاهد عملیاتی شدن این راه حلها در مدارس استان باشیم.
انتهای پیام